LovePersoonlijk

Dagboek – Weekendje Zuid-Limburg

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 2 april 2017 0 comments
weekendje zuid-limburg

Een paar weken geleden ontving ik een uitnodiging voor de lancering van Jaybird X3, vlakbij Vaals (grens België). Het programma vond ik er leuk uit zien, maar hallo, Vaals? Dat is is vanuit Amsterdam minimaal 2,5 uur rijden. Vind ik toch iets te ver voor een dagje op en neer. Maar toen kreeg ik de kans om er gelijk een paar nachten aan vast te plakken, mijn vriend kon mee en ik zag de weersvoorspellingen. Een weekendje Zuid-Limburg was dus snel gepland! Ik neem je mee in deze drie overheerlijke dagen. Toen ik aan een vriendinnetje vertelde wat ik allemaal had gedaan, zei ze gekscherend dat het druk was, maar dit is precies zoals ik van mijn weekendjes weg houd; actief zijn en lekker eten!

Donderdag – Trailen in de bossen

Iets na 8.00 zitten we in de auto met de racefietsen achterin om met een korte tussenstop om iets voor 11.00 in een klein dorpje aan te komen vlak bij de grens. Het event voor de lancering van Jaybird X3 is groots aangepakt met influencers uit Nederland en België. Uit Nederland zijn Nicolaas en Lysanne aanwezig. In ben onder de indruk van het event zelf: mooi aangekleed, lekker eten en een échte workout (dat is ook wel eens anders). Het mooie weer zal absoluut een rol hebben gespeeld bij dit gevoel, maar ook zonder het mooie weer had ik het een tof event gevonden. We beginnen met een lekkere lunch, daarna wordt er een presentatie gegeven over Jaybird en daarna gaan we doen waar het natuurlijk allemaal om draait: Jaybird X3 testen tijdens een trailrun.

jaybird x3

Jaybird X3 launch event – Foto 2: Maurice Meijs Photography

Jaybird maakt al jaren draadloze sport-headphones en zijn nu flink aan het opkomen in Nederland. De nieuwe X3 heeft een verbeterde sound en de perfecte pasvorm. De dopjes zijn in diverse maten verkrijgbaar en daardoor voor elk oor geschikt. Voor Jaybird is de fit van de sport-headphones het aller belangrijkste, daarna komt het geluid, dat ze goed tegen zweet kunnen en dat ze makkelijk te bedienen zijn via een app. Je kunt de headphone bluetooth met je telefoon verbinden, maar je kunt ook meeluisteren met iemand anders. Zoals jullie weten loop ik zelf nooit hard met muziek en had ik dus ook geen muziek op mijn telefoon staan. Dat was gelukkig geen probleem, want ik kon mijn headphones koppelen aan die van Nicolaas en daardoor met hem meeluisteren. Top!

Jaybird: Brings porducts to where you sweat

Na de presentatie werd iedereen geholpen met het op maat maken van de headphones en gingen we uiteraard de headphones testen. Je kon kiezen voor een rondje op de mountainbike, of een trailrun. Voor beide activiteiten kon je kiezen uit twee afstanden. Ik koos voor de langste trailafstand van 8km. Een pittig trailtje stond ons te wachten met Salomon atleet Tim van den Broeke. Na wat tips voor een steile afdaling werd het zweten geblazen. Super lekker gelopen en realiseerde me weer hoe fijn ik trails vind! Bij terugkomst staat er nog een overheerlijke bbq op ons te wachten, maar deze sla ik over omdat ik nog met mijn vriend ga eten.

jaybird x3

Jaybird X3 launch event – Foto 2 & 3: Maurice Meijs Photography

Mijn vriend pikt me op op de eventlocatie en samen rijden we naar Kasteel Vaalsbroek waar we de komende twee nachten slapen. Inchecken hoeven we niet meer want dat heeft hij al eerder vandaag gedaan. Ik kan dus direct onder de douche springen en me klaar maken voor het eten. Een etentje met een Cubaans tintje staat er op de agenda. We rijden naar Restaurant Cuba Libre, zo’n 10 minuten van het hotel vandaan. We laten ons verrassen door Mirjam, die overheerlijk drie gangen voor ons kookt. Ik heb onwijs trek, maar alsnog eten we veel te veel. Vooraf beginnen we met bijzondere hapjes: tonijnballetjes (ik wil het recept!), spinazierolletjes, ribbetjes en een lekkere salade. Dit belooft veel goeds! De tweede gang bestaat uit iets meer standaard tapas: gehaktballetjes in tomatensaus, bladerdeeghapjes, gamba’s, champignons, rijst en calamares. Van het laatste ben ik persoonlijk niet zo’n fan, dus die blijven ook merendeel liggen. Ondanks dat we zo ongeveer op knappen staan, slaan we het toetje niet over. De Flan (huisgemaakte vanille pudding) is echt té lekker, maar ook de chocolademousse is niet te versmaden. Ik blijf een toetjesmens :) Moe gaan we naar huis, en rond een uur of half 11 lig ik al te slapen. Zo moe!

Restaurant Cuba Libre

Vrijdag – Heuvel op en af racen

We maken een behoorlijk lange nacht van zo’n 9 uur, die jammer genoeg een paar keer werd onderbroken door het gakken van ganzen. Het leek wel of ze in onze kamer stonden! Voor het ontbijt lopen we naar de Kasteeltuin en we zijn blijkbaar vroeg want het is nog heerlijk rustig. Na het ontbijt gaan we ons snel klaar maken voor waar we al een week naar uit kijken: wielrennen! Ik heb dit seizoen pas 30km gefietst, maar toch laten we ons vandaag niet afschrikken voor de 68,5km die op het programma staan: lus 3 van de Amstel Gold Race. We spreken af dat we rustig aan doen en dat we stoppen als één van ons het niet meer ziet zitten. Om aan de route te beginnen rijden we naar een dorpje vlakbij, anders komen er nog zo’n 20km bij en dat vinden we een beetje veel van het goede.

Amstel Gold Race Lus 3

Amstel Gold Race – Lus 3

Zoals VVV Zuid-Limburg omschrijft: De finale van Nederlands enige wielerklassieker is een pittige uitdaging voor elke wielertoerist. Wie de routebordjes van de Amstel Gold Race (lus 3) volgt, komt oog in oog te staan met 10 beruchte hellingen die samen de laatste 70 km van de Amstel Gold Race vormen. Deze route is een ware beleving, waarbij je verschillende bekende kuitenbijters zoals de Cauberg, de Keutenberg , Gulperberg en de Eyserbosweg tegen zult komen. Een finalerondje om van te watertanden. Ehm, ja, een ware beleving was het zeker! Een pittige ook! Al na de eerste helling denken we: waar zijn we aan begonnen. Maar gelukkig zijn we daarna warmgedraaid en gaan de hellingen die volgen makkelijker. Waar iedereen op ziet tegen de Keutenberg (het is de steilste heuvel van Nederland met een helling van 22%), vond ik vooral de Loorberg vrij irritant door de enorm lange klim. We lunchen na zo’n 47km bij Hotel Brasserie de Bergrust. De Fanta Cassis, muntthee en carpaccio salade met twee boterhammen gaan er goed in.

Rond de 60km zit ik er even flink doorheen en als klap op de vuurpijl val ik ook nog eens van mijn fiets af omdat ik meer bezig ben met mijn camera dan met het uitklikken uit mijn pedalen. Heel dom, want ik bezeer me stiekem nog best wel. Gelukkig kan ik me er het laatste stukje weer overheen zetten en geniet ik de laatste kilometers van het prachtige landschap. Als beloning halen we een ijsje, die hebben we wel verdiend! In het hotel aangekomen, stap ik eerst onder de douche om vervolgens nog even op bed te gaan liggen. Ben kapot. Ook begin ik aan een blogje en maak ik me klaar voor het eten.

Amstel Gold Race Lus 3

Kasteel Vaalsbroek

Vanavond eten we bij Restaurant de Raadskelder in het centrum van Vaals. Het centrum is pas gerenoveerd en dat is goed te zien. We worden hartelijk ontvangen met een aperitiefje (sinaasappel likeur met bubbels) en venkelsoep met pernod (dit ga ik zelf ook maken, wat was dat lekker!). Daarna kiezen we van het menu; ik neem gerookte forel met een mierikswortelsausje vooraf en lamsrack & lamsbiefstuk als hoofdgerecht. Mensen, mensen; dit is echt het lekkerste vlees wat ik in tijden heb gegeten. Het is zo mals en perfect bereid, ik zeg geloof ik wel 10x hoe lekker ik het vind. Alle bijgerechtjes smaken er ook zeer goed bij, niks op aan te merken. Uiteraard hebben we nog een klein gaatje voor het dessert bewaard; ik ga voor een brownie met vanille ijs. Met ons buikje volgegeten (mag ook wel na 2200 verbrandde calorieën) gaan we naar huis en lig ik gewoon alweer om half 11 te slapen. Ik word oud… Nee, blijkbaar heb ik het gewoon nodig.

Restaurant de Raadskelder

Zaterdag – Relaxen

Laatste dagje alweer! We worden rustig wakker en ik tik eerst even een blogje af voor we weer van het ontbijt gaan genieten. Ik houd van hotel ontbijtjes. Het brood is echt fantastisch lekker in Kasteel Vaalsbroek. Dat ik nooit met brood ontbijt zet ik dus even opzij. Ik neem een heerlijk bruin broodje met een perfect zachtgekookt eitje, een mini-croissantje en nog twee krentenbroodjes. Na het ontbijt pakken we onze spulletjes in en rijden we richting Valkenburg voor een ochtendje relaxen in Thermae 2000. Na lekker bubbelen, zwemmen en ontspannen in de sauna vinden we het tijd om naar huis te rijden. We zitten heel relaxed in de auto, eten onderweg nog een lekkere salade en zijn rond een uurtje of 16.00 weer thuis.

De Kasteeltuin

Dank VVV Zuid-Limburg voor het mede mogelijk maken van dit fantastische weekend! Het fietsen vond ik echt te gek, dus we willen binnenkort nog een keer die kant op rijden zodat we het rondje (of een ander rondje) nog een keer kunnen fietsen. Denk dat we dan een paar nachten Maastricht doen.