EatNieuws

Wat doe jij tijdens de lunch?

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 2 maart 2016 2 Comments
wat doe jij tijdens lunch

Tegenwoordig is iedereen druk. Druk op werk, maar ook voor en na werk zijn er genoeg activiteiten te doen. Om de dag efficiënter te besteden, is het heel verleidelijk om achter de computer te eten of een lunch meeting in te plannen. Ik maak me daar zelf ook schuldig aan door regelmatig afspraken te plannen in lunchtijd of gewoon even door te werken omdat het zo druk is. Maar liefst 67 procent van de mensen schijnt achter de computer te eten, maar is dat wel echt zo verstandig? Het is veel beter voor jezelf (en voor je collega’s) om tijdens de lunch weg te gaan van de computer. Je zult merken dat je in de middag actiever en alerter bent dan wanneer je de hele dag achter de computer hebt doorgebracht. Daarom vandaag een aantal tips om tijdens de lunch niet achter de computer te zitten. Wat doen jij tijdens de lunch? Laat het weten in de comments!

Eet bewust een gezonde maaltijd

Dit lijkt heel voor de hand liggend, maar doe je het ook echt? En neem je er ook voldoende tijd voor? Als je snel een lunch eet terwijl je nog aan het werk bent, vestig je je aandacht niet op eten, maar op je werk. Grote kans dat je binnen vijf minuten je lunch hebt weggewerkt, terwijl je geen idee hebt wat je aan het eten was. Gevolg is dat je blijft eten en snacken. Daarnaast zorgt een goede en gezonde maaltijd ervoor dat je bloedsuikerspiegel op niveau blijft en je dus geen dip krijgt in de middag of concentratie verliest.

Maak een wandeling tijdens de lunch

Naast dat buitenlucht ontzettend goed voor je is, raak je er ook productiever van. Al eerder schreef ik dat wandelen zorgt voor creativiteit en energie. Dit kan zeer goed van pas komen tijdens werk als je bijvoorbeeld even vast zit, of wilt brainstormen met collega’s. Daarnaast heb je ook gelijk weer wat beweging gehad, want voor je het weet zit je 8 uur op je bureaustoel. Afhankelijk van hoelang je pauze hebt, zou ik een kwartiertje eten en een kwartiertje wandelen.

Doe een korte workout

Ok, dit is niet voor elke dag en voor iedereen geschikt, maar als je de mogelijkheid hebt, probeer het dan eens. Doe het bijvoorbeeld als je een dagje thuis werkt of geen afspraken de rest van de dag hebt. Ga voor een korte run of een hiit workout van een half uurtje. Zorg dat je nog 5 minuten hebt om even af te koelen voor je weer naar binnen gaat. Als je een douche tot je beschikking hebt, kun je even snel douchen en anders gebruik je een washandje om jezelf op te frissen. Met drie kwartier ben je weer klaar om te gaan werken. En ja, in dit geval grote kans dat je wel even achter je computer eet, maar aangezien je dan al lekker in beweging bent geweest heb je die energie voor de rest van de dag wel opgebouwd!

Spreek af met vrienden

Dit kun je mooi combineren met het nuttigen van een gezonde lunch. Zelf heb ik soms best moeite om af te spreken met vriendinnen, maar een lunchafspraak kan natuurlijk altijd. Wel is het handig als je dan enigszins bij elkaar in de buurt werkt, of dat één van beide vrij is.

Neem tijd voor jezelf

Ook dit kun je prima combineren met het nuttigen van een gezonde lunch eventueel zelfs met collega’s. Het gaat erom dat je even weg bent van de computer en geen werktelefoon bij de hand hebt. Zorg echt dat je in het half uurtje pauze dat je hebt, weer even op adem komt, en uitgerust aan de middag kunt beginnen.

Zijn er nog andere activiteiten die jullie graag tijdens de lunch doen? Zelf ga ik ook wel eens de stad in voor een paar boodschapjes, maar dat is vaak meer uit pure noodzaak dan dat ik er heel blij van word. 

image_print

2 Comments

Liesbeth 2 maart 2016 at 21:42

Ik ga vaak met een collega eerst een stukje wandelen van 15 a 20 min en daarna lunchen we aan tafel. Lekker even weg van de computer.

Reply
Jildou 2 maart 2016 at 09:27

Wij hebben op kantoor altijd een gezamenlijke lunch, waarbij we even naar ons Grand Café gaan en lekker achter de computer weg kunnen. Dat is altijd zo fijn.

Reply

Leave a Comment