RunWorkout

Welke workout verbrandt de meeste calorieën?

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 17 januari 2016 5 Comments
Welke workout verbrandt de meeste calorieën?

Een interessante vraag, waar best lastig antwoord op te geven is omdat dit heel er verschilt per persoon. Iemand van 60kg verbrandt tijdens dezelfde training namelijk niet evenveel calorieën als een persoon van 100 kg. Daarnaast spelen het trainingsniveau en de intensiteit ook een rol. Het internet staat vol met verschillende rekenmodellen en eigenlijk geven ze allemaal net wat anders aan. De waarheid zal in het midden liggen, maar toch vind ik het interessant om een lijstje te delen. Welke workout verbrandt de meeste calorieën?

Waarschijnlijk zullen de workouts je niet heel erg verrassen en voel jij ook wel aan dat een uur boksen meer calorieën verbrandt dan een uur yoga, maar het is toch interessant om je er even bewust van te zijn. Het verbaasde mij aan de ene kant dat Crossfit op nummer 1 staat, aan de andere kant ook niet want het is een zeer intensieve training. Er is nog maar weinig onderzoek naar Crossfit gedaan, dus dit aantal calorieën is gebaseerd op 1 onderzoek van de Universiteit van Wisconsin. Hieruit blijkt dat vrouwen gemiddeld 12,3 calorieën per minuut verbranden. Dit is dus niet gebaseerd op gewicht.

Verder ga ik in onderstaande lijst ga ik uit van iemand van 60kg en een training van een half uur, dit omdat je bij Crossfit, maar ook touwtje springen en boksen nooit een uur lang voluit traint. Daarnaast zal de werkelijkheid wellicht iets afwijken omdat je de training bijvoorbeeld niet intensief genoegd doet, of zoals hierboven al gezegd een pauze tussendoor houdt. Een activity tracker kan helpen om je meer inzicht te geven in de workouts die je doet en het calorieverbruik (in rust en activiteit) per dag.

  1. Crossfit: 369 calorieën
  2. Hardlopen (12km/uur): 345calorieën
  3. Wielrennen (26km/uur): 322 calorieën
  4. Touwtje springen: 317 calorieën
  5. Boksen: 285 calorieën
  6. Joggen (8km/uur): 253 calorieën
  7. Circuittraining: 240 calorieën
  8. Roeien (gemiddeld): 222 calorieën
  9. Krachttraining: 190 calorieën
  10. Yoga: 143 calorieën

Welke workout verbrandt de meeste calorieën

Het is goed om je bewust te zijn van de intensiteit van een training, maar bovenal is het ook heel erg belangrijk dat je de training leuk vindt. Daarnaast kan bovenstaande ook een beetje een vertekent beeld geven omdat het hier gaat om de calorieën die je tijdens een training verbrandt. Terwijl krachttraining er bijvoorbeeld om bekend staat dat je na de training nog steeds vet blijft verbranden, de zogenaamde afterburn. Deze ontstaat door het herstellen van de opgelopen spierschade die in de uren na de training energie kost. Ik heb bijvoorbeeld wel eens gehad dat ik een hele zware krachttraining had gedaan en de rest van de dag een onstilbare trek had, gewoon een teken dat mijn lichaam aan het verbranden was en vroeg om energie.

Ook vind ik yoga een ontzettend belangrijke training om toe te voegen; voor de ontspanning, maar ook het stretchen van de spieren en zelfs het sterker maken van de core.

Komen deze cijfers een beetje overeen met wat jij in gedachten had? 

Bron hoofdfoto: Garmin Vivosmart HR

5 Comments

Krista 4 januari 2017 at 12:25

Mijn ervaring is dat je met roeien (op een roeiergometer) veel meer verbrandt dan met hardlopen. Omdat je zowel je armen als je rug en benen gebruikt, en met hardlopen vooral je benen, is je hartslag al snel hoger terwijl je die intensiteit wel een uur vol kunt houden.

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 4 januari 2017 at 22:09

Hi Krista, dit is natuurlijk per persoon verschillend en hangt ook samen met de intensiteit. Een uur roeien is zeker heel erg goed voor je :)

Reply
Ingrid 30 mei 2016 at 12:14

Ik mis zwemmen (en dan heb ik het ook flink doorzwemmen)! :) Denk dat die ook wel tot de top 10 behoord of heb ik dat helemaal mis?

Reply
Marvin 18 januari 2016 at 08:39

Had krachttraining wat hoger ingeschat, maar zag daarna dat dit lijstje enkel gaat over de verbrandde calorieën tijdens de workout. Mooi effect van krachttraining is inderdaad de afterburn die je daarna benoemt :)

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 18 januari 2016 at 22:35

Klopt helemaal! Maar omdat ik appels met appels wilde vergelijken koos ik voor dit lijstje :)

Reply

Leave a Comment