LovePersoonlijk

Werken en sporten combineren

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 24 juli 2017 4 Comments
Werken en sporten combineren

Een fulltime baan, een paar keer per week sporten, een gezin en ook nog een sociaal leven. Ik realiseer me heel goed dat dat best wat planning en discipline vergt. Dat besef komt helemaal als het werken even weg valt. Deze week ben ik in Frankrijk. We hebben heel low key een huisje gehuurd midden in Frankrijk met weinig te doen in de omgeving. Het internet is om te huilen, de dorpjes ben je in vijf minuten doorheen en het strand is in geen velden of wegen te bekennen. Maar de omgeving is prachtig en we hebben een groot meer voor de deur. Ik vind het dus heerlijk om mijn trainingen ook hier voort te zetten. En het valt me veel minder zwaar dan in Nederland.

Eat, train, sleep and repeat

Nu kom ik met een ontzettend cliché verhaal aan, maar het is echt zo. Een rustig dagprogramma zorgt ervoor dat je zoveel relaxter, uitgeruster en sterker bent. Hier in Frankrijk heb ik elke nacht meer dan 8 uur slaap, we ontbijten uitgebreid, stappen vervolgens op de fiets, lezen ’s middags een boekje. Aan het einde van de middag ga ik nog een half uur zwemmen, daarna eten we en vervolgens liggen we weer op tijd op bed. Tussendoor bezoeken we nog wat dorpjes en marktjes, maar alles gaat op een relaxt tempo. Geen gehaast, geen stress en geen deadlines. Ik kan me ontzettend druk maken over het feit dat ik geen wifi hebt, maar het is niet anders. De eerste dagen heb ik afkick verschijnselen, maar de rest van de week kan in mijn telefoon heel makkelijk laten voor wat het is en een boek pakken. Als ik echt iets moet doen voor mijn blog (want ja, die gaat wel gewoon door) loop ik naar beneden. Daar is een meer met wat horeca voorzieningen en wifi. Het sporten voelt niet als sporten, terwijl ik toch elke dag behoorlijk wat inspanning lever.

Werken en sporten combineren

Het echte leven

En dan het echte leven; want hetgeen wat ik hierboven schrijf is in Nederland natuurlijk een utopie. Elke dag gaat vroeg de wekker. Ik spring uit bed om te sporten of om me naar werk te haasten. Op werk vlieg ik van hot naar her en neem ik amper de tijd om te lunchen. Uit werk ga ik weer sporten, spreek ik met vriendinnen af of werk ik aan mijn blog. En eigenlijk ga ik altijd net iets te laat naar bed.

Nu ik aan het trainen ben voor de triathlon in Barcelona en dus nog meer trainingen per week op het schema heb staan – ook veel langere duurtrainingen – merk ik des te meer hoe belangrijk rust en herstel is. Maar toch, met een goede planning is het echt wel haalbaar.

Waar een wil is, is een weg

Waar een wil is, is een weg. Een uitdrukking die ik zelf eigenlijk best veel gebruik. Als je echt iets wilt, lukt het echt wel om daar een goede oplossing voor te vinden. Met een goede planning is werken en veel sporten echt wel goed te combineren. Zo ga ik zelf heel vaak voor werk sporten omdat ik weet dat het ’s avonds niet meer gaat lukken. Ja, dat betekent dat ik om 6.15 uit mijn bed moet, maar omdat ik veel energie krijg van sporten en ergens voor het aan het trainen ben kost het toch wat minder moeite. Ik hoor veel bewondering van mensen om mijn heen, maar echt, ook jij kan dit! Alleen je moet je heel goed bedenken waarom je iets doet. Doe je het omdat je het zelf heel graag wilt of doe je het omdat anderen het doen?

Werken en sporten combineren

Een goede planning

Maar hoe maak je die dan, een goede planning? Als valt of staat met een goede voorbereiding. Ik doe dit vaak in het weekend. Allereerst bekijk ik mijn agenda met afspraken. Heb ik een drukke week op werk voor de boeg? Moet ik ergens vroeg zijn of juist tot laat blijven? Heb ik ’s avonds verplichtingen? Vervolgens kijk ik naar mijn trainingsschema en plan ik mijn trainingen in. En als laatste maak ik een weekplanning voor het eten. Hier heb ik al een keer een blog over geschreven met veel handige tips. Ik doe alvast boodschappen zodat ik er zeker van ben dat ik de maaltijden eet die ik graag wil eten.

Overigens houd ik ook niet van het idee dat alles helemaal voor gepland is, daarom houd ik bewust 1 of 2 avonden in de week vrij, deze kan ik dan gebruiken om lekker te hangen, bij te slapen of spontaan af te spreken met mensen. Of als het onverwachts niet lukt om een training op een andere avond te doen dan heb ik nog een extra mogelijkheid. Met eten doe ik dit precies zo. Soms heb ik namelijk echt geen zin om op donderdag te eten wat ik op zaterdag al gekocht heb.

Eigenlijk voelt het voor mij op deze manier nooit als een verplichting omdat – ik kan het niet vaak genoeg benadrukken – alleen maar dingen doe die ik leuk vind en waar ik energie van krijg.

Ik ben heel benieuwd hoe jullie hier mee om gaan. En mochten jullie nog tips hebben, laat ze dan zeker achter in de comments! 

Werken en sporten combineren

image_print

4 Comments

Joyce 28 augustus 2017 at 16:17

Idd planning is alles maar niet altijd even goed haalbaar omdat er inderdaad wel eens iets tussen kan komen. Super idee dus van je om 2 avonden vrij te houden voor onvoorziene omstandigheden of eventjes lekker niets :-)
Ik start vrijdag met borstcrawl cursus, heb me een paar maanden geleden een mountainbike aangeschaft en ben bezig met start to run ( ik hou niet van hardlopen maar ik hoop dat dat nog komt)
Zo kwam ik op jouw ontzettend leuke blog / site uit, mij ga je hier vaker zien !!

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 30 augustus 2017 at 22:33

Wat leuk om te horen, dank je wel :) En lekker bezig met alle nieuwe sporten!

Reply
Denise 24 juli 2017 at 09:48

Knap hoor hoe jij het voor elkaar hebt met balans trainen en werken….
Fijn om te lezen dat planning werkt ;-)
Zelf heb ik nu vakantie…en ik heb wat doelen gesteld…dit jaar 7heuvelenlloop en bruggenloop rotterdam lopen als voorbereiding op de marathon van volgend jaar….maar ik heb ook werk en een gezin, en die sporten ook en we hebben veel afspraken….oftewel drukdrukdruk….
Maar ik ga nu in mijn vakantie een planning maken….en trainingen in mijn agenda zetten….
Maar t helpt wel om te lezen dat plannen werkt
Groetjes Denise

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 24 juli 2017 at 22:16

Mooi doel! Een doel helpt sowieso vaak wel om een goede planning te maken, want voor dat doel wil je natuurlijk ook goed trainen. Gaat helemaal goed komen! Veel plezier en succes!

Reply

Leave a Comment