RunYoga

Waarom iedereen aan yoga zou moeten doen

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 6 september 2017 0 comments
Waarom iedereen aan yoga zou moeten doen

Yoga gaat bij mij met vlagen. Ik vind het heerlijk om te doen, maar toch vergeet ik het ook vaak of schuif ik het bewust naar de achtergrond. Terwijl het juist zo ontzettend goed is om te doen. Daarom heb ik nu met mezelf afgesproken dat ik minimaal één keer per maand een yogales in een studio wil volgen. Niet moet, maar wil. Omdat ik het echt heel fijn vind en daarna altijd compleet zen ben. Daarnaast probeer ik een paar keer per week thuis een aantal oefeningen te doen. Je kunt het yoga noemen, je kunt het range of mobility oefeningen noemen of rek en strek oefeningen. Natuurlijk zullen de echte yogi’s het niet met me eens zijn, want het is veel meer dan dat. Dat weet ik ook, maar het begint wel bij deze oefeningen. Ik denk dat yoga voor iedereen goed is. Maar waarom iedereen aan yoga zou moeten doen? Daar ga ik in deze blog op in!

Perfecte combinatie met andere sporten

Je hebt vast wel eens gehoord van ‘actief’ herstel. Yoga is dé perfecte sport om te doen in combinatie met andere, intensieve sporten. Heb jij een rustdag gepland staan, maar toch zin om wat te doen? Ga lekker naar yoga, of een rondje wandelen. Overigens hoeft yoga helemaal niet alleen een aanvulling te zijn op andere sporten. Voor veel mensen – vooral als je een wat pittiger vorm doet – is yoga een sport op zich. Zelf kies ik vaak voor rustige vormen zoals vinyasa of yin yoga omdat ik dat heel fijn vind. Maar astanga of power yoga zijn pittige yoga vormen die niet onderdoen voor een uur flink zweten in de sportschool.

Fit, flexibel en sterk

Want denk jij dat yoga niks voor jou is omdat je niet lenig bent? Geen probleem! Yoga is voor iedereen. Ook als je niet met je handen je tenen aan kunt raken. Yoga zorgt ervoor dat je lichaam sterker en flexibeler wordt. Je bouwt kracht, mobiliteit en evenwicht op in lessen. En dit kun je weer goed gebruiken in het dagelijks leven. Een groot onderdeel van yoga is het trainen van de core. Een sterke core komt goed van pas bij elke sport, maar zorgt ook voor een mooie rechte houding. Zoals met alle sporten geldt; oefening baart kunst. Denk dus niet direct dit is niets voor mij, maar probeer het een aantal lessen. En dan merk je vanzelf wat voor jou werkt.

Minder stress

Ondanks dat ik niet persé vind dat ik stress heb, heb ik wel vaak met stress te maken. Yoga zorgt ervoor dat je leert te ontspannen en te letten op een goede ademhaling. Je leert om trager en dieper te ademen. Veel mensen ademen hoog in de borst, daardoor voel je je ook vaak gestresst. Langzaam en rustig ademen zorgt voor een betere longfunctie die het lichaam aanspoort om te ontspannen. Hierdoor krijg je eventuele stress onder controle en vindt er een daling van het stresshormoon cortisol plaats. Probeer zelf maar eens een minuut je ogen te sluiten en rustig te ademen. Je zult je direct rustiger voelen.

Waarom iedereen aan yoga zou moeten doen

Beter slapen

Je hebt diverse vormen van yoga, maar sommige yogalessen zijn bedoeld om echt te ontspannen. Ze werken rustgevend en je zult merken dat je na een les volledig zen bent. Je lichaam is los en je hoofd is leeg. Als je een lekkere yogales in de avond doet, zul je merken dat je beter slaapt. Doordat je rustiger bent en een diepere ademhaling hebt, val je sneller in slaap. Ook ideaal dus als je veel sport, want die slaap kun je goed gebruiken!

Verlicht pijn en blessures

Veel mensen komen in aanraking met yoga door een blessure of pijn, meestal in de rug, knieën of gewrichten. Vaak adviseren fysiotherapeuten om yoga te gaan doen. Bij yoga maak je gecontroleerde bewegingen om het lichaam te openen. Aandacht en de juiste houding staan voorop in een yogales. Er is altijd een aanpassing of variatie op een yogapose indien iets niet prettig voor jou is en daarmee is het echt toegankelijk voor iedereen. Wanneer je regelmatig yoga doet, zul je merken dat je minder pijntjes en kwaaltjes hebt.

Met yoga beginnen?

Doe jij zelf nog niet aan yoga, maar zou je wel graag een keer een les willen doen? Ik zou altijd aanraden om eerst onder goede begeleiding in een studio een aantal lessen te doen voordat je zelf thuis aan de slag gaat. Zoek in jouw omgeving naar een leuke studio en doe een paar lessen. Wanneer je voor het eerst aan yoga gaat doen, kan ik je een paar tips geven:

  • Draag lekker zittende kleding. Niets is zo ongemakkelijk als een doorschijnende of te strakke broek, of een schurende top. Kies voor kleding die luchtig, maar niet te los zit en van fijne jersey materialen.
  • Informeer van te voren bij de yogastudio of je een eigen yogamatje mee moet nemen.
  • Gebruik een foam roller ter ondersteuning van de yogalessen. Met een foam roller ben je nog beter in staat om de spieren los en soepel te maken.
  • Trek je niets aan van je buurman of -vrouw. Yoga doe je echt voor jezelf en niet voor iemand anders. Dat degene naast jou wel zijn tenen kan aanraken betekent niet dat jij slecht bent in yoga.

Bij Zalando kun je terecht voor de mooiste yogakleding en -accessoires en ze helpen je ook nog eens met de voorbereiding van je eerste yoga klas. Want Zalando loves Yoga. En dat zou jij ook moeten doen!

Benieuwd naar de kleding die ik draag? Tight ReebokTop Free PeopleSportbh Nike.

Waarom iedereen aan yoga zou moeten doen

*Dit artikel is in samenwerking met Zalando tot stand gekomen.*

image_print

Leave a Comment