Gezondheid

Ziek na het sporten

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 17 oktober 2017 2 Comments
Ziek na het sporten

Mensen die veel sporten zijn gezond toch? Maar wist je dat je ook juist ziek kunt worden na het sporten? Ik mocht het ervaren na de Olympische triathlon in Barcelona. Ik voelde me topfit toen ik startte, maar toen we op maandag thuis kwamen begon de ellende: verkouden, keelpijn en extreem moe. Iets teveel gevraagd van mijn lichaam?

Een lagere weerstand

Een griepje wordt uiteraard niet door het sporten zelf veroorzaakt, maar door een virus. Een intensieve training – of in mijn geval wedstrijd – zorgt ervoor dat je immuunsysteem tijdelijk verzwakt waardoor je vatbaarder wordt voor een virus. Wanneer je niet zorgt voor goede herstelmaatregelen is de kans groot dat je door een verlaagde weerstand te maken krijgt met verkoudheid, vermoeidheid of griep. Zorg er dus voor dat je na een intensieve training of wedstrijd de tijd neemt om goed te herstellen.

Meer dan alleen die ene wedstrijd

In mijn geval vermoed ik dat het een optelsom van verschillende factoren is. Die lagere weerstand krijg je namelijk ook niet direct na één pittige training. De weken voor de triathlon waren voor mij erg hectisch; ik heb de maken met een hoge werkdruk en moest ook nog een aantal pittige trainingen afwerken. Wanneer je dan goed eet en goed slaapt, sla je jezelf er wel doorheen. Maar de stress zorgde er bij mij voor dat ik ook niet altijd even goed sliep. Ik heb een aantal trainingen moeten skippen omdat ik me niet fit voelde, maar gelukkig voelde ik me aan de start van de Barcelona Triathlon wel fit. Ondanks dat ik de dagen ervoor ook weer niet goed sliep (het appartement was nogal luidruchtig) en ik anders en minder at, had ik dat tijdens de triathlon niet door. Ik liep de triathlon euforisch uit en er verschijnt nog steeds een glimlach op mijn gezicht als ik er aan denk. Ik kwam door de hitte vermoeid over de finish, maar mijn benen waren niet kapot. Ik heb dan ook geen spierpijn gehad, maar ik denk toch dat ik stiekem iets teveel heb gevraagd van mezelf.

Lees ook: Herken wanneer je teveel traint

Zorg voor goed herstel

Nu weet ik natuurlijk echt wel wat goed herstel inhoudt, maar misschien heb ik daar in Barcelona niet heel goed rekening mee gehouden. Bij aankomst in het appartement heb ik broodje rauwe ham gegeten en nadat we hebben gedoucht, zijn we de stad ingegaan om lekker te gaan borrelen. ’s Nachts sliep ik lekker, maar wel kort omdat we alweer vroeg op moesten staan.

Belangrijk na een zware inspanning zijn:

  • Goede voeding. Eet een combinatie van eiwitten en koolhydraten om de spieren snel te laten herstellen en de energievoorraad aan te vullen.
  • Vitamines en mineralen. Bijvoorbeeld in de vorm van groente en fruit. De antioxidanten in groenten en fruit zorgen ervoor dat je weerstand weer hoger wordt en je ziektes tegengaat.
  • Voldoende slaap. Na een pittige inspanning, kun je die uren slaap extra goed gebruiken. Pak er minimaal 8, maar toch liever wel 9. Tijdens je slaap wordt het groeihormoon aangemaakt waardoor je ook sneller hersteld.
  • Een cooling down. Een overwinning wil je vieren natuurlijk, maar een cooling down is belangrijk om de hartslag en bloedcirculatie weer onder controle te krijgen.
  • Goed zorgen voor de spieren. Ik vind het zelf altijd fijn om een magnesium bad te nemen, maar je kunt je benen ook masseren met arnica of tijgerolie om de spieren warm en ontspannen te maken.

Nu is het sowieso niet verkeerd om na een wedstrijd even wat langer rust te nemen, maar ik had stiekem wel verwacht dat het minder impact zou hebben. Inmiddels ben ik weer up en running en ga ik het sporten weer langzaam oppakken!

Misschien vind je deze artikelen ook leuk

2 Comments

Avatar
Hinde 3 januari 2019 at 05:18

Ik ben een moeder van 4 kinderen en ik ben na mijn laatste bevalling enorm verzwakt. Ik probeer al enkele jaren steeds opnieuw te beginnen sporten maar ik merk dat ik na een tweetal weken dan steeds weer ziek wordt.
Niet alleen een verkoudheidje maar dan een zware keelontsteking of andere infectie.
Nochtans doe ik enkel gymoefeningen en spierversterkende oefeningen bij mij thuis, dus er is geen sprake van een zwaar trainingsschema. Het ziek worden zorgt er dan telkens voor dat ik het sporten dan weer voor een tijdje laat.
Zou ik dan mijn lichaam toch overbelasten als ik sport? Ik vind het zo jammer want ik sport graag maar meer dan wandelen en fietsen lijkt mijn lichaam niet aan te kunnen.

Geniet van het sporten. Groeten.

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 3 januari 2019 at 22:32

Helaas kan ik deze vraag niet voor je beantwoorden. Ik denk dat het in jouw geval slim is om eens contact op te nemen met iemand die hierin gespecialiseerd is. Bijvoorbeeld een trainer die gespecialiseerd is in trainen met moeders. Het kan namelijk aan vanalles liggen waardoor je snel ziek wordt. Misschien bouw je te snel op, of is je weerstand niet goed doordat je niet goed eet, niet goed slaapt? Ik durf er geen uitspraken over te doen aangezien ik je achtergrond niet weet. Succes!

Reply

Leave a Comment