RunYoga

Yin Yoga in combinatie met Yang sporten

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 2 mei 2017 2 Comments
yin yoga

Ondanks dat ik yoga heerlijk vind om te doen, neem ik er te weinig tijd voor om het echt wekelijks te doen. Het past gewoon niet in mijn schema en blijkbaar vind ik andere sporten dan toch net iets belangrijker. Terwijl yoga zo ontzettend goed voor mij (voor iedereen) is! Inmiddels heb ik er vrede mee en wil ik in ieder geval 1x per maand een yogales volgen in een studio. Verder probeer ik thuis 2 à 3x per week een half uurtje te vinden om even wat yoga oefeningen te doen. Al een hele tijd stond het op mijn verlanglijstje om een keer yin yoga te proberen. Afgelopen zondag was het dan eindelijk zover. Op Instagram kreeg ik direct al wat vragen over hoe ik het vond, daarom vandaag een blogje hierover!

Wat is Yin Yoga

Allereerst even kort wat achtergrond over Yin yoga voor de mensen die het nog niet kennen. Bij Yin yoga worden statische houdingen voor een lange tijd aangenomen, zo’n 3 tot 5 minuten per houding. De houdingen die je aanneemt zijn vooral gericht op het versterken en versoepelen van bindweefsel en gewrichten; ze rekken dieperliggende spieren en maken het bekkengebied los. Je gebruikt je lichaam niet om in een houding te komen zoals met veel andere vormen van yoga en sport, maar je gebruikt de houding om je lijf beter te voelen. Het gaat dan ook niet om het aanspannen van de spieren zoals je meestal doet, maar om het loslaten. Doordat de houdingen langer worden vastgehouden heb je meer tijd om je grenzen te verkennen en verleggen. Dit kan in het begin een struggle zijn, maar door mee te bewegen in de houding, zul je merken dat je langzaamaan steeds dieper kunt gaan.

Yin en Yang

Yin yoga is een perfecte aanvulling op Yang sporten zoals andere dynamische vormen van yoga, maar ook hardlopen, crossfit en fietsen. Yang sporten richten zich op de kracht van de spieren, je spant de spieren aan om energie te leveren. Tijdens yin yoga ontspan je de spieren (Yang) en komt er lichte druk te staan op de hardere weefsels in het lichaam (Yin). Door de tijd waarin in je een houding ligt of zit, heeft je lichaam tijd om tot de dieperliggende weefsels door te dringen. Deze worden opgerekt en versterkt en de doorbloeding verbetert. De conditie van de weefsels verbetert en daardoor verbetert ook de mobiliteit en kracht van de gewrichten waardoor spieren beter ondersteund worden in hun werking. Je lichaam zal hierdoor soepeler en krachtiger aanvoelen. Klinkt toch ideaal voor mensen met een druk en sportief leven?

yin yoga

Mijn eerste keer Yin yoga

Het eerste wat mij opviel in de eerste les Yin yoga die ik volgde: we kwamen binnen en moesten “koud” in een houding gaan liggen. Geen enkele vorm van opwarming, we gingen direct van start met een opener voor de borst en schouders (zie hoofdfoto). Later hoor ik dit dat dit juist goed is (als ook om het in de ochtend te doen) omdat wanneer je spieren koud zijn, je sneller bij je bindweefsel aan beland. De docente praat ons goed door de houdingen, af en toe dwalen mijn gedachten af, maar elke keer heeft ze dan op het goede moment een opmerking waardoor ik me weer op mezelf kan richten in plaats van op alles wat ik nog moet doen. Ik merk dat ik het lastig vind om alles los te laten, maar door goed op mijn ademhaling te letten en me letterlijk over te geven aan mijn lichaam kom ik er goed doorheen. Wat ik super fijn vind is dat dat je zoveel props kunt gebruiken als je zelf wilt om de houding comfortabel te maken. Ik ben stram in mijn hele lichaam dus die kussens onder mijn knieën, rug en kont zijn erg fijn. Daardoor doet het geen pijn en op het moment dat ik voel dat ik wat verder kan, trek ik één van de props weg.

Het doet mij ontzettend denken aan ROMWOD waar ik een abonnementje op heb en ik begrijp nu veel beter waar dit op gebaseerd is. ROMWOD is speciaal voor CrossFitters ontwikkeld om hun mobiliteit te vergroten, dit zijn video’s van een kwartier waarin je slechts een paar houdingen doet. Ik moet altijd zuchten als ik 4 minuten in pigeon moet liggen, maar nu snap ik waarom! Ik vond 1,5 uur wel wat lang, na een uur merkte ik dat mijn gedachten afdwalen, maar het is zeker voor herhaling vatbaar! Heel anders dan hot flow yoga wat ik normaal gesproken doe, maar ik kon me er gelukkig goed aan overgeven. Ben zeker van plan om nog een keer een lesje te gaan volgen!

Voor deze les Yin yoga ging ik naar YogaFest Studio, een pas geopende en prachtige studio op het Westergasterrein in Amsterdam. Onze les was op zolder in een super mooie ruime ruimte waar ik heel snel tot rust kwam. Heerlijk met het zonnetje op mijn hoofd en focussen op mezelf. Ik ga zeker nog een keer! 

image_print

2 Comments

Urban Yoga zomer specials | Urban Yoga Garden 25 juni 2017 at 14:54

[…] – Meer weten over Yin yoga? Jessica van Eat.Run.Love schreef er een blog over: http://www.eatrunlove.nl/yin-yoga/ ————– KENNISMAKING MET YOGA Zou je graag af en toe een flow yoga […]

Reply
Yin yoga in combinatie met yang sporten | Urban Yoga Garden 7 juni 2017 at 11:12

[…] Jessica houdt van actieve, high intensity sporten, zoals Crossfit en ze traint voor de triatlon (Olympische afstand). Ze merkt dat Yin yoga een goede invulling is op dit intensieve sporten. Bij Yin yoga lig je met behulp van kussens en blokken langere tijd (3-5 minuten) in een houding. Doordat je de spieren zoveel mogelijk ontspant, stretch je in het bindweefsel en rond de gewrichten, waardoor die soepeler worden. Je leest de hele blog op de site: http://www.eatrunlove.nl/yin-yoga/. […]

Reply

Leave a Comment