EatNieuws

Wat betekenen je cravings?

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 5 augustus 2017 1 Comment
Wat betekenen je cravings

Je kent het gevoel vast; ineens heb je onweerstaanbare trek in iets zoets of hartigs. Soms zie je het al aankomen, soms komt het uit het niets en kun je niet meer helder denken voordat je iets hebt gegeten. Ok, een beetje overdreven, maar je kent het gevoel denk ik wel! Sommige mensen kunnen prima de dag doorkomen met drie maaltijden, anderen – zoals ik – willen het liefst ook tussendoor nog wat snacken. De vraag is natuurlijk wel waarom je wilt snacken; heb je het echt nodig? Of is het verveling? Ik schreef laatst al eens een artikel over verschillende soorten honger. Maar wat betekenen je cravings? In deze blog noem ik er zes + wat tips hoe je dit kunt voorkomen of hoe je er mee om kunt gaan!

ChocoladeΒ 

Loopt bij de gedachte aan chocolade het water in je mond? Dan kan het betekenen dat je een tekort aan magnesium, chroom, vitamine B of essentiΓ«le vetzuren hebt. Vooral een tekort aan magnesium zorgt vaak voor de chocolade craving. Chocolade staat er om bekend dat het een hoog magnesium gehalte heeft, maar dan wel de super pure chocolade, eet dus een blokje chocolade van liefst meer dan 80%. Ik begrijp dat dat lastig is, maar het is wel het proberen waard!

Snoep

Een suikerdipje na de lunch? Geef er niet aan toe, want beland je eigenlijk in een vicieuze cirkel waar je niet meer uit komt. Een craving naar snoep (zoetigheid) komt door een onevenwichtige bloedsuikerspiegel. In plaats van naar snoep te grijpen is het beter om iets van fruit te pakken. Hiermee kun je wel voldoen aan de trek ik zoetigheid, maar wordt er een minder grote suikerpiek gestimuleerd. Daarnaast kan het ook duiden op dehydratatie, een glas water drinken wil dus ook vaak wel helpen.

Chips

Heb je juist ontzettende zit in iets hartigs? Vaak aan het einde van de dag? Stress en vermoeidheid spelen een rol. Tijdens periodes van stress is het goed om te letten op dat je voldoende vitamine B binnen krijgt. Vitamine B zorgt voor energie en zit o.a. in noten, zaden, groenten, volkoren granen en fruit. Net als bij cravings naar snoep, kan een craving naar zout ook betekenen dat je gewoon at moet drinken.

Frituur

Ga je al watertanden bij de gedachten aan een frietje of ander gefrituurd eten? Dan heb je blijkbaar behoefte aan vet. En dan niet perse ongezonde vetten, maar juist gezonde vetten zoals omega 3. Wij eten over het algemeen te weinig omega 3. Wanneer je veel sport is de behoefte aan omega 3 nog groter, omega 3Β bevordert de weerstand, sterke botten, soepele gewrichten en is ontstekingsremmend. Je vindt het o.a. in noten, avocado, olie. Zin in frituur? Dan kan het helpen om bijvoorbeeld een handje noten of een cracker met avocado te nemen.

Rood vlees

Ik kan dus soms na een flinke inspanning enorme zin hebben in een goede biefstuk met broccoli. Heel grappig vind ik dit, maar eigenlijk duidt het gewoon op dat ik behoefte aan ijzer heb. IJzertekort komt vaak voor bij vrouwen en mensen die veel sportenΒ en brengen diverse signalen met zich mee. Naast rood vlees kun je ook kiezen voor volkorenpasta en -brood, peulvruchten of gedroogd fruit.

Koolhydraten

Ik heb er al een keer een artikel over geschreven. Wanneer je ontzettende zin in het koolhydraten hebt, kan het betekenen dat je gewoon te maken hebt met vermoeidheid. Meer slapen dus! Daarnaast is het slim om erop te letten dat je voldoende vezels eet zodat je een goed verzadigd gevoel krijgt en de bloedsuikerspiegel minder schommelt. Groenten en fruit die ook direct een hoog magnesium en chroomgehalte hebben zijn een goed idee. Denk aan o.a. banaan, spinazie, abrikozen, bieten, broccoli en wortel.

image_print

1 Comment

Judith 5 augustus 2017 at 08:47

Vergeet ook niet je hormonen. Bijv na je eisprong zakt opeens een bepaald hormoon wat kan zorgen voor cravings, net als rond je menstruatie.

Reply

Leave a Comment