HealthLoveRunYoga

Voordelen yoga voor mentale gezondheid

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 15 mei 2015 4 Comments
voordelen yoga

Dat yoga goed voor je lichaam en houding is, ben ik inmiddels wel achter. Door een verschuiving in mijn trainingsschema heb ik yoga een beetje links laten liggen en ik heb het gevoel dat ik dat nu merk. Ik ben een stuk minder soepel, heb sneller last van pijntjes en mis toch wel de ontspanning. Wat doet yoga nu precies voor je mentale gezondheid?

Ontspannen lichaam, ontspannen geest

Het vele stretchen dat je doet bij yoga zorgt voor een ontspannen lichaam en verhoogt de toevoer van bloed en voedingsstoffen naar het lichaam. Het verbetert je houding, de manier waarop je je beweegt en hoe je je voelt, allemaal elementen die bijdragen aan een goede mentale gezondheid.

Wegademen van angst

Dit klinkt een beetje zweverig, maar tijdens yoga focus je je op je ademhaling. In het bijzonder de Ujjayi ademhaling die  bij een aantal lessen wordt gebruikt is uniek. Veel mensen die angstig zijn, hebben een korte ademhaling die richting de borst gaat. De Ujjayi ademhaling richt zich juist op de onderste kwabben van de longen. De lagere ademhaling activeert het parasympatische zenuwstelsel. Dit is het deel van het zenuwstelsel dat de organen zodanig beïnvloed dat het lichaam in een toestand van rust en herstel kan komen. Deze manier van ademhalen geeft je dus het relaxte gevoel wat je na een yogales ervaart.

Meer stressbestendig

Mensen met veel stress of signalen voor een opkomende depressie doen er goed aan om yoga te beoefenen. Je leert te ontspannen en de aandacht op jezelf te richten waardoor je even niet denkt aan stressvolle of druk gevulde dagen. Het zorgt voor kalmte en concentratie, vermindert frustratie en verbetert het vertrouwen in jouw eigen vermogen.

In het begin kan yoga wat onwennig zijn en zweverig aanvoelen, maar geef het een kans. Oefening baart kunst.

Ook interessant om te lezen: Yoga voor hardlopers

Foto via Unsplash, Farsai C.

4 Comments

Alles wat je wilt weten over Hot Yoga - Eat.Run.Love. 19 februari 2016 at 07:00

[…] ook: – Yoga voor mentale gezondheid – 10 belangrijkste poses voor beginnende yogi’s  – Yoga voor […]

Reply
Esther Marieke 14 mei 2015 at 11:23

Ook ik vond yoga in het begin te zweverig, maar nu hoort het echt bij m’n sportschema en vind ik het zelfs best leuk!

Reply
Froukelien 14 mei 2015 at 11:19

Ik vind yoga echt zo heerlijk! En dan vooral de combinatie van soms echt knetterharde krachtsoefeningen, en soms alleen maar lekker stretchen en liggen en ademhalen. Voor iedere gemoedstoestand is er wel een passende oefening te vinden. Ik denk dat ik het nog wat vaker zou moeten doen om écht ook de mentale benefits te voelen, maar na iedere work-out voel ik me heerlijk :)

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 14 mei 2015 at 11:48

Ik vind het stretchen het minst leuke, omdat ik zo’n stijve hark ben. Juist daarom zou ik het nog vaker moeten doen!

Reply

Leave a Comment