Persoonlijk

Wat ik ga doen nu de triathlon voorbij is

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 23 oktober 2017 11 Comments
Wat ik ga doen nu de triathlon voorbij is

Twee weken en een dag geleden stond ik aan de finish van de Olympische Triathlon in Barcelona. Ik had verwacht dat ik dinsdag wel weer in de crossfit box zou staan, maar niets was minder waar. Een week heb ik lopen kwakkelen, daarna voelde ik me weer goed genoeg om te gaan trainen en sindsdien loop ik al een week met chronische spierpijn rond. Die triathlon heeft toch wel wat meer impact gehad dan ik had verwacht. Maar dat geeft niet want het was een onvergetelijke ervaring! En nu, wat ga ik nu doen?

Crossfit

Het was te verwachten, maar ik ga me weer even lekker focusssen op Crossfit. Ik heb het gemist om dagen achter elkaar in de box te zijn en tot het gaatje te gaan. Bij het trainen voor de triathlon heb ik dat gevoel toch minder gehad. Een triathlon zelf vind ik heel intens, maar de duurtrainingen vind ik soms toch een beetje saai. Ik was aan de start van de triathlon heel fit, maar niet crossfit fit. Ik ben benieuwd hoe snel ik dat weer op heb opgepakt. De komende tijd wil ik vooral gaan werken aan mijn gymnastics (pull-ups, handstand push-ups, toes to bar etc), mijn core en andere typische crossfit skills zoals double unders. Mijn kracht heb ik redelijk kunnen behouden, maar ik merk dat ik het toch vooral ben verloren op de andere onderdelen. Elke maandag wil ik dus een lesje gymnastics gaan doen en verder wil ik na een reguliere WOD oefenen op mijn zwakke punten zoals core en double unders. Ook wil ik in het weekend wat vaker een park WOD doen die gericht is op uithoudingsvermogen en oefeningen met eigen lichaamsgewicht. Voor het einde van het jaar wil ik de benchmark Helen RX kunnen voltooien. Dat zijn 3 rondes van 400 meter rennen, 21 kettlebell swings met 16 kg en 12 pull-ups. Mooi doel toch!

Wat ik ga doen nu de triathlon voorbij is

Ga je nog een triathlon doen? 

Een vraag die ik de afgelopen weken veel heb gehad, en waar ik volmondig ja op zeg. Ik wil zeker nog een triathlon doen, een Olympische of misschien zelfs wel een halve. Maar dan wel volgend jaar en weer aan het einde van het seizoen. Hoe ik het nu voor me zie is dat ik dan 6 maanden focus op crossfit en 6 maanden focus op triathlon trainingen. Dat betekent dat ik ergens in april/mei weer meer trainingen gericht op een triathlon ga doen, zodat ik aan het einde van de zomer (september) een wedstrijd kan doen. Ik twijfel of ik een Olympische in het buitenland ga doen of misschien wel voor een halve ga. Maar voordat ik te hard ga roepen, ga ik eerst gewoon even lekker crossfitten. Ik heb me zelf voorgenomen om regelmatig (dat zal niet elke week zijn) te blijven zwemmen, fietsen en hardlopen. Gewoon wanneer ik zin heb en wanneer het in mijn schema past. Ik zou het leuk vinden nog een paar hardloopwedstrijdjes te doen, een lijstje heb ik al gemaakt!

Wat ik ga doen nu de triathlon voorbij is

En verder? 

Ik ben begonnen met yin yoga, en dat vind ik dus echt heel fijn. Waar mijn streven was om 1x per maand een yogalesje te volgen, merk ik nu dat ik het eigenlijk gewoon heel fijn vind om dit elke week te doen. Het is geen doel op zich, maar ik merk dat het een goede aanvulling is op mijn andere sporten en ik kom er echt goed tot rust. Via OneFit doe ik Yin Yoga bij YogaFest Studio in Westerpark. Zij bieden dagelijks Yin Yoga klassen aan, waardoor ik dus heel flexibel ben in wanneer ik ga. Verder geeft OneFit mij de kans om af en toe andere lesjes uit te proberen, dus dat vind ik heel erg leuk omdat ik altijd in ben voor wat nieuws!

yin yoga

Wat willen jullie graag lezen? 

Na dit persoonlijke kletspraatje grijp ik ook nog even de gelegenheid om te vragen wat jullie graag lezen? De afgelopen tijd heb ik natuurlijk veel triathlon gerelateerde artikelen geschreven, dat zal nu wel iets minder worden. Zijn er onderwerpen waar jullie graag over lezen? Prangende vragen die ik kan beantwoorden? Jullie mening vind ik heel waardevol, dus laat een reactie achter of stuur mij een mailtje: info@eatrunlove.nl. Wie weet zie je de komende tijd dan wat leuke blogs hierover terugkomen!

Wat ik ga doen nu de triathlon voorbij is

Misschien vind je deze artikelen ook leuk

11 Comments

Avatar
Mireille 29 oktober 2017 at 14:28

Je blogs zijn altijd super om te lezen. En je vraag: waar wil je meer overlezen, is voor mij ook het mentale stuk. En dan met name: je wilt iets nieuws leren (bv hand-stand, kipping, sneller worden met boksen, noem het maar op). Dus dat is oefenen, oefenen. En volhouden. En niet nar dat stemmetje luisteren ‘je kan het och niet’. Wel doorzetten. Ook na die ene dag dat het minder lekker gaat. Hoe ga jij daarmee om?

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 3 november 2017 at 16:13

Dank voor je reactie Mireille, ga ik zeker wat mee doen :)

Reply
Avatar
Jolanda 23 oktober 2017 at 18:43

Mooie doelen Jessica. Artikelen over triathlon hebben meer mijn interesse maar crosstraining zou ik ook wel ns willen proberen. Ik zou t leuk vinden om artikelen te lezen over het mentale element van sporten; motivatie, doelen stellen, volhouden etc. Blijf je blog in ieder geval met veel plezier lezen.

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 23 oktober 2017 at 20:40

Dank voor je reactie! Susannah, sportpsychologe, schrijft regelmatig artikelen over dit onderwerp op Eat.Run.Love. En zelf toevallig ook laatst een artikel gelezen over “mijn motivatie om te sporten”: http://www.eatrunlove.nl/motivatie-om-te-sporten/ Maar ik kan hier zeker wat meer artikelen over schrijven, ik ga er mee aan de slag :)

Reply
Avatar
Sarah 23 oktober 2017 at 13:31

Super fijn dat de thriatlon zo goed is gegaan!
Je hebt me geïnspireerd om het ook een keer te proberen, in januari wil ik beginnen met een borstcrawl curcus.:)
Ik zou nog wel wat meer willen lezen over herstel en dan vooral of er manieren zijn om in te schatten hoe lang je lichaam daarvoor nodig heeft. Vooral bij crossfit voel ik dit vaak slecht aan komen. Soms voel ik me de dag erna prima en soms helemaal zuur van de spierpijn, ik kan er zelf echt geen pijl op trekken.

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 23 oktober 2017 at 20:43

Wat tof dat ik je geïnspireerd heb om een triathlon te doen. Ik vind het een mooie aanvulling op Crossfit en je kunt het best goed combineren. Bij mij gaat het herstel ook de ene keer beter dan de andere keer, ik kan nu niet lopen van de spierpijn maar heb dan ook wel 3 workouts gedaan op zaterdag. Heb al een aantal artikelen gelezen over herstel, waaronder deze: http://www.eatrunlove.nl/rust-en-herstel/

Maar je brengt me op een paar ideeën met betrekking tot dit onderwerp. Hoe lang je lichaam herstel nodig heeft, hoe je dit kunt aanvoelen en welke dingen bij mij helpen om sneller te herstellen! Ik ga er mee aan de slag :)

Reply
Avatar
Britt 23 oktober 2017 at 09:44

Hoewel ik je triatlon verhalen met veel interesse gelezen heb, vind ik het als fanatiek crossfitter het leukste om over crossfit en alles daar omheen te lezen!

Mooi doel om Helen RX te gaan doen. Ik heb ‘m drie keer scaled gedaan, maar aangezien mn kipping pull-ups nu eindelijk een beetje beginnen te lukken (wel in setjes van 2…) zou het me nu moeten lukken om ‘m RX te doen. We zijn in onze box de laatste tijd alle benchmark Wod’s weer eens aan het doen en het is echt tof om te zien dat ik toch op alles eigenlijk wel redelijk vooruit ben gegaan en steeds meer RX mee kan doen! Zelf wil ik voor het einde van het jaar heel graag 1 stict pull up kunnen. Verder wil ik ook graag focussen om gymnastics als HsPu, dips en t2b.

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 23 oktober 2017 at 20:46

Ha wat grappig, bij ons mag je pas proberen te kippen als je minimaal 3 strict pull ups kunt. Dit omdat je met strict pull ups veel meer kracht opbouwt en de techniek beter onder de knie krijgt. Ik heb al een keer een artikel over pull ups geschreven: http://www.eatrunlove.nl/trainen-voor-pull-up/, misschien heb je er wat aan. Maar ik zal eens een update schrijven! Het heeft mij in ieder geval geholpen om heel veel strict pull ups te oefenen in combinatie met hollow/rock bewegingen op de grond.

Reply
Avatar
Britt 25 oktober 2017 at 16:07

Bij ons eigenlijk ook.. (A) Het bovenste stukje van de strict pull up lukt me wel, juist dan van helemaal gestrekte armen naar boven komen niet. Maar laat dat eerste (wat wel lukt) nou prima te combineren zijn met kipping pull ups ;-). Maar je hebt gelijk hoor, ik zou eigenlijk eerst nog veel harder op die strict pull ups moeten trainen. Maar ja, is niet zo leuk…

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 25 oktober 2017 at 17:01

Dat kan ik me voorstellen, ik heb nu datzelfde met handstand push ups, kan ik dus wel kipping maar niet strict. Toevallig adviseerde mijn coach mij vanmorgen om toch echt op strict te gaan oefenen waardoor kipping ook makkelijker wordt. Ik heb wel een prima schema’tje wat je kunt combineren met andere workouts. Ik zal er even een blogje over schrijven!

Reply
Avatar
Britt 26 oktober 2017 at 09:24

Leuk! Ik heb gister Diane gedaan (21 15 9 met 70kg deadlifts en HSPU). Deadlifts gingen prima, maar de hspu’s heb ik flink vervloekt, terwijl ik ze al met extra verhoging deed. Daar moet ik ook echt mee aan de slag.. Dus graag, dat artikel :-)!!

Leave a Comment