HealthLove

Wel of niet sporten als je ziek bent

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 27 januari 2017 1 Comment
wel of niet sporten als je ziek bent

De ene na de andere in mijn omgeving wordt ziek; griep, verkoudheid of oververmoeid. Het zijn allemaal verschijnselen die vaak in deze periode voorkomen. Waar de ene persoon zichzelf ziek noemt bij een verkoudheid, gaat de andere veel te lang door met uiteindelijk kans op instorten. Wanneer je net als ik een druk persoon bent en graag sport is het soms lastig om toe te geven aan dat je ziek bent. Dat schopt namelijk je trainingsschema in de war waar je net zo lekker mee bezig was. Maar soms is het echt beter om even rust te nemen en niet meer schade toe te brengen. Wel of niet sporten als je ziek bent? Ik breng het in deze blog in kaart.

Sporten bij verkoudheid

Wel ok: Je hebt last van een loopneus, een lichte verkoudheid, lichte hoofdpijn of een opkomende keelpijn. Alle symptomen zijn boven de nek.

Beter skippen: Je blijft bezig met je neus snuiten, je hebt een hogere temperatuur dan normaal. Je bent een beetje rillerig, je spieren en gewrichten doen pijn en neemt je regelmatig een paracetamol.

Sporten wanneer je hoest

Wel ok: Wanneer je droge of prikkelhoest hebt en de irritatie is in je keel. Je hebt geen verhoging en je hoest af en toe.

Beter skippen: Wanneer de hoest vanuit je borst komt en zorgt voor het ophoesten van slijm. Je hebt last met ademen, een piepende adem of bent heel kortademig. Ook hier geldt als je verhoging hebt, beter niet sporten.

Sporten met een zere keel

Wel ok: Je keel voelt droog en een beetje krassend, maar het is niet pijnlijk om te slikken en verder voel je je prima.

Beter skippen: Wanneer je een verhoging hebt of rillerig bent. Ook wanneer de klieren zijn opgezwollen, je nek stijf voelt en het pijn doet om te slikken kun je beter een training overslaan.

Sporten met een voorhoofdholteontsteking

Wel ok: Wanneer je een lichte druk op de holtes voelt, maar je je verder eigenlijk wel prima voelt. Belangrijk is dat je goed kunt ademen.

Beter skippen: Last van duizeligheid of licht in je hoofd? Dan beter niet gaan sporten, evenals wanneer je een verhoging hebt of rillerig bent.

Sporten met diarree

Wel ok: Soms kun je prima sporten wanneer je net diarree hebt gehad. Let er dan wel op dat het één of twee bezoekjes aan het toilet zijn geweest en je het gevoel hebt dat er niet meer komt. Je voelt je verder niet ziek, hebt geen last van je buik en je eetlust is normaal.

Beter skippen: Wanneer je buikkrampen hebt en het idee hebt dat er meer diarree aan komt, je weinig tot niet hebt gegeten en niet hebt gedronken waardoor je licht uitgedroogd kunt zijn. Lijkt me niet dat je dan zin hebt om te gaan sporten, maar je weet het nooit hoe fanatiek je bent ;)

Sporten met griep

Wel ok: Nooit

Beter skippen: Bij echte griep denk je er niet eens over na om te gaan sporten. Je kunt niet uit bed komen, bent oververmoeid, hebt last van spieren en gewrichten en kunt alleen maar aan slapen denken. Blijf lekker in bed om uit te zieken. Ga pas weer aan sporten denken wanneer je volledig hersteld bent en zin hebt om weer dingen te gaan doen. Dit kan bij een goede griep zo een week duren.

Voor elke dag dat je ziek bent, is het advies om twee dagen niet te sporten. Dit is behoorlijk lang. Helemaal als je een week ziek bent geweest, maar wel goed om in acht te nemen. Heb je het gevoel dat je weer kunt sporten? Wacht dan in ieder geval nog twee dagen extra om goed op krachten te komen. Je lichaam heeft alle energie nodig om te herstellen. Als je nog niet hersteld bent, is het trainingseffect minimaal en is de kans dat je opnieuw ziek wordt erg groot. Kun je niet wachten met sporten zoals ik? Ga dan gewoon een half uurtje wandelen.

Voel jij je wel ok, en voldoe je aan de “voorwaarden” zoals hierboven zijn geschetst? Dan is er geen reden om binnen te blijven zitten. Wel is het goed om in je achterhoofd te houden dat je je niet 100% fit voelt en je wellicht dus iets minder van jezelf moet vragen. In plaats van een heftige intervaltraining kun je dan beter gewoon lekker een rondje gaan lopen. En in plaats van een PR willen zetten met krachttraining kun je beter wat lichter gewicht met meer herhalingen doen. Laat je trainingsschema even voor wat het is en wees blij dat je lekker bezig bent!

Ga jij altijd te lang door of ben je juist altijd heel voorzichtig met sporten? 

Bron: Women’s Running, Fotolia

 

 

1 Comment

Nancy 27 januari 2017 at 09:07

Fijn artikel! Ik kan mij niet eens voorstellen dat ik zou sporten als ik mij niet zo lekker voel, zeker niet met diarree haha.

Reply

Leave a Comment