GezondheidLove

Wandel ook als je veel sport

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 11 oktober 2018 1 Comment
wandel ook als je veel sport

Mijn werk zit op loopafstand van mijn huis, dus als het even kan (en ik geen afspraken buiten de deur of na werk heb), ga ik lopend. Ook probeer ik in de lunchpauze regelmatig een wandeling te maken of ’s avonds na het eten. Regelmatig krijg ik naar mijn hoofd geslingerd: Jij hoeft toch niet te wandelen, want je sport al zo veel. Maar wandelen is een hele verantwoorde manier van cardio, je verbrandt er wat extra calorieën mee en het heeft talloze andere gezondheidsvoordelen. Zeker ook wanneer je veel sport! Daarbij, wist je dat je gemiddeld zo’n 10 tot 11 uur per dag zittend doorbrengt? Ook wanneer je veel sport, is het vele zitten niet bevorderlijk voor onder andere je heupbuigers en hamstrings. Een beetje extra beweging kan dus echt geen kwaad.

Soepele spieren en gewrichten

Met wandelen zorg je voor soepele spieren en gewrichten doordat je in beweging bent. Wanneer je bijvoorbeeld veel spierpijn of andere pijntjes hebt, is het juist heel lekker om te wandelen. Je brengt je spieren in beweging waardoor de bloedsomloop weer goed op gang wordt gebracht. Bovendien is het niet belastend voor je spieren en kun je het prima combineren met een zware krachttraining.

Goede cardiotraining

Aanvullend op een zware training is een wandeling heel erg lekker. En stiekem verbrand je er nog best veel calorieën mee. Natuurlijk verbrand je met een uur hardlopen of fietsen meer calorieën, maar dit heeft ook een extra impact op je lichaam. Een stevige wandeling van 30 minuten verbrandt al gauw 230 calorieën. Dit is meer dan dat ik eerder op de blog heb geschreven, maar nieuw onderzoek heeft aangetoond dat je toch stiekem ook wat meer verbrandt met wandelen.

Stressvrij lichaam

Stress zorgt ervoor dat je meer cortisol in je lichaam aanmaakt. Dit heeft lichamelijk nadelige gevolgen zoals een hogere bloeddruk, gewicht toename en een verminderde weerstand. Wandelen geeft een boost aan je gezondheid, mentale gesteldheid en energielevel. Ook zorgt wandelen ervoor dat cortisol niveaus weer dalen waardoor je je meer ontspannen voelt. Overigens denken mensen bij stress vaak aan werkgerelateerde activiteiten maar een intensieve training ervaart je lichaam ook als stress. Wandelen is dan juist een goede manier om die stress niveaus weer te laten dalen.

Gezonde darmen

Last van een vol gevoel na het eten, of darmen die op hol zijn geslagen? Ga een wandeling maken! Wandelen zorgt ervoor dat de bloedsomloop weer op gang wordt geholpen, ook in de darmen. De darmen gaan hun werk doen en vaak wordt je eten dan net wat beter verteerd. Dat is ook de reden dat het lekker is om na een lang diner een wandeling te maken.

Wandel, ook als je veel sport

Sport jij regelmatig? Top, lekker blijven doen! Maar probeer wandelen een vast onderdeel van je patroon te maken. Je hoeft echt niet elke dat 2 uur te gaan wandelen, maar probeer te mikken op minimaal een half uurtje per dag. Een paar tips hoe je makkelijk aan dat half uurtje komt:

  • Wanneer je met OV naar je werk gaat, een halte eerder uitstappen en nog even een stukje wandelen
  • Na de lunch of het avondeten een korte wandeling maken
  • Wandelend naar een afspraak gaan in plaats van dat je de fiets of auto pakt
  • Een productief moment van het wandelen maken; bijvoorbeeld een wandelende vergadering, een telefoontje plegen tijdens het wandelen of een podcast luisteren

1 Comment

Melanie Huyghe 2 december 2018 at 19:44

Ik wandel elke dag naar mijn werk. Als ik te vroeg klaar ben om te vertrekken, maak ik de wandeling een stuk langer. In de pauzes doe ik mijn best om een blokje om te lopen. En de beste truc om meer te wandelen, is geen auto kopen! Zo doe je automatisch veel meer te voet.

Reply

Leave a Comment