LovePersoonlijk

We eten te veel…

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 30 januari 2017 3 Comments
we eten te veel

… En daarom zijn veel mensen dus te dik. Een statement dat Fajah Lourens maakte bij Jinek een paar weken geleden nadat haar nieuwe boek “Killerbody 2” was gelanceerd. Ik wilde me eigenlijk niet mengen in de discussie, maar ik kan het toch niet laten omdat ik het een erg interessante discussie vind.

1.350 calorieën

Fajah vertelt dat ze een caloriebehoefte van 1.350 calorieën per dag heeft, om af te vallen gaat ze op zo’n 1.200 calorieën per dag zitten. Grote kans dat je mond open valt, want de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid calorieën is toch 2.000? Het eerste wat door mijn hoofd schiet is: ‘dat kan helemaal niet’. Maar als ik er iets langer over na denk, kom ik tot de conclusie dat het toch niet zo vreemd klinkt.

Fajah is 33 jaar en 1.65m. Ze geeft aan dat ze een trage stofwisseling heeft en ongeveer 3x per week sport. Als je er dan nog een keer over na denkt, is deze hoeveelheid calorieën echt niet raar. Echter geldt dit voor haar als individu en kun je dat niet kopiëren naar de rest van de Nederlandse bevolking. Een vrouw met twee kinderen en een heel actief leven kan namelijk echt een hele andere caloriebehoefte hebben. Er spelen heel veel verschillende factoren een rol.

Bereken jouw caloriebehoefte

De kern van haar verhaal klopt wel; je moet weten wat jouw caloriebehoefte is om het juiste aantal calorieën binnen te krijgen. Veel mensen hebben geen idee wat hun caloriebehoefte is en eten dus te veel. Dit gaat namelijk heel erg makkelijk. Een glas versgeperste jus d’orange lijkt op het eerste oog best gezond, maar stiekem zitten er toch 200 calorieën in. Bovendien zit het bomvol suiker. Op de website van Fajah is een tool te vinden om jouw energiebehoefte te berekenen. Voor een vrouw van 30, met een lengte van 1.74, een gewicht van 70 kilo en een matig actief leven (1 tot 3 keer per week sporten) geldt het volgende:

  • Caloriebehoefte voor ruststofwisseling: 1451 calorieën
  • Dagelijkse caloriebehoefte: 2061
  • Caloriebehoefte om een pond per week af te vallen: 1561

Ha, daar is het. Met deze lichaamssamenstelling kun je gewoon 2.000 calorieën per dag eten. Maar als jij af wilt vallen, is het belangrijk om minder te eten dan je behoefte. Logisch toch? Bovenstaande berekening komt ook overeen met hetgeen Kirsten aan mij heeft verteld. En als ik mijn eigen caloriebehoefte even uitreken middels de tool van MKBM kom ik ook ongeveer uit op hetgeen Kirsten voor mij heeft berekend. Het klopt niet één op één, maar dat is logisch omdat er uit gegaan wordt van gemiddelden. Wil je het echt 100% zeker weten, dan zul je toch echt een afspraak met een (sport)diëtiste moeten maken.

De ene persoon is de andere persoon niet

Fajah zei in het interview heel stellig dat de caloriebehoefte van iedere actieve moeder met 2 kinderen zo’n 1.300 à 1.400 calorieën is. Dit zei ze naar mijn mening iets te snel en iets te stellig. Dit kun je namelijk niet zo makkelijk zeggen. Voor iedereen geldt iets totaal anders.

Om even een voorbeeld te geven: ik ben 1.74 en sport zo’n 5 à 6x per week, ik eet op sportdagen 2.100 calorieën en op rustdagen 1.800 calorieën. Ik eet vooral veel koolhydraten, weinig vet en veel eiwitten. Een meisje dat bij mij in de box traint is 1.60 en traint 7x per week (ze heeft ook rustdagen, maar traint vaak meerdere keren per dag). Zij eet op sportdagen 1.600 calorieën en op rustdagen 1.400 calorieën. Zij eet juist heel veel vet en weinig tot geen koolhydraten. Ze eet dus veel minder dan ik terwijl ze meer sport. Als zij meer dan die 1.600 calorieën eet of veel koolhydraten eet, komt ze gemakkelijk aan. Maar we moeten niet vergeten dat ze ook bijna 15 cm kleiner is en waarschijnlijk ook een langzamere stofwisseling heeft dan ik. Waarschijnlijk is zij van nature een endomorph, terwijl ik mesomorph ben. (Lees verder over lichaamstypen).

Elk pondje gaat door het mondje

Het is heel flauw gezegd, maar het is echt zo. Jouw hoofdmaaltijden kunnen nog zo gezond zijn, maar als je elke dag snoept, frisdrank drinkt en bewerkte producten eet zul je niet afvallen. Op advies van Kirsten probeer ik op sportdagen zo’n 2.100 calorieën te eten. Wanneer ik alleen maar gezonde, onbewerkte producten eet, moet ik echt moeite doen om aan die 2100 calorieën te komen. Ik eet op een dag dus relatief veel. Als ik veel bewerkte producten eet, zit ik zo aan hetzelfde aantal calorieën, maar heb ik niet eens een verzadigd gevoel.

Meerdere wegen naar Rome

Fajah zou het slechte voorbeeld geven aan de Nederlandse vrouw en dan met name tienermeisjes. Dit snap ik heel goed, want als je naar de Instagram pagina van Fajah gaat zie je vooral halfnaakte foto’s. Veel meisjes en vrouwen zullen denken dat je alleen zo’n lichaam kunt krijgen als je 1.350 calorieën eet, terwijl dat dus echt onzin is. En dat is  ook direct het nadeel van dieetboeken; dat het vaak zo stellig is terwijl er echt meerdere wegen naar Rome leiden.

Psst: de pancakes op de hoofdfoto? Die zijn van MOOK, veel te veel en veel te lekker, dus mijn bordje ging schoon op! 

3 Comments

Joyce 30 januari 2017 at 14:02

En zo klopt het dus wel precies. Hoe Fajah het bracht vond ik zelfs best gevaarlijk, omdat het zo stellig overkwam. Ik werk in een eetstoornis kliniek en er waren serieus meisjes die totaal van het pad af waren gegaan door het interview van Fajah.

Reply
Nancy 30 januari 2017 at 09:35

Ik denk dat veel mensen zich aangevallen voelden door Fajah, en ergens snap ik dat best. Het klinkt natuurlijk heel eng om zo laag te zitten met je calorie inname, maar ik denk dat zij het gewoon beter iets anders had kunnen verwoorden in het interview. In jouw artikel komt het allemaal net wat vriendelijker over ;). Ik heb meteen ook even mijn caloriebehoefte berekend en ik denk dat die vrij accuraat is :).

Reply
Kirsten 30 januari 2017 at 09:29

Mooi genuanceerd artikel!!

Reply

Leave a Comment