HealthLove

Voorkom januari blues met deze tips

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 19 januari 2015 9 Comments
januari blues

Afgelopen vrijdag at ik met een vriendinnetje en hadden we het over Blue Monday. Onzin? Ja, ik vind van wel. Maar ik moet wel toegeven dat januari een beetje saai is. Alle gezellige feestdagen zijn voorbij, het is nog steeds heel donker ’s ochtends en vakanties lijken nog een eeuwigheid te duren. Maar ik blijf er niet te lang bij stil staan, en met deze tips kom je januari wel door!

1. Ga regelmatig naar buiten
Ondanks dat het heel verleidelijk is om binnen te blijven, is het ook op een bewolkte winterse dag goed om naar buiten te gaan. Zodra je ogen zonlicht registreren ontstaat er een reactie die er voor zorgt dat er serotonine vrijkomt en melatonine wordt onderdrukt. Deze reactie zorgt ervoor dat je je energie, eetlust en goede stemming behoudt. 20 minuten in het ochtendlicht zou ideaal zijn, maar zorg er gewoon voor dat je überhaupt naar buiten gaat! Geen kans om naar buiten te gaan? Een zogenaamde daglichtlamp kan ook zijn werk doen.

2. Doe een lesje hot yoga
Yoga is min of meer een reset button voor lichaam en geest. Het stretchen zorgt ervoor dat je spieren ontspannen en je houding verbeteren, daarnaast zorgen de diepe ademhalingen richting je middenrif voor een relaxt gevoel. In combinatie met de warmte komt je lichaam lekker los, en daarnaast is het comfortabel op een koude winterdag. Wordt er geen hot yoga bij jou in de buurt gegeven? Gewone yoga is ook heel ontspannen!

3. Eet een kom havermout
Naast dat een kom warme havermout echt comfort food is op een koude ochtend, geeft het je ook energie tot aan de lunch. De hoeveelheid vezels zorgt er ook voor dat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft. Voeg een banaantje toe; de fructose geeft een gezonde boost en de Vitamine B6 die een banaan bevat helpt in de productie van serotonine.

4. Ga iets bakken
Er is geen aantoonbaar bewijs dat het bakken van bijv. een cake je humeur direct verbetert, maar er zijn wel aanhangers die daar in geloven. De theorie is dat de aandacht die nodig is bij bakken zorgt voor een betere focus en vermindering van stress, net als bijvoorbeeld tuinieren of breien. Op een koude winterdag heeft het tevens als voordeel dat je je kunt wanen in een warme keuken vol lekkere geuren en het resultaat kunt delen met vrienden/familie wat weer zorgt voor positieve energie.

5. Omarm het geluid van regen
Het ritmische en kalmerende gespetter van de regen op de ramen wordt vaak gebruikt in meditatie- en slaapcursussen. En dat is logisch, want het is super ontspannen. Probeer maar eens – terwijl je je concentreert op het geluid van de regen – om je ogen te sluiten en een aantal langzame, ritmische ademhalingen te doen gedurende 5 minuten. Je komt er gegarandeerd meer ontspannen uit!

Hebben jullie nog goede tips om de winterblues te voorkomen? 

image_print

9 Comments

Ester 19 januari 2015 at 18:01

Goed artikel! De bak-tip is erg origineel, heel ontspannend!

Reply
Danielle 19 januari 2015 at 15:35

Gezond eten maken helpt mij echt. Net als even wat meer tijd aan jezelf besteden.. lekker lang douchen, nagels lakken, maskertje etc. Dan voelt het al wat minder doom en gloom..!

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 19 januari 2015 at 15:57

Dat is ook een goed idee! Nagels lakken vind ik ook een heerlijke bezigheid.

Reply
Manon 19 januari 2015 at 14:44

fijn artikel dit, ik zit vandaag ziek thuis en bah ik ben het nu al beu. iets bakken vind ik heerlijk dus dat ga ik maar eens doen :)

Reply
Marlijn 19 januari 2015 at 14:16

Havermout is altijd goed en een regenachtige dag kan ook voordelen hebben. Het kan alleen nog maar beter weer worden. En ik haat kou en gelukkig valt deze winter dat 100% mee:)

Reply
Esther 19 januari 2015 at 08:13

Vervelend dat je last hebt van januari blues; ik ook, en het is wel fijn om te weten dat het niet zo raar is. Een handig lijstje om op de koelkast te hangen (ik heb de neiging om de januari blues weg te eten).

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 19 januari 2015 at 09:41

Het is helemaal niet raar! Januari is ook zo’n saaie maand. Maar probeer idd te voorkomen om het weg te eten, behalve de (gezonde) baksels die je zelf maakt ;)

Reply
Linda 19 januari 2015 at 07:32

Ga iets leuks doen, wij zijn van de week naar een beurs geweest, de beurs zelf was niets aan maar even met zijn twee weg is ook gezellig

Reply
Manon 19 januari 2015 at 07:26

Wat een fijn artikel! Ik geloof wel dat iets bakken helpt, al is het alleen al de heerlijke geur die je huis vult. Misschien dat ik vanmiddag wel iets ga bakken :)

Reply

Leave a Comment