RunYoga

Yoga na werk

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 15 april 2018 0 comments
yin yoga

In mijn huidige baan heb ik vrijwel geen reistijd. Luxe zou je zeggen, en dat is ook zo. Maar ik mis stiekem wel even het unwinden vanuit werk naar huis. Een ritje op de fiets door de stad of een uurtje relaxen in de trein. Dat beetje reistijd zorgt ervoor dat je je hoofd vast een beetje leeg kunt maken en de dag kunt afsluiten. Ik kom vaak nog helemaal met een vol hoofd thuis en heb dan echt even tijd nodig om weer te landen. Aan de andere kant; wanneer je een lange werkdag hebt gehad inclusief reistijd kun je ook super gaar zijn en alleen maar zin hebben om op de bank te liggen. In plaats van direct op de bank te ploffen en je vaste avondriedeltje af te gaan, bouw eens 10 minuten yoga na werk in. Direct uit werk; zodat je je hoofd leeg maakt en ontspannen aan de avond begint. Het is even wennen, maar als je er een vaste routine van maakt, zit het er zo in! In deze blog wat inspiratie voor ontspannende houdingen. Dus pak je matje erbij, zonder je even af en geniet.

Legs up the wall

Leg een matje in de lengte tegen een muur of deur aan. Ga er op liggen en leg je benen verticaal tegen de muur aan. Schuif zo dicht mogelijk tegen de muur aan met je billen en blijf zo 2 minuten liggen. Focus op het rustiger maken van je ademhaling door diep in en uit te ademen door de neus.

Reclining wide leg pose

Blijf in dezelfde positie liggen maar spreid je benen nu tegen de muur. Je ruggegraat zal ontspannen als ook je heup flexoren. Na een hele dag werken en zitten achter een computer kunnen de heupen stijf aanvoelen, deze houding is fijn om het wat soepeler te maken. Blijf in deze houding ongeveer een minuut liggen.

Knee twist

Kom nu met je benen van de muur af en ga met je benen gestrekt op de grond liggen. Trek je knieën op en duw ze naar één kant. Kijk met je hoofd de andere kant op waardoor je lichaam in een draai komt te liggen. Ontspan de buik, zodat ook je rug kan ontspannen. Houd de houding zowel links als rechts een minuutje vol.

Hip lift

Zet je voeten op de grond op heupbreedte en zet ze zo dicht bij je billen dat je onderbenen verticaal omhoog wijzen. Breng je heupen omhoog waardoor je in een brug komt te liggen. Vouw je handen onder je lichaam in elkaar waardoor er ruimte bij je schouders komt en je echt op je armen ligt. Concentreer je op je ademhaling, adem door je ribbenkast heen zodat deze uitzet. Adem rustig in en uit en blijf in deze houding ook weer een minuut liggen.

Resting butterfly

Kom uit de vorige positie door je armen onder je lichaam vandaan te halen. Houd je voeten op de grond en vouw je knieën nu naar buiten, voetzolen tegen elkaar aan. Je kunt je handen naast je neer leggen alsof je je “overgeeft”, maar je kunt ook één hand op de borst en één hand op de buik leggen. Dit is mijn favoriete oefening om mijn heupen ruimte te geven. Adem ook nu weer diep in en uit en je zult merken dat je lichaam rustig wordt. Blijf in deze positie zo’n twee minuten liggen.

Savasana

Als laatste strekken we de benen lang uit, armen naast je neer, handpalmen om hoog. Deze houding wordt ook wel lijkhouding genoemd. Sluit je ogen en blijf nog eens twee minuten rustig liggen. Je zult merken dat na deze tien minuten je de dag van je af hebt kunnen laten glijden en dat je ontspannen de avond in gaat.

Leave a Comment