RunYoga

Yoga Cobra houding

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 2 juli 2015 1 Comment
yoga cobra houding

Hebben jullie na een lange dag zitten wel eens last van pijntjes in de onderrug en dat je dan de neiging hebt om voorover te gaan hangen (rug bol maken)? Ik in ieder geval wel, maar op Ibiza heb ik van de yoga docente geleerd dat je juist een contrabeweging moet maken en een achteroverbuiging moet maken. Zoals de cobra houding.

De cobra – in Sanskriet Bhujangasana – is de perfecte oefening voor de ruggengraat en diepe rugspieren. Bhujanga betekent slang, asana betekent houding. Het is een bekende en klassieke houding uit de hatha yoga, waarbij het lichaam de vorm van een cobra aanneemt die zijn kop heft zodra hij zich bedreigd voelt.

Naast dat het een goede oefening is voor een soepele ruggegraat en rugspieren, zorgt de Cobra voor stevige billen, sterke armspieren, worden de buikorganen gestimuleerd en de longen en hart geopend. Wanneer je erge rugklachten hebt of zwanger bent, kun je deze oefening beter niet uitvoeren.

Juiste uitvoering van de Cobra

Het is belangrijk om de Cobra op de juiste manier uit te voeren, anders is de kans op blessures groot.

  1. Begin op je buik, met je voorhoofd op het matje en je armen ontspannen naast je.
  2. Breng je knieën en voeten naar elkaar toe, wreven op de grond en span je beenspieren aan waardoor je knieschijven ook in een actieve houding liggen.
  3. Zet je handen nu onder je schouders, vingertoppen komen niet voorbij de schouders en wijzen recht naar voren.
  4. Breng je voorhoofd weer naar de grond en op een inademing kom je omhoog; strijk met je voorhoofd, neus en kin langs het matje en breng je lichaam omhoog. Gebruik hierbij geen kracht uit de armen, maar gebruik echt de rugspieren.
  5. Houd de ellebogen gebogen en de schouders laag, span de spieren aan en open de borst door schuin om hoog te kijken.
  6. Kom op een uitademing weer naar beneden.
  7. Herhaal dit drie keer, en blijf vervolgens een aantal seconden in de cobra waarbij je rustig door ademt richting de buik.

De oefening kan als losstaande oefening uitgevoerd worden of als onderdeel van de zonnegroet. In het laatste geval is het vaak een alternatief voor de Upward Facing Dog (zie onderstaande foto) waarbij de bovenbenen los van de grond komen en de armen verder gestrekt zijn. De cobra wordt gezien als een meer eenvoudige vorm van de Upward Facing Dog, het zijn beiden achteroverbuigingen.

cobra

image_print

1 Comment

Danielle 2 juli 2015 at 10:34

oh dit moet ik dan wel eens gaan proberen! Ik heb dat inderdaad wel eens na een lange dag werken.. bedankt voor het delen.

Reply

Leave a Comment