Hardlopen / TrailrunningRun

We Run Amsterdam laatste tips

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 14 mei 2015 0 comments
we run amsterdam

Zaterdag is alweer zover, de jaarlijkse 10km Nike Run waar alleen vrouwen aan mogen deelnemen. Een paar jaar geleden was dit mijn eerste hardloopwedstrijd en ik denk dat dat voor veel meiden nu weer het geval zal zijn. Daarom deel ik graag nog een paar last minute tips!

Rust uit

De wedstrijd is pas ’s avonds, dus het is heel verleidelijk om overdag nog heel veel te gaan doen. Als je een beetje fit aan de start wilt verschijnen, kun je het beste overdag een beetje rustig aan doen. Natuurlijk hoef je niet de hele dag op de bank te liggen – daar word je juist duf van – maar ga ook niet de hele dag door de stad slenteren. Vorig jaar in Milaan heb ik dat wel gedaan, en dat moest ik ’s avonds wel bekopen.

Bedenk wat je gaat eten

De wedstrijd is om 21.00 ’s avonds, maar waarschijnlijk wil je al rond een uurtje of 20.00 wel bij het Olympisch Stadion zijn. Bedenk goed wat je wilt eten en ook hoe je lichaam daar op reageert. Zelf kan ik bijvoorbeeld prima op de dag zelf een pasta eten, maar heel veel mensen krijgen daar last van. Probeer je maaltijd in tweeën te delen; eet een deel voor de wedstrijd en een deel na de wedstrijd. Zo zorg je dat je je energie voorraad voldoende aanvult, maar dat je niet met een volle maag gaat rennen. Andere opties die voor mij altijd goed werken zijn pannenkoeken, een quinoasalade of een soepje. Deze kun je in een wat kleinere hoeveelheid eten, wanneer je dit doet, neem dan na de wedstrijd een tweede kleine maaltijd om je koolhydraten en eiwitten weer aan te vullen. Bijvoorbeeld een haverreep, bakje kwark of smoothie met proteïne.

Check het weer

De weersvoorspellingen variëren een beetje; het ene bericht geeft 14 graden met een regenbuitje aan de ander 17 graden met zon. Feit blijft dat de zon al onder is als we gaan lopen, dus dat het ook flink kan afkoelen. Leg zowel een lekker zitten tight als short klaar en neem ze zelfs eventueel allebei mee zodat je ter plekke kunt bekijken wat je doet. Trek in ieder geval niet iets nieuws aan (schuurplekken!). Op dit moment neig ik zelf naar een driekwart tight, maar ik ga het ook op de dag zelf even bekijken. Mocht het toch een short worden dan weet ik ook al welke!

Vergeet niet te drinken

Het is niet zo warm dat de mussen van het dak vallen, maar drinken wordt vaak vergeten en is zo ontzettend belangrijk. Een tekort aan vocht levert al snel prestatieverlies op en kan ook zorgen voor spierpijn na afloop van de wedstrijd. Blijf jezelf dus goed hydrateren zowel voor als na de wedstrijd!

Have fun!

En last but not least, geniet. Dit is een super leuke race met alleen maar vrouwen. De route gaat dwars door Amsterdam, onder het Rijksmuseum door, door het Vondelpark en over de grachten. Bedenk je dat dit absoluut geen PR route is en probeer vooral te genieten. Genieten van het feit dat je deze prestatie neerzet en dat je met duizenden andere vrouwen de straten van Amsterdam onveilig maakt. En dat er ook nog eens een pracht medaille te wachten bij aankomst; een zilver armband ontworpen door The Boyscouts in de vorm van de Amsterdamse grachten.

we run amsterdam

Ik maak me een beetje zorgen om mijn eigen gesteldheid, de afgelopen weken heb ik heel erg weinig hardgelopen omdat ik een beetje last heb van mijn knie en nu kreeg ik gisteren ook nog eens een ontzettende pijn in mijn bovenbeen. Het voelt als een verrekte spier, maar het kan ook een vleugje spierpijn zijn in combinatie met verkeerd zitten (ik heb daar nogal een handje van). De komende dagen dus rustig aan voor mij en dan hoop ik zaterdag fit aan de start te verschijnen!

Zijn jullie er klaar voor?

image_print

Leave a Comment