RunTriathlon

Zwemmen in open water

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 27 juni 2017 15 Comments
zwemmen in open water

Toen ik samen met Sander mijn trainingsschema voor de triathlon opstelde, vroeg hij of ik wel eens buiten zwem. Ja, ik ga wel eens naar een buiten zwembad. Maar dat bedoelde hij niet. Met buiten zwemmen bedoelde hij zwemmen in open water. Ehm, nee. En dat probeerde ik tot dan toe zoveel mogelijk te vermijden. Maar inmiddels ben ik er wel achter dat als je een triathlon gaat doen in open water, open water trainingen ook noodzakelijk zijn. In mijn geval moet ik zelfs nog een stapje verder, want de Olympische triathlon in Barcelona is in zee. Als het goed is organiseert Zwemanalyse (waar ik zwemtraining heb gehad) deze zomer een paar zwemtrainingen in zee, dus die ga ik zeker bijwonen. Tot die tijd houd ik me aan zwemmen in open water.

Elk jaar september vindt de IJswim plaats op IJburg (Amsterdam). Je kunt dan 2, 3 of 4 km zwemmen. In aanloop naar de IJswim toe, wordt er elke woensdagavond een zwemtraining georganiseerd op IJburg. Je kunt dan 2 of 3 kilometer zwemmen en er gaat een bootje mee voor de veiligheid. Vorige week ben ik voor het eerst geweest. Ik zag er als een berg tegenop, had zelfs een beetje buikpijn van de zenuwen. Maar dat was uiteindelijk natuurlijk nergens voor nodig. Deze week ga ik weer! Want die zenuwen voor open water wil ik zoveel mogelijk wegnemen. Wil je ook een keer mee doen? Let me know, dan kun je aansluiten. Wil jij zelf ook zwemmen in open water? In deze blog deel ik een aantal tips!

Ga voor veiligheid

Heb jij niet de mogelijkheid om in een groepje te trainen? Zorg dan in ieder geval dat je samen met iemand bent. Zoek een plek uit waar je redelijk rustig kan zwemmen en dus niet de kans loopt om door een boot aangevaren te worden. Wil je toch graag alleen zwemmen ga dan naar een locatie waar sowieso andere mensen zijn en waar je bijvoorbeeld goed langs de kant kunt blijven zwemmen. Maak gebruik van een Saferswimmer, een kleine opblaasbare boei die je om je middel kunt knopen. En draag een felgekleurde badmuts om extra op te vallen. Ik realiseer me dat ik op de foto’s niet het goede voorbeeld geef. Gelukkig was mijn vriend toen bij mij en heb ik inmiddels een fluoriserend roze badmuts.

zwemmen in open water

Wel of geen wetsuit? 

Ik schreef hier onlangs al een blog over. Natuurlijk ben je niet verplicht om met een wetsuit te zwemmen, maar het levert in veel gevallen wel voordelen op. Naast dat je als beginnende zwemmer makkelijker het water door glijdt, zorgt het ook voor extra warmte. Doe je mee aan een triathlon? Als het water warmer dan 22 graden is, mag je bij de meeste triathlons geen wetsuit meer aan. Je doet er dus ook zeker goed aan om af en toe zonder wetsuit te zwemmen. 22 graden is namelijk nog best koud als je je bedenkt dat in een zwembad het water meestal zo’n 27 graden is. Ik kan je vertellen, 5 graden verschil is echt nog heel veel.

Onderstaande tabel vond ik op Transition.nl en geeft een goed beeld van wat voor trainingen je met en zonder wetsuit kunt doen. Ook zij geven aan dat zwemmers met minder dan 2 jaar zwemervaring buiten zoveel mogelijk met wetsuit kunnen zwemmen.

Adem in, adem uit

Ademhalen is vaak een dingetje bij beginnende zwemmers. Daar weet ik alles van. Man, wat was ik aan het begin elke keer snel buiten adem. Bij het zwemmen heb je een hele andere manier van ademhalen dan bij elke andere sport. In het zwembad kun je vaak rustig op gang komen, maar als je mee doet aan een wedstrijd is daar helemaal geen tijd voor. Je zit vol adrenaline, je adem wordt benomen door het koude water en dan hebben we het nog niet over al die trappende mensen. Paniek! En de juiste ademhaling is ver te zoeken. De enige optie is rustig blijven, eventueel een aantal schoolslagen doen en de ademhaling snel proberen terug te vinden. Vind een ritme dat voor jou goed werkt. Bijvoorbeeld 1 tel in, 4 tellen uit (4 slagen). Heb je een waterstart probeer dan iets eerder het water in te gaan zodat je vast aan de watertemperatuur kan wennen. Bij een strandstart kan dat natuurlijk niet, maar ik kreeg laatst de tip van één van mijn crossfit coaches om altijd koud af te douchen. Dat is hetzelfde effect. Heb ik overigens nog niet gedaan, haha. Durf jij dat wel aan?

zwemmen in open water

Oefen de start

Om nog even door te gaan over de start. Zoek van tevoren uit wat voor soort start je hebt voor het zwemmen als je meedoet aan een triathlon. Er zijn een drietal opties; vanuit het water, vanaf een strand (of grasveld) of vanaf een ponton. Bij een waterstart kun je alvast in het water gaan liggen en heb je vaak de mogelijkheid al even te wennen aan de temperatuur en een paar zwemslagen te doen. Bij zowel een start vanaf een ponton als van het strand spring je in één keer het water in en heb je weinig tijd om te acclimatiseren. Probeer de start die je gaat doen ook eens te oefenen. Zo weet je een beetje wat je te wachten staat. Ben je geen ervaren zwemmer? Probeer dan niet vooraan of in het midden van de meute te starten of uit te komen, want dan weet je zeker dat je een paar stoten en trappen krijgt. Liever zwem je een beetje naar de zijkant waarbij je in alle rust je slag kunt vinden.

zwemmen in open water

Oriënteren 

In het zwembad is het heel makkelijk om recht te zwemmen door de zwarte lijn die over de bodem loopt. Ik betrap mezelf erop dat ik in het zwembad makkelijker naar beneden kijken dan in open water. Net alsof ik een beetje bang ben om echt naar beneden te kijken en niks te zien. Maar daardoor verlies ik wel een goede lichaamspositie. Werk aan de winkel dus! Oriënteren is een stuk lastiger dus in open water, je moet dus af en toe naar voren kijken om je te oriënteren. De meeste mensen halen adem en kijken tegelijkertijd naar voren (ik ook!), je moet je hoofd dan best ver optillen omdat er anders allemaal water in je mond komt. Het is efficiënter om dit los te koppelen. Oefen dus eens om hoofd zo laag mogelijk te houden en ondertussen naar voren te kijken. Je laat je hoofd vervolgens weer zakken en draait meteen opzij om te ademen. Probeer dit iedere 10 slagen te doen om te kijken of je nog in de goede richting zwemt. Zwem je min of meer langs een kant, dan kun je die in de gaten houden. Dit is iets wat ik nog veel zal moeten oefenen!

Omgaan met angst

Over angst in het water gesproken. Veel mensen vinden het maar niks om in open water te zwemmen. Je ziet niks waardoor je geen idee hebt wat je allemaal tegen gaat komen. Ik kan me dat heel goed voorstellen en moet eerlijk bekennen dat het ook niet mijn favoriete bezigheid is. Maar nadat ik het een paar keer heb gedaan, wordt het wel al beter. Probeer niet te denken aan die vis of waterplant die langs je been kan strijken (en als het wel gebeurt, gebeurt er ook niks) en focus je op iets anders. Bereid je mentaal bijvoorbeeld alvast voor op het volgende deel, of denk aan wat er op je te wachten staat als je finisht.

Doe jij een triathlon en oefen je ook open water zwemmen? Ben heel benieuwd of je nog tips hebt of ergens tegenaan loopt!

zwemmen in open water

image_print

15 Comments

Sarah 2 juli 2017 at 16:26

Hallo Jessica heel interressant ! hoe weet jij of je combipak op de juiste maat is ? Hoe weet jij dat je klaar bent voor een mini triathlon? Ik ben ingeschreven voor 20 augustus maar begin echt schrik te hebben. Hoe is je ervaring met fietsen tijdens triathlonwedstrijd? Wat zijn de regels tussen de fietsers? Hebt u tips om snel rijden en goed draaien met je fiets zonder te vallen?
Hartelijk bedankt je artikels zijn altijd heel nauwkeurig geschreven en helpen mij echt !

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 2 juli 2017 at 19:37

Hi Sarah, bij de meeste webshops staan duidelijke maattabellen bij de wetsuits. Zo heb ik die van mij ook gekocht. Lees ook even deze blog met tips: http://www.eatrunlove.nl/waarom-een-wetsuit-dragen-tijdens-triathlon/. Het is sowieso belangrijk dat de bovenkant goed strak zit en daar geen water naar binnen loopt.

Tja, klaar ben je denk ik nooit :) Ik heb ook nooit het gevoel dat ik klaar ben! Denk dat het vooral goed is om te weten dat je de afstanden met gemak aan kunt. Dus stel je moet 500m zwemmen, zorg dan dat je ook af en toe 750m zwemt. Ook is het goed om een koppeltraining (fietsen/lopen) een keer te oefenen. Zo weet je hoe je benen voelen na het fietsen. Je kunt bijvoorbeeld 20km fietsen en daarna 3km rennen, of 10km fietsen en daarna 6km rennen.

Regels tussen de fietsers heb ik zelf geen ervaring mee. Het enige wat ik weet is dat je niet achter iemand mag blijven hangen. Verder is het belangrijk om je eigen tempo te vinden en je zeker niet op te laten jagen door andere mensen! Om sneller te worden met fietsen moet je eigenlijk net als met hardlopen intervaltrainingen doen.

Veel succes met trainen!

Reply
Sarah 2 juli 2017 at 14:23

Hallo Jessica,
Hebt u nog tips voor wisselzone, triathlonwedstrijd (wat moeten we echt goed in het oog houden tijdens fietsen…..) groetjes!

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 2 juli 2017 at 19:33

Hoi Sarah, ik heb daar laatst een blog over geschreven: http://www.eatrunlove.nl/snelle-wissel-triathlon/. Veel plezier met lezen!

Reply
Sarah 4 juli 2017 at 10:11

Bedankt !

Reply
Sarah 4 juli 2017 at 13:52

Nog een vraagje Jessica. Hoe doe jij om je fiets gemakkelijk te herkennen en wat hebt u gegeten / gedronken tijdens je triathlon?
Liefs Sarah

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 4 juli 2017 at 22:27

Je hebt tijdens een triathlon altijd een aangewezen plaats om je fiets neer te zetten, dus je kunt niet heel veel meer doen dan onthouden waar je fiets staat :) Tijdens 1/8ste triathlon eet ik niet, en zorg ik alleen dat ik een bidon met water op mijn fiets heb zitten. Voor de Olympische afstand houd ik het ook bij een bidon met water, eventueel een beetje isotar en ik neem een energy bar mee op de fiets. Maar kijk tzt of ik die opeet.

Reply
Sarah 5 juli 2017 at 08:54

Hartelijk bedankt Jessica !

Linda 29 juni 2017 at 07:32

Ik train sinds kort ook in open water. Vond het de eerste paar keren best heftig! Oriënteren is nog een leerpuntje voor me. En al die mensen kriskras door elkaar heen! Dat is lastig wennen na 23 jaar in het zwembad ;) Ik weet nog niet of ik mijn triatlon met wetsuit wil zwemmen. Ik voel me er aardig in opgesloten en heb het er al snel warm in. Maar ja, dat drijfvermogen is in open water wel heel fijn… een aanvulling trouwens: water in buitenbaden is meestal rond de 23 graden. Komt alweer dichter bij open water!

Reply
Nicoline 28 juni 2017 at 07:22

Hai Jessica,

Mag je ook mee doen met de trainingen als je niet mee doet met de Ijswim?
Ik ga ik september de Amsterdag City Swim doen en heb in eeuwen al niet meer gezwommen en ben mij nog een beetje aan het verdiepen waar ik allemaal kan oefenen en weer gewend kan raken aan zwemmen. Je tips zijn allemaal in elk geval erg nuttig als ik ze zo lees, nu alleen nog in de praktijk brengen.

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 2 juli 2017 at 19:32

Hi Nicoline, het zwemmen op woensdagavond is voor iedereen gratis. Ik denk zelf ook niet dat ik mee doe aan de IJswim. Het is alleen wel handig als de borstcrawl onder de knie hebt. Het is geen techniek training, maar puur meters maken op eigen tempo in het water. Met als groot voordeel dat je in een groepje bent en er een bootje mee vaart! Ik ben van plan woensdag weer te gaan, dus mocht je mee willen, stuur mij dan anders even een berichtje op info@eatrunlove.nl.

Reply
Nicoline 9 juli 2017 at 19:50

Hai Jessica,
Sorry voor mij late reactie, heb geen bericht gekregen dat je een antwoord had geplaatst. Jammer dat ik het gemist had was vorige week graag met je mee gegaan. Fijn in elk geval te weten dat het op woensdag avond is en dat het niet alleen is voor de Ijswim. Deze woensdag lukt mij helaas niet. Maar als ik ga laat ik het je weten wie weet zie ik je dan daar.

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 10 juli 2017 at 21:30

Dat is goed! Leuk als je ook een keer gaat :)

Reply
Kaat 27 juni 2017 at 19:33

Ik vind zwemmen in open water heerlijk en misschien wel het leukste element van triatlon. Angst heb ik niet en technisch zit het goed in elkaar (zwemmen is mijn beste onderdeel), maar dat oriënteren, dat blijf ik moeilijk vinden, zeker bij wedstrijden waarbij in een cirkel gezwommen wordt. Het helpt als ik de bakens kan zien of de oever, maar ik blijf er problemen mee hebben.
Waar ik woon kan je makkelijk in open water zwemmen. Er is het recreatief gedeelte (spelende kinderen), er zijn afgebakende gedeeltes voor windsurfers én er is een grote baan voor wie wil trainen in open water. Dus ik heb best geluk.

Het is geen goede tip die ik ga geven maar als je echt afwijkend zwemt (door oriëntatieverlies), kan je best x aantal slagen vrije slag zwemmen en dan en paar schoolslag. Je verliest weinig snelheid maar je voorkomt dat je compleet uit baan zwemt. Een tip voor ‘tussenin’ dus, als je het het oriënteren nog niet helemaal onder de knie hebt ! Buiten baan zwemmen betekent vooral extra inspanning om weer in baan te raken.

Fijn dat je er zoveel plezier aan hebt !

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 2 juli 2017 at 19:30

Wat heerlijk dat je je zo vrij voelt in het water, zou willen dat ik dat had. Maar bij mij zijn fietsen en hardlopen overduidelijk beter. Je kunt ook niet in alle drie de onderdelen even goed zijn :) Dank voor je tip, ga ik zeker proberen!

Reply

Leave a Comment