RunWorkout

Wintersport workout by GirlsLove2Travel

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 12 februari 2015 1 Comment
wintersport workout

Het wintersportseizoen is weer in volle gang, maar eerlijk? Ik ben nog nog nooit op wintersport geweest. Mijn ouders deden het niet, dus met hen ben ik nooit geweest. Hetzelfde was eigenlijk het geval bij mijn vriend. En daarna heb ik nooit de behoefte gehad om er geld aan uit te geven. Iedereen zegt dat ik het fantastisch zal vinden, maar ik kies dan toch liever voor een actieve zonvakantie.

Omdat wintersport een workout op zich is, wilde ik hier toch iets mee doen voor de blog en daarom besloot ik Manon van GirlsLove2Travel te vragen, net als ik enorm sportief en wel een echte wintersport freak! Met welke oefeningen heb je veel baat bij het skieën/snowboarden?

Manon:
Samen met mijn charmante partners in crime Fiek en Vi ben ik eigenaar van GirlsLove2Travel. Voor ons platform reizen we alle 3 maandelijks de wereld over. Naast een ontembare drang om de wereld te ontdekken heb ik een grote passie voor sport. En met name hardlopen en krachttraining. Wintersporten is ook een liefde van me. Als kleine dibbes stond ik al voor het eerst op de lange latten. En die latten heb ik jaren geleden ingeruild voor een snowboard.

Wintersporten is een pittige workout. Je vraagt het maximale van je lijf. Toch gaan de meeste van ons zonder goede voorbereiding de piste af, wat niet altijd goed afloopt… Met deze oefeningen train je de spiergroepen die wel wat extra power kunnen gebruiken. Voorkomen is beter dan genezen!

Je wilt zo min mogelijk spierpijn op wintersport, daarom is het belangrijk om de spiergroepen die je veel belast extra te trainen. Het is verstandig om dit te combineren met cardio voor je uithoudingsvermogen. Voordat je start met deze workout is het goed om een korte warming up te doen, denk bijvoorbeeld 5 minuten touwtje springen. Eventueel met rust tussendoor.

Sterke benen en billen

Knee tuck jumps
Hiermee train je op explosieve kracht. Vanuit staande positie (voeten op heupbreedte) spring je omhoog terwijl je je knieën zover mogelijk oprekt. Dit is een hele pittige oefening, probeer hem 15x te doen, maar in ieder geval 10x.

wintersport workout

Schaats jump
Maak een schaats beweging waarbij je actief sprint van je ene been op je andere been. Na iedere jump blijft je even op je standbeen staan. De zijwaartse beweging waarbij je even moet balanceren op één been, zorgt ervoor dat je standbeen sterker wordt en je core aangespannen wordt. Een beweging die erg nuttig is voor het skiën! Herhaal 15x aan elke kant.

wintersport workout

Squat
Dit is misschien wel de beste oefening voor sterke benen en grote spieren in de billen. Ze je voeten op heupbreedte uit elkaar, tenen iets naar buiten en zak langzaam naar beneden (vanuit je knieën) alsof je op een stoel gaat zitten. Kom langzaam omhoog en herhaal. Herhaal ook deze oefening 15x en houdt daarna nog 30 seconden vast.

wintersport workout 7

Side lunge
Zet je voeten ver uit elkaar met je tenen iets naar buiten (zie hoofdfoto). Zak afwisselend door je rechter- en linkerknie en zorg hierbij dat je knie niet naar binnen of buiten zwabbert. Hiermee train je de buitenkant van je beenspieren, maar span je ook je core aan. Perfect bij het snowboarden. Herhaal 15x aan elke kant.

Maak een circuitje van bovenstaande oefeningen door deze set nog twee keer te herhalen.

Sterke core spieren

Hand plank with cross rotations
Ga staan op je handen en tenen. Span je buikspieren aan en probeer je rug zo recht mogelijk te houden. Breng je tegenovergestelde knie naar je arm en wissel dit in tempo af. Mocht je het lastig vinden om het op tempo te doen, start dan in een wat lager tempo. Herhaal 15x aan elke kant.

wintersport workout

Lage shuffle
Dezelfde uitgangspositie als bij de plank hierboven alleen steun je nu op je ellenbogen en tenen. Span je core aan zodat je stabiel staat en beweeg nu langzaam beide voeten (via je tenen) van voor naar achter.  Dit is een pittige oefening, waarbij je jezelf goed in balans moet houden. Heel effectief doordat je je core keihard laat werken. Vind je dit nu een lastige oefening? Houd hem dan gewoon in de plank vast. Doe 15 herhalingen en probeer daarna nog 30 seconden vast te houden. Eventueel met een kleine rustpauze op je knieën.

wintersport workout

Jack knife crunches
Liggend op je rug til  je je schouders iets van de grond en strek je armen recht vooruit richting je voeten. Breng afwisselend je linker en rechter knie in een hoek van 90 graden naar je toe. Hiermee train je zowel je rechte als schuine buikspieren. Herhaal 15x aan elke kant.

wintersport workout

Side leg lifts with lateral reaches
Ga op je zij liggen en gebruik je gestrekte arm als steun. Lift je benen omhoog en probeer tegelijkertijd met je hand zover mogelijk naar je voeten te reiken. Deze doe ik de laatste tijd ook steeds vaker, pittige oefening die gericht is op de schuine buikspieren! Doe de oefening 15x en wissel dan van kant.

wintersport workout

Maak ook van deze oefeningen een circuitje door de set nog 2x te herhalen.

Wil je helemaal een effectieve workout? Spring dan tussen elke set oefeningen 2 minuten. Zeker weten dat je moe raakt! Maar je zult merken, als je dit circuit een paar keer herhaalt, wordt je heel snel sterker!

Hebben jullie nog wintersportplannen? En bereiden jullie je daar altijd op voor? 

image_print

1 Comment

Danielle 12 februari 2015 at 10:30

Zeker! Volgende week sta ik weer op de lange latten! Echte voorbereiding doe ik niet.. ik ski al zo lang.. dat gaat voor mij gewoon vanzelf ;)

Reply

Leave a Comment