CrossFitRunYoga

Yoga als aanvulling op CrossFit

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 20 maart 2016 2 Comments
Yoga als aanvulling op crossfit

Dat yoga een goede aanvulling kan zijn voor hardlopers, wisten we al. Het zorgt voor een goede houding die van pas komt tijdens het hardlopen, je werkt aan spierkracht en stabiliteit in de enkels en leer je ademhaling onder controle te krijgen. Maar ook voor CrossFitters is yoga een erg goede aanvulling. Ondanks dat het een wereld van verschil lijkt, levert yoga veel voordelen op voor CrossFit. Voor veel sporters zal het tegenstrijdig voelen om naar yoga te gaan – dit ervaar ik zelf ook, omdat ik ontzettend stijf ben – maar juist dan levert het veel voordelen op!

Yoga verbetert de “range of motion” en mobiliteit

Klassieke yoga houdingen als Downward Facing Dog, Warrior II en Pigeon zorgen er voor dat de rotatie van de heupen en schouders beter wordt. Een goede flexibiliteit in de heupen en schouders is nodig voor veel basis oefeningen binnen CrossFit, denk maar eens aan de Overhead Squat, Pistol Squat en Handstand. Een verbeterde mobiliteit zorgt voor een betere “range of motion”, het volledig en netjes uitvoeren van een oefening. Het doen van basis yoga houdingen, helpt om jouw mobiliteit te verbeteren. dragen bij aan het versterken van de rotatie van de heupen en de schouders.

Yoga helpt om te focussen

Sommige WOD’s bestaan uit 55 wallballs om maar wat te noemen. Dat doel is jouw “Drishti” oftewel het punt van aandacht waar je blik rust. Bij yoga wordt er vaak gefocussed op één punt zodat jij stabiel kunt blijven staan ook als je beweegt. Deze techniek van focussen helpt jou enorm met het liften van zware gewichten, double unders, box jumps en toes to bar.

Yoga als aanvulling op crossfit

Yoga leert je om efficiënter te ademen

Yoga, en dan met name Vinyasa Yoga, koppelt beweging met ademhaling. Je gaat hierbij van de ene in de andere houding door je in- en uitademing te gebruiken. Dit patroon van ademhaling kun je bijvoorbeeld toepassen bij een burpee, door de juiste ademhaling wordt de beweging makkelijker. Daarnaast leert yoga je heel diep te ademen in je middenrif, dit zorgt er ook voor dat je meer kracht en energie kunt produceren bij zware of lange oefeningen. Denk maar eens aan een Back Squat met zwaar gewicht waarbij je diep in ademt om het gewicht te tillen.

Yoga verbetert je balans

Balans is één van de 10 algemene fysieke vaardigheden die Greg Glassman (grondlegger van CrossFit) heeft gedefinieerd. Je hebt een goede balans nodig voor de meeste bewegingen die je ziet in een klassieke CrossFit workout, denk maar eens aan een pistol squat of overhead squat. Yoga houdingen zoals Tree, Eagle, Dancer’s en Half Moon helpen om je balans te verbeteren.

Yoga zorgt ervoor dat je ontspant

CrossFit draait om workouts met hoge intensiteit en zware inspanning, maar om snelheid te creëren is ook rust nodig. Wanneer je in staat bent om goed te ontspannen, zul je merken dat je sneller en sterker terug komt. Probeer op een rustdag dus een lesje yoga te plannen.

Persoonlijk blijf ik het lastig vinden om Yoga te integreren in mijn dagelijkse routine. Ondanks dat ik het ontzettend fijn vind, geef ik toch vaker de voorkeur aan een andere sport. Ook thuis vind ik het lastig om te doen want dan ga ik weer liever op de bank liggen of andere dingen doen. Toch ga ik me ook nu weer voornemen om vaker aan yoga te doen, want het is zo goed voor je lichaam! En jullie? Doen jullie vaak aan yoga? 

Bron: Tabata Times

Lees ook:
Yoga, it’s a process
Voordelen yoga voor mentale gezondheid
10 belangrijkste poses voor beginnende yogi’s 
Yoga voor hardlopers
Yoga met Evy

 

image_print

2 Comments

Bianca 20 maart 2016 at 15:37

Ik doe 2 X per week aan power yoga. Dit zorgt ook zeker voor ontspanning maar ook mijn spieren worden er sterker van. Ernaast doe ik dan 2 X spinnen en 2x hardlopen.

Reply
eefje 20 maart 2016 at 10:55

Bij ons op crossfitten geven ze ook romwod. Ook te maken met dezelfde voordelen. Movnat sluit er ook bij aan.

Reply

Leave a Comment