HealthLove

Zo houd je goede voornemens vol

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 7 januari 2016 1 Comment
Zo houd je goede voornemens vol

Afgelopen maandag konden jullie mijn persoonlijke doelen voor 2016 lezen. Ondanks dat ik het zelf liever geen goede voornemens noem, komt het wel verdacht veel in de buurt, want ik heb de intentie om het anders danwel beter te doen dan dit jaar. Met mij is er ieder jaar zo’n 80% van de bevolking die goede voornemens maakt, zo blijkt uit een jaarlijks onderzoek van de ING. Maar slechts 17% weet zijn goede voornemens ook daadwerkelijk te volbrengen. Binnen de top-3 staan afvallen, meer bewegen & sporten en minder druk maken. Maar ook minder snoepen en meer tijd voor jezelf maken, staan in de lijst. En laten die voornemens nu stiekem toch op die van mij lijken. Volgens Roos Vonk – hoogleraar Sociale psychologie bij de Radboud Universiteit – komt het doordat mensen vaak niet goed weten wat er moet gebeuren om hun goede voornemen te halen. (Bron: NOS). Dus, hoog tijd om eens te kijken hoe we dit jaar er voor gaan zorgen dat we die doelen daadwerkelijk gaan behalen. Eigenlijk draait het allemaal om het SMART maken van je doelstellingen: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdsgebonden.

Kies één specifiek doel

We hebben vaak de neiging om te zeggen; komend jaar wil ik afvallen, stoppen met roken, minder drinken en meer sporten. Herkenbaar? Zodra één van deze goede voornemens niet lukt is het vaak makkelijk om het bijltje erbij neer te gooien. Kies dus liever voor één doel waar je volledig voor gaat, maar die je dus gelijkertijd ook heel specifiek en meetbaar maakt. Bijvoorbeeld: ik wil vijf kilo afvallen of ik wil mijn eerste hardloopwedstrijd van 10km in het voorjaar uitlopen.

Houd resultaten bij en deel je goede voornemen met anderen

Probeer bij te houden welke vorderingen je maakt met het behalen van je doel. Houd een logboekje bij waarin je opschrijft hoeveel je bent afgevallen, hoeveel je hebt hardgelopen, hoeveel herhalingen je hebt gemaakt. Vertel daarnaast aan je omgeving wat je goede doelen zijn, door de ‘sociale’ controle zul je geneigd zijn om beter vol te houden, je wilt tenslotte niet dat je vrienden en familie je zien falen. Door de resultaten bij te houden en omgeving deelgenoot te maken, zul je merken dat je voornemens langer en beter volhoudt.

Bedenk waarom je dit goede voornemen hebt

Heb je jezelf een doel gesteld omdat je het echt graag wilt, of omdat iedereen in de omgeving dit ook doet? Vooral social media heeft hier een grote invloed, bijvoorbeeld: iedereen heeft zichtbare abs, dus die moet ik ook hebben. Nee hoor, dat hoeft helemaal niet. Je moet iets doen omdat je je er zelf prettig bij voelt. Bedenk dus goed waarom je iets wil: vind je het leuk om te doen, word je er zelf gelukkiger van? Dit zijn goede redenen en zorgen er ook voor dat je het makkelijker vol houdt. Als je doel hardlopen is, maar je vind er stiekem helemaal niks aan dan gaat dat natuurlijk nooit lukken.

Wees realistisch naar jezelf

Kies voor een doel waarvan je weet dat je hem kunt halen, niks is zo frustrerend als een doel niet halen. Ik schreef hier al eerder een klein stukje over naar aanleiding van een lezing van sportpsycholoog Ivo Spanjersberg. Wanneer je een voor jezelf gesteld doel haalt, ben je euforisch, terwijl je anders ontzettend lang kunt balen. Besluit dus niet om een marathon te gaan lopen binnen een half jaar als je nog nooit verder bent gekomen dan 5 km.

Maak een stappenplan, waarbij je je goede voornemen op knipt in stukjes

Wanneer je hebt besloten dat je vijf kilo wilt afvallen, is het belangrijk om een stappenplan te maken. Als je in het midden laat hoe je dit gaat doen, bereik het waarschijnlijk niks. Schrijf voor jezelf op welke stappen je wilt nemen om je doel te behalen. Bijvoorbeeld dat je eind januari 1 kilo afgevallen wilt zijn. Deze stap is een stuk kleiner, maar maakt het ook meer haalbaar om te halen. Heb je het plan om in het voorjaar 10 km te lopen; schrijf dan op hoe je dit wilt doen. Bijvoorbeeld door op maandag, woensdag en zaterdag te trainen (en ga dan ook echt).

Zo houd je goede voornemens vol

Nu je zeker weet dat je doel / goede voornemen SMART is, zijn er nog een paar punten die ik graag wil aanstippen:

  • Beloon jezelf. Wanneer je een stappenplan hebt gemaakt, is het ook heel goed bij te houden als je een deel van je doelstelling hebt behaald. Hier mag je heel trots op zijn, dus beloon je zelf daar ook voor. Door een mooie nieuwe outfit (extra motivatie om weer te gaan) of door te genieten van je ultieme guilty pleasure (een reep chocolade).
  • Wees lief voor jezelf. Het is niet meer dan logisch dat je tijdens het proces hobbels tegenkomt waar je overheen moet. Geef dus toe aan die reep chocolade en baal niet als je tijdens een training een keer geen progressie maakt. Zie dit niet als fout of falen en zie dit vooral niet als reden om te stoppen.
  • Zoek één of meerdere mensen die hetzelfde doel als jij hebben. Start een what’s app groepje waarin je dingen met elkaar deelt: lekkere, gezonde recepten, motiverende foto’s en een hart onder de riem. Gedeelde smart is halve smart! Daarnaast is samen ook gewoon veel leuker! 
  • Wees creatief, en dan bedoel ik met name met betrekking tot eten. Ga op zoek naar gezonde alternatieven voor ongezond eten. Dit maakt het een stuk leuker, en geeft ook niet het gevoel dat je niks meer mag. Heb je zin in chocolade? Kies een keer voor raw chocolate. Heb je zin in snoep? Eet een verse dadel. Heb je zin in friet? Maak zoete aardappelfrietjes met een lekkere dip. En zo kan ik nog wel even doorgaan!

Bron hoofdfoto: The Guardian

image_print

1 Comment

Leukste hardloopwedstrijden tot de zomer - Eat.Run.Love. 20 januari 2016 at 16:43

[…] Lees ook: – Hardlooptips voor beginners – Sneller worden op de 10km – De week voor een hardloopwedstrijd – New York Marathon Tips – Zo houd je goede voornemens vol […]

Reply

Leave a Comment