GezondheidLove

Waarom meditatie goed voor je is

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 5 december 2017 2 Comments
waarom meditatie

Een paar jaar geleden ging ik naar Ibiza voor een yoga vakantie. Ik kwam daar ook voor het eerst in aanraking met meditatie. Op Ibiza heb ik een aantal meditatie ervaringen gehad, en vond het erg bijzonder. In Nederland vergat ik het eigenlijk weer, ik ben nooit zo bezig met mezelf rust geven. Maar de laatste tijd merk ik dat ik er meer behoefte aan hebt. Rust en stilte. Ik ben begonnen met Yin Yoga. Dit doe ik 1x per week en daarnaast doe ik nog zo’n 3x per week thuis ROMWOD. In de Yin Yoga klasjes die ik volg zit vaak ook een stukje meditatie, maar niet zo lang en veel. Ik merkte dat ik er heel rustig van werd, dus ben me er weer wat meer in gaan verdiepen. Eigenlijk denk ik dat het voor iedereen goed is om eens kennis te maken met meditatie, daarom in deze blog wat meer informatie over waarom meditatie goed voor je is.

Wat is meditatie

Volgens Wikipedia is meditatie een vorm van een spirituele oefening. Heel eerlijk? Als ik dit lees, haak ik direct af. Rolf & Melanie van Happy with Yoga beschrijven het op een andere manier: Meditatie is een natuurlijke manier om je geest te leren kennen en te trainen. Het vergt veel oefening om je gedachten te trainen. En dat is ook niet vreemd want dagelijks hebben we gemiddeld 50.000 gedachten. Door te mediteren trainen we ons brein om die gedachten waar we niks aan hebben, langs ons heen te laten gaan.

Waarom is meditatie goed voor je? 

Er zijn talloze redenen te noemen waarom meditatie goed voor je is. Ik ben van mening dat je het vooral zelf moet doen om te ontdekken wat het voor jou doet. Voordelen die meditatie mij biedt zijn o.a. beter slapen, meer rust in mijn hoofd, minder frustratie en stress. Maar het kan ook zorgen voor een lagere bloeddruk, een gelukkiger gevoel, kleinere kans op depressie, meer focus en concentratie en minder angst.

Hoe doe je een meditatie?

Maar waar begin je in hemelsnaam met een meditatie. Ik heb dus een aantal keer een begeleide meditatie gedaan tijdens een yoga vakantie, maar heb onlangs ook voor het eerst Yoga Nidra gedaan. Dit is eigenlijk een geleide meditatie waarbij een bodyscan doet. Voor mij was dit iets te heftig. Mensen naast mij vielen in slaap waardoor ik me niet meer kon concentreren. Wat ik heel fijn vind zijn korte, geleide meditaties van zo’n 10 minuten. Headspace is een fijne app, maar ook online kun je diverse korte meditaties vinden. Ik probeer het te doen voordat ik naar bed ga, zodat de kans dat ik lig te piekeren in bed enorm afneemt.  Ik poets mijn tanden, trek mijn slaapoutfit aan en ga er nog even voor zitten.

Ik ben heel benieuwd; doe jij wel eens meditatie? En heb je nog tips voor fijne meditaties?

2 Comments

Wouter 10 juli 2018 at 13:26

Ik doe al een aantal jaren aan boeddhistische concentratie meditatie opde mantra Buddho. Ik heb toevallig een keer Yoga Nidra gedaan en dat is wel echt een ander gevoel inderdaad. Dat kwam voor mij veel dichter bij fysiek ontspannen en slapen dan bij mentale verstilling en verdieping. Bij de concentratie meditatie ervaar ik veel meer energie en mentale alertheid, het vraagt echter ook meer eigen inspanning en discipline. Uit eigen ervaring kan ik inmiddels zeggen dat er heel veel positieve effecten van een dagelijkse meditatie uitgaan. Als je zelf ervaart wat de effecten zijn is het ook niet meer zonde van je tijd (dat is al het dagelijkse vermaak waar we ons aan onderwerpen denk ik veel meer). Je moet het alleen zelf doen, jezelf dagelijks een meditatie cadeau doen. Voor wie het moeilijk vindt om mediteren vol te houden heb ik een tijdje geleden wat tips op papier gezet, misschien leuk om dat hier te delen: https://buddho.nl/7-praktische-meditatie-tips/
Veel verdieping toegenst!

Reply
Bianca 6 december 2017 at 18:46

Ik weet dat het goed voor je is, maar ik vind het zo zonde van je tijd 😂

Reply

Leave a Comment