Hardlopen / TrailrunningRun

Voorkom hardloop blessures

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 15 maart 2016 1 Comment
voorkom hardloop blessures

Hardlopen blijft een gevoelige sport als het aan komt op blessures, je hebt bijna drie keer zo veel kans op een blessure in vergelijking met andere sporten. Alleen voetballen is nog gevoeliger voor blessures. Nu het voorjaar nadert, trekken ook weer meer mensen de hardloopschoenen aan en is het belangrijk om goed naar je lichaam te luisteren, langzaam op te bouwen en de volgende tips in acht te nemen! Op deze manier voorkom je hardloop blessures.

Warming-up en cooling-down

Veel mensen vergeten het nog wel eens – ik zelf ook- maar denk er aan om voorafgaand aan een looptraining of wedstrijd je spieren goed op te warmen. Begin in wandel- of jogtempo en versnel geleidelijk. Je kunt ook beginnen met wat looptechnieken, denk aan knieheffen, hakkenbillen en huppels. Daarnaast is het goed om rustig uit te lopen na een pittige loopsessie. Dit bevorder je herstel omdat het de afvoer stimuleert van de melkzuren die zich in je spieren hebben opgehoopt. Stop bijvoorbeeld 500 meter voor je deur en wandel het laatste stuk.

Ondergrond

Niet alleen voor de variatie, maar ook om blessurevrij te blijven is het belangrijk dat je regelmatig je looptrainingen op verschillende ondergronden loopt. Asfalt bijvoorbeeld absorbeert nauwelijks. Voordeel hiervan is dat je razendsnel kunt accelereren. Nadeel is dat deze hard ondergrond vaak de oorzaak is van blessures. Vermijd daarom zoveel mogelijk lange trainingen op de openbare weg. Bospaden, gras en grind/schelppaden zijn daarentegen zijn weer uitermate geschikt voor een lange duurloop.

Rust goed uit

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden, maar denk goed na over je trainingsschema en plan ook rustdagen in. Gun jezelf een dag herstel na een zware training. Plan bijvoorbeeld een herstelloopje na een snelheidstraining. Beginnende lopers doen er goed aan om twee dagen rust te nemen na een zware training.

Plan je wedstrijden 

Het is super leuk om aan hardloopwedstrijden mee te doen; je wordt er beter van en het houdt het hardlopen leuk (samen met andere mensen lopen). Tijdens een wedstrijd geef je vaak alles, neem na een wedstrijd voldoende tijd om te herstellen. Als je je grenzen namelijk te vaak op zoekt, wordt de kans kleiner dat je lichaam weerstand kan bieden aan blessures.

Houd een dagboekje bij

Zelf doe ik dit eigenlijk niet, maar als je echt met een bepaald doel traint kan dit leiden tot waardevolle inzichten. Breng afstand, tempo, route, je gevoel, maar ook je eten in kaart en bekijk de resultaten eens per week. Op deze manier kun je eenvoudig ‘trainingsfouten’ achterhalen en hiervan leren.

Bron informatie: Runner’s World | Bron foto: Adidas Pure Boost X

Lees ook:
Meer hardloopblessures bij vrouwen
Psychologische factoren van blessures
Variatie in het hardlopen
Hardlooptips voor beginners
Blessures die veel voorkomen

image_print

1 Comment

Omgaan met hardloop blessures - Eat.Run.Love. 17 mei 2016 at 07:00

[…] ook: – Voorkom hardloopblessures met deze tips – De psychologische factoren van blessures – Blessures die veel […]

Reply

Leave a Comment