Health

Wanneer het goed is om te gaan wandelen

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 11 april 2017 0 comments
Wanneer het goed is om te gaan wandelen

Aan de ene kant lijkt iedereen zich deze dagen helemaal suf te sporten; sneller, sterker en verder, daar draait het om. Aan de andere kant zie ik een soort tegen beweging en dat is dat veel meer mensen gaan wandelen. Het kan met de leeftijd te maken hebben – ik vind het heerlijk om een zondagwandeling of kleine avondwandelingetje te doen omdat ik mijn hoofd helemaal leeg kan maken – maar het valt me wel op. High Intensity Interval Trainingen zijn enorm populair, maar Lower Intensity Steady State wint ook aan populariteit.

Lower Intensity Steady State (LISS)

Zoals de naam al doet vermoeden is dit het tegenovergestelde van HIIT en het wordt gedefinieerd als een activiteit waarbij je hartslag op zo’n 40% tot 50% van je maximale hartslag zit. Voor sommige mensen is dit joggen op een heel laag tempo, maar voor veel meer mensen is dit gewoon een goede stevige wandeling waarbij je kunt kletsen met iemand. Wellicht hoef ik het jou niet te vertellen, maar het is onwijs goed om wandelen (of een andere activiteit op lage intensiteit zoals zwemmen) af te wisselen met HIIT. Ik schreef al eerder waarom wandelen zo goed voor je is met betrekking tot jouw gezondheid. In deze blog ga ik daarom in op wanneer het goed is om te gaan wandelen en je beter kunt kiezen voor een wandeling dan voor een intensievere workout.

Je gaat het sporten (weer) opbouwen

Wanneer je lange tijd niks hebt gedaan bijvoorbeeld door een blessure of doordat je überhaupt weinig hebt gesport in het verleden is het goed om het rustig opbouwen. Wanneer je te hard van stapel loopt met te zware en intensieve trainingen is de kans op blessures erg groot. Daarom is het goed om in je (her)nieuw(d)e trainingsschema ook wandelen in te bouwen, op deze manier laat je je lichaam wennen aan de activiteiten en word je langzaamaan sterker en fitter. In plaats van wandelen kun je er in deze fase ook voor kiezen om te gaan fietsen, zwemmen of om op een heel laag tempo te joggen.

Wanneer het goed is om te gaan wandelen

Je bent gestresst

Stress komt in veel verschillende vormen voor, maar twee veelvoorkomende vormen zijn toch wel de mentale stress van werk of een fysieke stress van intensieve workouts. Beiden zorgen ervoor dat je meer cortisol aanmaakt, wat lichamelijk nadelige gevolgen kan hebben zoals een hogere bloeddruk, gewichtstoename en verminderde weerstand. Wandelen (of bijvoorbeeld yoga) geven een boost aan je gezondheid, mentale gesteldheid en energielevel. Ook zorgen deze lage intensiteit activiteiten ervoor dat de cortisol niveaus weer dalen.

Je spieren en gewrichten kunnen wel wat rust gebruiken

Crossfit en hardlopen zijn heel leuk, maar eerlijk is eerlijk deze sporten kunnen lichamelijk best een aanslag op je lichaam plegen. Pijnlijke knieën, enkels en heupen komen best vaak voor tijdens deze sporten. Daarom is het ook heel belangrijk om je in trainingsschema lagere intensiteit workouts in te plannen. Je kunt niet altijd pieken. Eén of twee actieve rustdagen (daar zijn ze weer) zijn goed om te herstellen tussen twee zware workouts in. Op deze manier kunnen je spieren, botten en gewrichten herstellen van de zware inspanning. Betekent dus niet dat je niks moet gaan doen, want juist een beetje beweging zoals wandelen, zwemmen of yoga is goed voor je.

Het is goed voor relaties

Wanneer je gaat wandelen zul je merken dat je veel meer met iemand praat (of juist niet). Je bent allebei buiten, hebt tijd om na te denken, je hoofd leeg te maken en te praten met iemand. Ik merk dat ik tijdens een wandeling heerlijke gesprekken kan voeren met mijn vriend of vriendinnen die ik anders misschien niet of op een andere manier had gevoerd. Ik probeer daarom steeds vaker in het weekend een vrije dag te gebruiken om een lange wandeling te maken, zoals gisteren toen ik naar het strand reed voor een heerlijke wandeling!

Bron: Body+Soul

Misschien vind je deze artikelen ook leuk

Leave a Comment