Lifestyle

Eet en sportdagboek Amber

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 5 mei 2016 3 Comments
eet en sportdagboek

Vandaag weer eens een eet- en sportdagboekje van iemand anders dan mijzelf. Amber is moeder van Amelie, en vier jaar geleden gestart met hardlopen. Inmiddels loopt ze marathons en ligt haar PR op 3.40. Een paar weken geleden liep ze nog de marathon van Rotterdam en in oktober loopt ze haar vierde marathon in Amsterdam. Haar eetdagboekje vind ik enorm inspirerend, ik hoop jullie ook!

Woensdag

Om 06.30 gaat de wekker. Het eerste wat ik doe is een half uurtje krachttraining. Rond 07.15 wordt Amelie onze dochter van 7 wakker en gaan we met z’n drietjes ontbijten. Voor mij is  een flinke kom magere kwark, muesli, chiazaad en een eetlepel biologische honing. Een cappuccino met magere melk. En een glas tarwegras. Ik let erop dat ik genoeg koolhydraten en eiwitten binnen krijg. Met vet probeer ik iets voorzichtiger te zijn. Want hoe meer vet ik eet des te minder ruimte is er in mijn buik voor koolhydraten. Ik ben weliswaar een amateur- hardloper maar wel een met ambities. Dus daar hoort ook een gezond eetpatroon bij.  En juist koolhydraten heb ik als hardloper nodig om te presteren.

Tussen 10.00 en 11.00 eet ik wat fruit achter mijn computer op werk. Meestal een appel en een banaan.

Ik werk fulltime bij een groot mediabureau. De lunch op ons kantoor is behoorlijk uitgebreid; genoeg keuze. Voor vandaag een gemengde salade met een beetje feta en olijven. En een tosti ‘a la Amber’. Deze maak ik van meerganenbrood, kipfilet, tomaat en smeerkaas. Een tosti van wit brood, met ham en kaas is het lekkerste. Maar deze variant is een stuk gezonder.

Rond een uur of 3 eet ik 4 rijstafels. En om 17.45 nog twee sneetjes ontbijtkoek. Op de woensdag avondavond heb ik van 19.45 tot 21.30 hardlooptraining bij de club Running Holland. Deze zijn altijd lekker pittig. Dus zo’n 2 uur voor de training eet ik niets meer anders krijg ik last van mijn maag. Na de training eet ik thuis een bordje couscous. Ik heb dan altijd veel trek dus het is zo op.

eet en sportdagboek

Donderdag

Op donderdagochtend 07.00 heb ik zwemtraining. Mijn benen voelen op dan vaak wat zwaar door de hardlooptraining van de avond ervoor. En zwemmen is echt een ideale hersteltraining. Daarbij bestaat de training voor een heel groot deel uit borstcrawl waarbij ik mijn armspieren veel gebruik. Deze sport is dan ook een mooie combinatie met het rennen. Omdat het zo vroeg is zit rustig ontbijten er niet in. Wel maak ik dan tijd voor een cappuccino en neem ik een half pak rijstwafels mee voor in de auto. Tegen de tijd dat ik aankom bij het zwembad is deze op.

De zwemtraining is om 08.15 afgelopen. Dan heb ik exact 15 minuten de tijd om mij te douchen en aan te kleden. Iedere week een uitdaging want als rasechte ijdeltuit verschijn ik niet op werk zonder een lik mascara en wat lippenstift. En een oogconcealer is voor mij ook geen overbodige luxe…Maar het lukt me iedere keer weer om rond 09.00 mijn computer aan te zetten So I’ll make it work.

Rond 10.00 begin ik trek dus eet ik wat fruit en ik lunch om 12.00. Een flink bord baby spinazie met zoete aardappel, mais en tauge. Als dressing neem ik een beetje olie en balsamico. Wanneer dit op is neem ik nog twee sneetjes meergranen brood met jam.

Vandaag staan er veel meetings op de agenda. Dus hol ik van de ene kamer naar de ander. Ondanks dat ik vrijwel altijd hakken draag neem ik zelden de lift. Juist omdat ik een zittend beroep heb vind ik het lekker om zoveel mogelijk te lopen op kantoor.

Om 15.00 eet ik nog een krentenbol en om 17.00 twee bruine boterhammen met appelstroop. Rond 17.45 race ik weg om Amelie van de BSO te halen. Wanneer we thuis zijn eten we een bordje volkorenpasta met broccoli en zalm. Door de pasta heb ik wat truffel gedaan. Heel lekker en zo klaar. Om een uurtje of 21.00 krijg ik trek. Dus neem ik een handje doppinda’s. Goede vetten en erg lekker!

eet en sportdagboek

Vrijdag

Net als op woensdag begin ik ook vrijdag met een half uurtje krachttraining. Dit doe ik zo’n 4 a 5 keer per week. Gewoon thuis of in het plantsoen achter ons appartement. Daarna eet ik magere kwark met muesli. En doe ik er wat aardbeien doorheen. Ook neem ik een glas tarwegras. En een cappuccino met magere melk.

Vandaag werk ik thuis. Ideaal, want zo kan je ongestoord doorwerken en krijg je vaak meer weggewerkt dan op kantoor. Om een uurtje of 11 eet ik een banaan en een mandarijn. Lunchen doe ik ook thuis. En binnen 30 min staat er zelfgemaakte pompoensoep op het vuur. Super makkelijk, gezond en ik heb meteen gekookt voor morgen. De soep is goed gelukt dus ik schep twee keer op.

Rond 15:00 wandel ik naar de school van Amelie om haar op te halen. En eet ik ondertussen twee bruine boterhammen met biologische pindakaas. Wanneer we thuis zijn speelt zij met een vriendinnetje en werk ik nog even door aan de keukentafel.

Chris, mijn man, is vandaag lekker vroeg thuisgekomen en heeft heerlijk gekookt; zoete kip met rijst en sperziebonen. Vanavond staat er weer een hardlooptraining op mijn schema. Deze is minder pittig dan die van woensdag. Waardoor ik dit keer wel voor de training kan eten zonder dat ik daar last van krijg. Om 20.15 ren ik naar buiten voor m’n rondje in het park. En om 21.15  ben ik weer terug.  Na het douchen plof ik neer op de bank met een bakje Chinese mix. En nu lekker weekend! Leuke dingen doen met mijn gezin, lunchdate met een vriendin. En sporten natuurlijk. Morgenochtend ligt ik weer in het zwembad en op de zondag doe ik langzame duurloop. Maar vanavond doe ik even niets meer en lig ik languit op de bank.

eet en sportdagboek

Misschien vind je deze artikelen ook leuk

3 Comments

Bo
Bo 20 mei 2016 at 12:05

Wauw, wat een discipline! Gaaf om te lezen. Ik train zelf voor mijn eerste marathon, maar combineer dit ook met o.a. krachttraining en zwemmen. Ik vind het nu al vrij pittig, maar jij hebt zelfs nog een dochtertje! Knap!

Reply
Avatar
Irene 11 mei 2016 at 11:58

Leuk eet en beweegdagboek! Wat heb jij een drukke planning met het werk, sporten, eten voorbereiden en je gezin. Natuurlijk ken ik je niet en weet niet hoe je jezelf erbij voelt, maar wees niet al te streng voor jezelf. Neem eens de tijd om lekker niets te doen, te spelen met je kindje en leuke dingen te doen met je gezin. Het hoeft niet allemaal even perfect te zijn ;)
Kan goed zijn dat je dit al regelmatig doet, of jezelf je juist heel goed voelt op een andere manier, maar ik kreeg het idee dat je heel streng voor jezelf bent

Reply
Avatar
Arianne 6 mei 2016 at 09:29

Leuk artikel om te lezen en te zien hoe jij werk, gezin en sport combineert! Ik train zelf ook bij Running Holland en ben ook heel enthousiast over de trainingen!

Reply

Leave a Comment