CrossFitRun

Voor wie CrossFit eng of spannend vindt…

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 6 mei 2016 5 Comments
CrossFit tips beginners

Regelmatig krijg ik vragen over CrossFit, wat is het, wat doe je allemaal, maar vooral ook waarom vind je het zo leuk? Want het is toch super heftig? Als je mij vraagt om CrossFit uit te leggen aan mensen die geen idee hebben, dan zeg ik dat het een kruising is tussen bootcamp (dit begrip kennen de meeste mensen inmiddels wel) en krachttraining. Maar dan binnen. En met verschillende onderdelen. Want eigenlijk is het zo veel meer dan dat. Ik zeg ook tegen iedereen dat ze zeker een keer een proeflesje mee moeten doen, want alleen dan kun je ervaren wat CrossFit is en oordelen of je het wat vindt. Ja het is zwaar, maar je haalt er ook zoveel voldoening uit! Daarom in deze blog een aantal reden waarom ik aan CrossFit doe. En natuurlijk vond ik dat ik ook een paar nadelen moest noemen.

De voordelen van CrossFit

Het werkt verslavend

Ok, dit kun je ook als een nadeel zien, maar voor mij is het een voordeel. Ik vind de lessen zo te gek, dat wanneer ik klaar ben het liefste direct weer ga trainen. Waardoor dit komt, vind ik lastig te omschrijven, maar ik denk dat het komt doordat je jezelf continu uitdaagt om het maximale uit jezelf te halen en geen enkele training hetzelfde is. Elke training weer ga ik tot het gaatje, en word ik beter. Geen enkele training is hetzelfde en ik heb dan ook regelmatig dat ik een rustdag heb, de WOD zie en toch besluit om te gaan omdat het zo’n leuke training is.

Je kunt het zo zwaar maken als je zelf wilt

De meeste mensen hebben het idee dat er alleen maar krachtpatsers rondlopen in een box. Dat is dus echt niet zo. CrossFit is voor iedereen. Je leert eerst de basis aan in een “on ramp” course. Een cursus van een aantal weken waarin de de basis oefeningen leert voordat je wordt losgelatenΒ in de box. Tijdens de training worden er streefgewichten aangegeven, maar in de praktijk zijn deze gewichten maar weggelegd voor een handje vol CrossFitters. Je kunt de gewichten dus schalen naar je eigen kunnen en in onze box wordt dat alleen maar gestimuleerd. Loop je te hard van stapel? Dan adviseert de coach je om er wat gewicht af te halen en te werken aan de techniek. Aan de andere kant stimuleren ze je ook om een zwaarder gewicht te pakken wanneer ze zien dat het je te gemakkelijk af gaat. En dat is fijn, soms denk je zelf namelijk iets niet te kunnen en dan kun je makkelijk!

Ook hoorde ik laatst van iemand dat ze het jammer vond dat je altijd tot het uiterste gepusht wordt tijdens een WOD. Ik ben het daar niet helemaal mee eens. Ja, elke training staat in het teken van een WOD, een workout waarin je een aantal minuten gaat knallen. Maar als jij je er niet goed bij voelt, niet fit bent, of bepaalde onderdelen niet beheerst, word je echt niet gepusht. Mijn ervaring is juist dat je wordt gecoacht om beter te worden, maar dat zal uiteraard per box verschillen.

CrossFit tips beginners

Je leert veel nieuwe mensen kennen

CrossFit staat er om bekend dat het een hechte community is. En dat is ook zo, in onze box zijn mensen die elkaar al jaren kennen maar ze nemen je zo op in de groep. Uiteraard moet je daar zelf wel voor open staan, maar het is niet zo dat je er alleen voor staat. Mede CrossFitters zijn altijd bereid om te helpen, moedigen je aan tijdens een WOD en slepen je door de moeilijke momenten heen. In onze box worden regelmatig uitjes gepland waardoor je elkaar nog beter leert kennen.

Gezonde voeding wordt een stuk makkelijker

Voor mij gaan gezonde voeding en veel trainen hand in hand. Als ik een zware training heb gedaan en in een lekker ritme kom, merk ik vanzelf dat ik ook mijn voeding hierop wil aanpassen. Mijn lichaam vraagt om bepaalde voeding en het is zonde om die voeding niet te geven. Je lichaam herstelt beter met de juiste voeding en je wordt er sterker van. Zelf eet ik op advies van Kirsten momenteel veel meer koolhydraten in combinatie met eiwitten. De laatste weken merk ik dat ik hier veel sterker door ben geworden en dat is fijn om te merken! Wat voor jou werkt is geheel afhankelijk van je doel, maar ook hoe jouw lichaam in elkaar zit. Wat voor mij werkt, hoeft voor jou dus niet te werken, maar het aanvullen van de juiste energiebronnen met de juiste voeding zorgt voor een sterk en gezond lichaam.

Je haalt er veel voldoening uit

Is het niet heerlijk om na een zware training op de bank te ploffen en het gevoel te hebben dat je alles eruit hebt gehaald wat er in zat? Ik vind dat in ieder geval heel fijn. Een training waarbij ik niet gezweet heb, niet heb gelachen of geen spierpijn krijg is voor mij niet leuk. Het moet zwaar zijn, fun zijn, en ook nog eens effectief. En dat is CrossFit. Ik heb overigens niet na elke training spierpijn hoor, maar ik heb wel elke training een voldaan gevoel en een glimlach op mijn gezicht. Ook ik heb wel eens geen zin, maar naar CrossFit ga ik eigenlijk altijd. Ook omdat ik 100 burpees moet doen wanneer ik niet kom op dagen, dan denk je wel twee keer na!

CrossFit tips beginners

De nadelen van CrossFit

Eigenlijk vind ik dat er niet zoveel nadelen zijn bij CrossFit, misschien zijn het ook meer mentale kwesties waar je mee te maken kunt krijgen. CrossFit is zwaar, dat ga ik niet ontkennen. Je zult merken dat je het maximale uit jezelf zult halen in welke vorm dan ook. In het begin zul je jezelf misschien wel tegenkomen: je bent toch niet zo fit als je dacht, je hebt bepaalde oefeningen niet onder de knie, het is te zwaar en je krijgt blauwe plekken en striemen. Wellicht zul je op sommige momenten door een zure appel heen moeten bijten, maar is dat niet zo bij elke sport? Je wordt alleen beter, wanneer je ook dalen hebt…

Het is niet voor watjes

Ik ben best ijdel, maar als ik ga sporten maakt het me niet meer uit. Gelukkig maar want bij CrossFit kom je er niet zonder schade van af. Double unders met een speed rope? Striemen all over, wanneer je deze nog niet onder de knie hebt, kun je lelijke zweepslagen krijgen op je armen en benen. Deadlifts met een korte broek? Zeker weten dat je er een schaafwond of blauwe plek op je schenen aan overhoudt. Pull-ups met blote handen? Zeg maar bye bye tegen die poezelige handjes, eelt it is. Het hoort er bij, en als je daar niet van houdt, dan kun je CrossFit beter laten voor wat het is.

Het is binnen

Tja, dat is toch wel een soort nadeel. In de zomer is het namelijk heerlijk om buiten te sporten en CrossFit vindt toch echt plaats in een box. Soms worden er WOD’s geprogrammeerd waarmee je naar buiten gaan, zoals hardlopen, lunges, kettlebell swings, maar het is niet gegarandeerd. Je moet er dus vanuit gaan dat het binnen is.

Te laat komen of niet op komen dagen is geen optie

Hmm, eigenlijk is het niet echt een nadeel, maar je wordt wel benadeelt als je te laat komt of helemaal niet komt. In onze box geldt 50 burpees voor te laat komen en 100 burpees voor helemaal niet komen. Het is mij gelukkig nog nooit over komen, maar je wordt er zeker niet blij van als het je wel over komt.Β In het begin dacht ik: “waarom doen ze dit?” Maar ik begrijp het wel, de trainingen zijn populair en je moet je van te voren inschrijven, toch lullig als je niet komt opdagen en iemand anders had gewoon kunnen trainen. Daarbij staat een trainer er ook altijd op tijd, dus logisch dat jij dat ook moet zijn.

CrossFit tips beginners

Niet echt een nadeel, maar wel een opmerking die ik wil maken. Je zult in het begin lang niet alle oefeningen onder de knie hebben. Inmiddels train ik 6 maanden en kan ik nog geen pull-up, vind ik de snatch nog steeds ingewikkeld en ga ik kapot bij het roeien omdat ik niet de juiste techniek beheers. Maar dat is echt ok. Belangrijkste is om er plezier in te hebben, te accepteren dat je een oefening niet goed kan en open staan voor verbeteren. Het is ok om elke keer weer advies te vragen aan een coach, daarvoor zijn ze er en dat vinden ze ook leuk om te geven. Alleen als je er voor open staat, kun je beter worden. Soms sta je wat langer stil dan je had gehoopt, maar daarna maak je dan ineens weer enorme sprongen!

image_print

5 Comments

Double Unders leren - Eat.Run.Love. 14 mei 2016 at 07:00

[…] ook: – Voor wie CrossFit eng of spannend vindt – Deze CrossFit oefeningen leer je als eerste – CrossFit oefeningen voor […]

Reply
Nicoline 12 mei 2016 at 20:20

Hai Jessica,
ik was benieuwd waar jij Cross-fit doet, en waar het nog meer allemaal mogelijk is in Amsterdam.

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 12 mei 2016 at 23:24

Ik train zelf bij CrossFit AKA, hebben twee locaties in Amsterdam bij het Westerpark en Piri Reisplein. Andere boxen waar ik goede verhalen over hoor zijn Reebok 020, CrossFit Amsterdam en Mobilis. Met Google kom je ook een heel eind :)

Reply
Nicoline 14 mei 2016 at 13:52

dank je wel, ik ga zeker even Googelen!

Reply
Bianca 7 mei 2016 at 19:42

Heel duidelijk artikel. Zo duidelijk dat ik nu zeker weet dat het niets voor mij is. πŸ˜‚

Reply

Leave a Comment