EatProduct & Powerfood Info

Watermeloen lekker én gezond

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 27 juli 2016 2 Comments
watermeloen gezond

In de zomer vind ik niets lekkerder dan een stuk ijskoude, sappige watermeloen. Heerlijk verfrissend, maar ook nog eens bomvol goede eigenschappen en laag in calorieën. Wat mij betreft een perfect tussendoortje. Ook voor sporters is watermeloen een heel goed idee, want wist je bijvoorbeeld dat watermeloen spierpijn vermindert? Of dat er proteïne in de zwarte pitjes zit?

Watermeloenen zijn het lekkerste van juni t/m augustus, dan zijn ze ook volop verkrijgbaar in (super)markten. Let er op dat bij aankoop de watermeloen stevig is en geen beurse plekken vertoont. Koop je een hele watermeloen dan klinkt hij hol als je erop klopt. Het lekkerste is als je de watermeloen in de koelkast bewaart. Aangesneden is hij nog een paar dagen houdbaar.

Voedingswaarden per 100 gram (een portie is ongeveer 250 gram): 36 calorieën
1 gram eiwit – 8 gram koolhydraten – 0 gram vet
10 mg calcium – 0,4 mg ijzer – 6 mg vitamine C

De gezonde voordelen van watermeloen

Voorkomt spierpijn

In watermeloen zit het stofje L-citrulline, een aminozuur dat de afvoer van melkzuur uit de spieren bevordert. Voedingsonderzoekers van de Universidad Politecnica de Cartagena in Spanje hebben aangetoond dat het eten van watermeloen voor een zware training ervoor zorgt dat je de volgende dag minder spierpijn hebt door de hoge concentratie van L-citrulline. Sportieve studenten dronken een uur voordat ze een intervaltraining deden een halve liter watermeloensap. Na 24 uur rapporteerden de studenten die watermeloensap hadden gedronken minder spierpijn dan de studenten die een placebo dronken. (Bron: J Agric Food Chem. 2013)

Proteïne in de zwarte pitjes

Zelf eet ik de zwarte pitjes altijd op, maar ik ken genoeg mensen die ze eruit peuteren. Niet doen, want ze bestaan voor 35% uit proteïne! 28 gram pitjes bevat ongeveer 10 gram eiwitten. Daarnaast bevatten ze vitamine B, magnesium en onverzadigde vetten. Natuurlijk zit er in een stuk watermeloen geen 28 gram pitjes, maar je kunt ze ook in de winkel kopen (net als zonnebloem- en pompoenpitten). Net als andere zaden en pitten doen watermeloen pitten het goed op salades. (Bron: Huffington Post)

Krachtige antioxidant

In watermeloen zit Lycopeen, een krachtige antioxidant die o.a. ook in tomaat zit. Lycopeen kan vrije radicalen vangen en onschadelijk maken, daarmee vermindert het de kans op kanker, hart- en vaatziekten.

watermeloen gezond

Meer dan 90% water en veel vitamines

Watermeloen bevat net als komkommer vrijwel alleen maar water. Met meer dan 90% water is het een echte dorstlesser. Ook is watermeloen een goede vochtafdrijver. Vaak houd je vocht vast wanneer je teveel zout eet, tijdens je menstruatie of wanneer het erg warm is. Het vasthouden van teveel vocht is niet bevorderend voor de bloeddruk, maar het zorgt ook voor extra gewicht. Er zijn diverse producten die helpen om vocht af te drijven en daarmee je lichaam in balans te brengen zoals watermeloen, maar ook komkommer, ananas en aardbeien hebben deze eigenschappen.

Naast de hoge concentratie water en lycopeen zit er vitamine C, ijzer, kalium, vezels en bètacaroteen in. Bètacaroteen wordt in het lichaam omgezet naar vitamine A en is goed voor huid, haar en nagels. Het zorgt voor hydratatie van de huid en het haar, stimuleert haargroei en maakt collageen aan voor een mooie en gezonde huid.

Lagere bloeddruk

Naast dat de stof citrulline zorgt voor vermindering van spierpijn, wordt het in het lichaam ook omgezet naar arginine. Dit is een essentieel aminozuur dat het lichaam niet zelf kan aanmaken, maar wel heel belangrijk is voor het beter functioneren van het lichaam. Zo zorgt het voor een goede hartfunctie, gezond immuunsysteem en een lagere bloeddruk. Uit een Amerikaans onderzoek blijkt dat arginine er voor zorgt dat de aders meer bloed kunnen vervoeren en de werking van de bloedvaten verbeteren. (Bron: American Journal of Hypertension)

Lees ook:
Watermeloensap met komkommer
Linzensalade met watermeloen
Watermeloen pizza met feta en munt

image_print

2 Comments

Linzensalade met cherrytomaatjes, feta en watermeloen - Eat.Run.Love. 8 augustus 2016 at 23:02

[…] smakelijk! Wist je trouwens dat watermeloen heel gezond […]

Reply
Favorieten van de maand - Eat.Run.Love. 6 augustus 2016 at 12:00

[…] en dat de zwarte pitjes heel veel proteïne bevatten? Meer voordelen van de watermeloen lees je in deze blog. Ik zorg in ieder geval dat ik de hele zomer verse watermeloen in de koelkast heb liggen want koud […]

Reply

Leave a Comment