HealthLove

Wat zit er in mijn sporttas?

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 17 september 2016 2 Comments
wat zit er in mijn sporttas

Een paar weken geleden deed ik mee aan de Lowlands Throwdown qualifiers. Een hele dag was ik in de box om drie workouts te doen. Dat betekende dus ook dat ik een sporttas vol met handige producten en eten meenam. Dit zijn allemaal stuk voor stuk favorieten die ik heel graag rondom het sporten gebruik, dus dat bracht me op het idee om eens te laten zien wat ik allemaal in mijn sporttas heb zitten als ik naar CrossFit ga. Vandaag dus een blog over wat er in mijn sporttas zit!

De essentiële items

Essentieel zijn voor mij de items die ik niet mag vergeten, als ik die ben vergeten kan ik eigenlijk niet sporten. Allereerst natuurlijk de sportkleding. Die heb ik voor het gemak maar even aangetrokken op de foto. Dit is eigenlijk altijd hetzelfde: een lange tight in de winter, een kort strak broekje in de zomer. Daar boven een losvallende top of shirt. Belangrijkste voor mij is dat ik genoeg bewegingsvrijheid heb. Met een strakke broek kan ik goede squats en andere oefeningen uitvoeren zonder randjes die snijden. Met een losvallende top voel ik me gewoon heel comfortabel en hoef ik me ook niet druk te maken over overhangende vetrandjes.

Daarnaast zijn schoenen natuurlijk essentieel! Inmiddels heb ik een mooie collectie van trainingsschoenen, maar Reebok Nano 6.0 zijn mijn nieuwe pareltjes. Reebok staat bekend om zijn grote CrossFit collectie, veel atleten trainen dan ook op deze schoenen. De zool zorgt voor meer tractie en grip op de grond, dat betekent dat de schoen een meer natuurlijke stabiliteit en controle biedt. Daarnaast heeft de schoen een brede neus voor een anatomische pasvorm. Je tenen kunnen zo meer spreiden wat zorgt voor extra stabiliteit bij heavy lifting schoenen. Ze zitten erg lekker en zien er daarnaast ook nog eens onwijs goed uit, de kleur vind ik fantastisch! Ik heb nog geen kleding uit de CrossFit collectie, maar daar ben ik inmiddels wel erg benieuwd naar!

En niet te vergeten haarelastiekjes! Ik heb altijd een klein etuitje bij me met haarelastiekjes. Met mijn dikke en inmiddels lange haar heb ik minimaal twee, maar vaak drie elastiekjes nodig om mijn haar goed vast te maken. Ik houd niet van loshangende plukken of een uitgezakte staart. Ik bind alles dus goed vast! Ik gebruik twee elastiekjes om een staart te maken en als er double unders op het programma staan gebruik ik een derde elastiekje om een strak knotje te maken.

wat zit er in mijn sporttas

De CrossFit extra’s

Ik heb twee producten altijd in mijn tas zitten: een speedrope van Rogue en polswraps van NoWraps. Sinds ik een speedrope heb, lukken double unders me veel beter. Ik zit nu even in een dipje maar met deze tips heb ik ze onder de knie gekregen. Een speedrope draait veel makkelijker en sneller.

Daarnaast dus NoWraps voor versteviging aan mijn polsen. Ik heb redelijk snel last van gevoelige en overbelaste polsen dus wanneer ik oefeningen met gewichten boven mijn middel doe (clean, push press). Wikkel ik deze wraps om. Naast dat ze er tof uit zien dus ook heel functioneel!

wat zit er in je sporttas

Powerfood

Met drie workouts op het programma heb ik het nodige aan voeding nodig. Niet heel gek natuurlijk als je bedenkt hoeveel energie je op zo’n dag gebruikt. Tijdens een lange sportdag zorg ik altijd dat ik mijn favorieten in mijn tas heb zitten. Hiervan weet ik namelijk dat ik ze lekker vindt en dat ik er goed op kan sporten. Maar ook op normale trainingsdagen heb ik deze producten vaak in mijn tas zitten. Niet dat ik ze allemaal op eet, maar afhankelijk van het moment dat ik train eet ik toch wel vaak één van deze producten.

Allereerst twee producten die energie geven; een ouderwetse banaan en een CLIF bar. Een banaan staat echt bekend als sportersvoeding omdat het snel energie levert. Daarnaast is het erg makkelijk en heb je vaak wel een banaan op de fruitschaal liggen. CLIF bars zijn al eens in mijn favorieten voorbij gekomen en dat is niet voor niks. Ze zijn lekker, voedzaam en zitten vooral bomvol energie. Deze repen bestaan uit verschillende soorten koolhydraten in combinatie met vezels en proteïnes. Ze hebben veel calorieën en zijn daarom echt alleen geschikt op de dagen dat je sport en energie nodig hebt.

Normaal gesproken drink ik tijdens een workout gewoon water, hiervoor gebruik ik altijd een Dopper. Maar wanneer ik lang of intensief sport heb ik na de workout vaak wel zin in wat anders dan water. Iets met mineralen en wat zoeter om even een boost te geven. Vitamin Well is daar echt het perfecte drankje voor als je het mij vraagt, een frisdrank zonder koolzuur met vitaminen en mineralen en gezoet met fruitsuikers. Mijn favorieten zijn Reload met citroen en magnesium en Hydrate met aardbei, rabarber en Vitamine C.

Na de training vind ik het belangrijk om voldoende eiwitten te eten. Indien ik ’s ochtends of einde middag train zorg ik dat ik voldoende eiwitten binnen krijg tijdens een maaltijd. Bijvoorbeeld door kwark, kipfilet, eieren of granen waar veel eiwitten in zitten. Maar soms komt dat even niet zo uit en moet je een tijd overbruggen. En dan eet ik heel graag een Proteïne Plus PowerBar in mijn favo smaak Orange Jaffa Cake. Deze reep heeft ruim 17 gram eiwit (een mix van caseïne, wei-eiwit en soja-eiwit) en zorgt dus voor goed spierherstel.

Verder heb ik meestal dadels en Dextro in mijn tas zitten. Op een lange sportdag heb ik uiteraard ook volwaardige maaltijden bij me, meestal neem ik een pasta of couscoussalade mee. Dat verteert lekker snel en eet makkelijk.

wat zit er in je sporttas

Lief zijn voor jezelf

Ik kan het mooier maken dan het is, maar dat is het gewoon niet. CrossFit levert je niet persé een mooier uiterlijk op. En dan heb ik niet over lichamelijke vormen, maar over blaren, striemen en blauwe plekken. Ik had voorheen nooit zo heel erg last van blaren op mijn handen, maar na de Lowlands Throwdown behoor ik ook tot deze groep. De vellen lagen van mijn handen af en dat betekent dus dat verzorging extra belangrijk is. In de box heb ik mijn handen direct verzorgd met “ripfix”, maar omdat ik dat zelf niet in huis heb, ben ik met Vaseline aan de slag gegaan. Het gaat erom dat je de plekken verzorgt, schoon en soepel houd. Ripfix ontsmet ook een beetje en prikt dus in de wondjes. Vaseline heeft dat niet, maar mijn blaren waren wel na 2 dagen al genezen. Sindsdien zijn het wel gevoelige plekken gebleven dus ik blijf smeren met Vaseline, al zit Ripfix wel in mijn winkelmandje! Ook tape ik mijn handen nu in met oefeningen waarvan ik weet dat ik weer blaren kan krijgen.

Na een workout is niks zo lekker als jezelf verzorgen onder de douche. Ik gebruik daar nu graag Weleda Arnica Sport voor. Een frisse douchegel die een boost geeft. Wanneer ik thuis ben en tijd heb gebruik ik de bijbehorende massageolie die er voor zorgt dat spieren ontspannen en ook een opkikker geven.

wat zit er in je sporttas

wat zit er in je sporttas

image_print

2 Comments

Eet en sportdagboek #56 - Eat.Run.Love. 19 september 2016 at 09:00

[…] ik ook weer vroeg thuis ben. Rond een uurtje of half 11 ben ik thuis en maak ik snel de blog “wat zit er in mijn sporttas” af. Benieuwd wat ik meeneem naar de box? Lees dan zeker even die blog! Ik merk dat de korte […]

Reply
Marlissa 17 september 2016 at 23:23

Leuk om te zien/lezen!

Reply

Leave a Comment