RunTriathlon

Zwemmen is voor iedereen goed

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 8 juli 2017 2 Comments
Zwemmen is voor iedereen

Zwemmen. Het is nog steeds niet mijn sterkste onderdeel, but getting there. Twee keer per week zwemmen begint zijn vruchten af te werpen en ik raak steeds meer vertrouwd met de borstcrawl. Over een goede snelheid kan ik nog niet echt spreken, maar daarvoor moet ik gewoon nog meer oefenen en de techniek beter onder de knie krijgen. Ik had niet verwacht dat ik zwemmen zo moeilijk en zwaar zou vinden, maar nu begrijp ik ook waarom zwemmers van die enorm sterke bovenlichamen hebben. Ik ben van plan om ook na de triathlon regelmatig te blijven zwemmen, want er zijn ontzettend veel voordelen van zwemmen. Voordelen waar ik zelf nooit zo bij had stil gestaan maar die ik nu aan den lijve ondervind. Zwemmen is voor iedereen goed!

Allereerst; zwemmen zorgt ervoor dat je beter wordt in andere sporten. Dus ben jij een hardloper, fietser of crossfitter, zwemmen is top om toe te voegen aan je trainingsschema en het zal er voor zorgen dat je performance beter wordt. Zwemmen is een low-impact sport die er voor zorgt dat jouw algehele conditie beter wordt. Daarnaast werk je aan je kracht en helpt het tijdens je herstel. Eigenlijk zijn dit voor mij al voordelen waarom ik verder wil lezen. Jij ook?

Beter uithoudingsvermogen

Zwemmen is een goede sport om de algehele conditie op te bouwen. Je zult merken dat wanneer je in het zwembad springt en een paar baantjes flink door zwemt je goed buiten adem raakt. Ook als je al een goede conditie denkt te hebben! Tijdens het zwemmen – en dan bedoel ik met name borstcrawl – wordt het veel van je ademhaling verwacht. Je hebt maar kort de tijd om te ademen en wanneer je dat onder controle hebt, ga je met sprongen vooruit. Ook in andere sporten heb je daar profijt van. Ook met zwemmen kun je heel goed interval trainingen doen, dus ben je al een wat gevorderde zwemmer, probeer dat zeker eens uit!

Spieren worden opgebouwd 

Een zwemtraining is goed voor het hele lichaam en is wel degelijk in staat om spieren op te bouwen en te behouden. Wil je alleen met zwemmen je spieren opbouwen dan moet je wel echt veel en intensief zwemmen. Maar ook in combinatie met andere sporten zorgt zwemmen voor snellere spieropbouw. Je ontwikkelt en versterkt er je arm- en schouderspieren mee, maar ook de core – en in minder mate de benen – moeten hard werken om je lichaam horizontaal in het water te houden.

Zwemmen is voor iedereen

Meer flexibiliteit

Ok, zwemmen kun je natuurlijk niet vergelijken met yoga, mobility workouts of Pilates qua stretchen maar je spieren worden er zeker wel soepeler en langer door. In het zwembad moet je je lichaam volledig uitstrekken om mooi uitgelijnd te blijven liggen, dit zorgt er voor dat je spieren verlengen wat er voor zorgt dat je flexibeler en makkelijker kunt bewegen. Heb je stijve spieren of spierpijn, dan is zwemmen een goede manier om de spieren weer los te maken. Door de lage impact beweeg je makkelijk door het water en worden je spieren soepeler. Zwemmen is dus ook en goede hersteltraining!

Geen blessures

Nog een groot voordeel van zwemmen ten opzichte van andere sporten: de kans op blessures is bij zwemmen nihil. Er komt behalve je eigen lichaamsgewicht – die door het water nog minder lijkt – geen gewicht op je lichaam te staan. Je moet wel heel erg je best doen wil je jezelf blesseren bij het zwemmen. Ook mensen die een blessure hebben opgelopen met bijvoorbeeld hardlopen, fietsen of krachttraining mogen vaak wel zwemmen.

image_print

2 Comments

Linda 8 juli 2017 at 23:00

In de 23 jaar dat ik zwem, heb ik één keer een schouderblessure gehad (verkeerde beweging tijdens de vlinderslag). Ik loop net een jaar en ben al twee keer ‘uit de running’ geweest door een blessure. Bah! Leuk dat je het zwemmen zo ontdekt hebt. :) ik vind het echt heerlijk!

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 10 juli 2017 at 21:31

Dan zeg je ook wat, vlinderslag!! Dat is heftig. Hardlopen is idd veel blessure gevoeliger, maar ook daar kun je het aantal blessures wel zoveel mogelijk beperken :)

Reply

Leave a Comment