EatProduct & Powerfood Info

Welke suiker kun je het beste gebruiken?

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 10 april 2014 4 Comments
suiker
Ik had al een hele tijd op mijn “to do” lijstje staan om me te verdiepen in meerdere soorten suiker en dan met name agavesiroop. Marianne gaf namelijk als feedback op het eetdagboek van Claartje dat agavesiroop helemaal niet zo goed is als men denkt. Zelf was ik ook in de veronderstelling dat dit beter was, maar daar ben ik dus toch de mist in gegaan. Echter vond ik het lastig om hier een waar verhaal over te schrijven. Natuurlijk weet ik dat suiker niet goed voor je is, maar er worden zoveel verschillende dingen geroepen, wat moet je nu geloven? Daarom bleef het artikel maar een beetje liggen, tot afgelopen maandag toen TROS radar alternatieve suikersoorten aan de kaak stelde.Kort door de bocht wordt er gezegd dat er geen alternatieve, gezonde suikersoorten zijn en we het moeten vermijden. Ja, zover was ik ook al gekomen. Maar toch, soms ontkom je er niet aan en geef toe, zoetigheid is ook gewoon heel erg lekker. Je kunt afkicken door een suikerdetox te doen (Claartje heeft me aan het denken gezet, wie weet) maar dit is vrij radicaal. Zelf probeer ik suiker zoveel mogelijk te mijden door bijv. geen frisdrank te drinken, niet uit pakjes te koken en zo min mogelijk bewerkte producten te gebruiken. Maar toch, mijn cravings naar chocolade blijven, gelukkig mag ik daar ook aan toegeven doordat ik me probeer te houden aan de 80/20 regel (dit gaat overigens de ene week beter dan de andere week).

En daarnaast probeer ik zelf tussendoortjes te maken die mijn cravings naar zoetigheid kunnen sussen. Vaak gebruik ik banaan en vanille om iets zoet te maken, maar ook andere zoetmakers passeren wel eens de revue. Zo ook agavesiroop, ik had er meerdere dingen over gelezen en gehoord dus dat sprintje naar de Ekoplaza was snel getrokken. Nu blijkt dus dat agavesiroop helemaal niet zo onschuldig is omdat het grotendeels uit fructose bestaat. Daarmee bevordert veelvuldig gebruik van agave siroop gewichtstoename en het ontstaan van diabetes type 2.

Maar wat mogen we dan wel gebruiken? Eigenlijk dus niks, maar na wat speuren online ben ik tot de conclusie gekomen dat honing en palmsuiker de beste alternatieven zijn. Uiteindelijk blijft het suiker en is het het beste om met mate te nemen, maar dit zijn beiden natuurlijke producten. Stevia wordt ook vaak genoemd, maar hier ben ik zelf niet zo’n fan van.

Als jullie suiker gebruiken, waar gaat de voorkeur dan naar uit?

image_print

4 Comments

Julie Van Weehaeghe 10 april 2014 at 20:29

Ik vind het ook heel moeilijk om door de bomen het bos nog te zien. Iedereen zegt het anders. Ik denk dat je gewoon alles met mate moet gebruiken en moet variëren !!

Reply
Jessica 15 april 2014 at 20:54

Ik ben het helemaal met je eens. En overal waar TE voor staat, is naar mijn mening “slecht”.

Reply
Borg 10 april 2014 at 08:30

In het boek ‘100% suikervrij’ staan meerdere alternatieven voor suiker met uitleg erbij. Palmsuiker en kokosbloesemsuiker zijn er twee. Die laatste gebruik ik altijd, erg lekker. Honing is geen goede vervanger volgens dat boek, omdat honing net zo’n effect heeft op je bloedsuikerspiegel als gewone suiker.

Reply
Jessica 15 april 2014 at 20:53

Ik heb idd al meer gehoord over het boek 100% suikervrij, misschien moet ik die eens aanschaffen, al zal ik nooit 100% suikervrij gaan leven omdat ik mijn heerlijke stukjes chocolade niet op wil geven. Vind persoonlijk kokosbloesemsuiker niet zo lekker, maar dat is smaak!

Reply

Leave a Comment