EatProduct & Powerfood Info

Wat houdt ijzertekort in?

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 11 mei 2017 2 Comments
sleeping-1159279_1280

Ons lichaam heeft ontzettend veel mineralen in zich, ijzer is er daar één van. Een belangrijk mineraal dat nodig is voor het zuurstoftransport in het bloed en de stofwisseling. Een tekort kan dan ook vervelende gevolgen hebben. De kans dat iemand ijzertekort heeft is niet ontzettend groot, het lichaam zorgt er namelijk zelf voor dat het meer ijzer uit eten haalt als er een tekort dreigt te ontstaan. Echter zijn er wel groepen mensen die meer kans hebben op een ijzertekort.

  • Vrouwen in hun menstruatieperiode
  • Vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven
  • Vegetariërs en veganisten
  • Sporters die veel en intensief sporten

Signalen dat je een ijzertekort hebt

Het belangrijkste signaal dat je een ijzertekort hebt, is dat je erg futloos en vermoeid kan zijn. Je lichaam heeft ijzer nodig om hemoglobine aan te maken, een eiwit in je rode bloedlichaampjes dat verantwoordelijk is voor de verspreiding van o.a. zuurstof door het bloed. Wanneer je niet over voldoende gezonde bloedlichaampjes beschikt, zul je eerder moe en uitgeput raken.

Andere signalen voor een ijzertekort kunnen zijn:

  • Snel buiten adem
  • Extreem veel spierpijn
  • Een bleke huid
  • Rusteloze benen
  • Moeite met focussen

Wat te doen bij ijzertekort

Wanneer je denkt dat je ijzertekort hebt, hoef je zeker niet direct naar de huisarts te sprinten maar het is ook niet verstandig om ijzerpillen te gaan slikken zonder doktersadvies. Een teveel aan ijzer kan juist weer schadelijk voor de lever zijn.

Een zware workout gehad of het idee dat je wat meer vermoeid bent dan normaal? Eet regelmatig vlees, vooral rund- en lamsvlees bevatten veel ijzer (en eiwitten, ook goed voor spierherstel!). Andere producten die veel ijzer bevatten zijn volkorenbrood en -pasta, peulvruchten zoals bruine bonen en linzen, noten en gedroogd fruit. Ben je vegetarisch? Eet dan vleesvervangers die ijzer bevatten. Daarnaast is het slim om bij elke maaltijd groenten en fruit te eten die rijk zijn aan vitamine C, dit zorgt er namelijk voor dat ijzer makkelijker wordt opgenomen.

Bronnen: Voedingscentrum, Women’s Health, Pixabay (foto)

2 Comments

Wiwik 15 augustus 2017 at 23:24

Voorkomende oorzaken van ijzertekort zijn onvoldoende ijzer inname te wijten aan slechte voeding of beperkende diëten, inflammatoire darmziekte, verhoogde eisen tijdens zwangerschap en bloed verlies door interne bloedingen.

Reply
Wat betekenen je cravings? - Eat.Run.Love. 5 augustus 2017 at 07:00

[…] Heel grappig vind ik dit, maar eigenlijk duidt het gewoon op dat ik behoefte aan ijzer heb. IJzertekort komt vaak voor bij vrouwen en mensen die veel sporten en brengen diverse signalen met zich mee. Naast rood vlees kun je ook kiezen voor volkorenpasta en […]

Reply

Leave a Comment