EatProduct & Powerfood Info

De vele voordelen van blauwe bessen

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 22 februari 2017 0 comments
voordelen van blauwe bessen

Allereerst eet ik blauwe bessen vooral omdat ik het heel erg lekker vind. Maar wist jij dat ze ook super gezond zijn? Voor iedereen, maar vooral ook voor sporters, zijn blauwe bessen een goed idee. In deze blog daarom de vele voordelen van blauwe bessen. Als je houdt van deze kleine besjes zou ik zeggen, wacht niet langer en ren naar de (super)markt!

Smaak en verkrijgbaarheid van blauwe bessen

Als blauwe bessen vers (en dus knapperig) zijn, zijn ze vaak friszuur van smaak. Een heerlijke combinatie in mijn bakje kwark met granola (samen met een overrijpe, zoete peer helemaal de bom), maar ook bij mijn mugcake of eiwitpannenkoekjes. Blauwe bessen zijn het hele jaar door verkrijgbaar, maar het oorspronkelijke seizoen is van juni t/m augustus, dan worden ze ook in Nederland geoogst. Niet gek dus dat ze in de zomer vaak wat goedkoper (en misschien ook net iets lekkerder zijn). De prijs weerhoudt mij er echter niet van om vrijwel wekelijks een doosje te halen. Een andere grote favoriet zijn aardbeien, maar deze zijn in de winter echt niet te eten. Daarom zwicht ik toch altijd voor de bessen.

De vele voordelen van blauwe bessen

Weinig calorieën

Lekker en gezond gaan heel goed samen! Naast dat blauwe bessen heel veel vitaminen, mineralen en vezels bevatten, zitten er ook nog eens weinig calorieën in. 100 gram blauwe bessen bevat 48 calorieën. Ter vergelijk: een gemiddelde banaan van 115 gram bevat 88 calorieën. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar als ik ’s ochtends een bakje kwark eet, eet ik daar niet 100 gram bessen bij. Meestal kom ik niet verder dan zo’n 75 gram, kun je nagaan. Daarnaast zit er 85 gram water per 100 gram in blauwe bessen. Veel vocht dus, weinig vet en de vezels zorgen ervoor dat je andere voedingsstoffen goed kunt opnemen.

Bomvol antioxidanten

Blauwe bessen kunnen als echt superfruit worden bestempeld. Ze hebben een grote hoeveelheid anthocyanen. Dit zijn net als bètacaroteen, vitamine C en vitamine E antioxidanten. Antioxidanten vangen vrije radicalen op. Dit zijn agressieve stoffen die in ongunstige gevallen schade kunnen geven  aan cellen en weefsels. Zo kunnen antioxidanten helpen tegen deze beschadiging en daarmee mogelijk op de lange termijn ziekten als kanker en hart- en vaatziekten voorkomen. Daarnaast werken deze antioxidanten ontstekingsremmend en cholesterolverlagend.

Top voor sporters

Er zijn meerdere onderzoeken gedaan naar de gunstige effecten van blauwe bessen bij sporters. Een vrij recent onderzoek van de Massey University in Nieuw-Zeeland toonde aan dat atleten die een smoothie met blauwe bessen voor, tijdens en gedurende hun training dronken sneller herstelden in de eerste anderhalve dag na de training. Ze gebruikten een methode waarbij atleten het linker- en rechterdijbeen apart van elkaar trainden. In het eerste deel van het onderzoek trainden ze het ene been en dronken ze de smoothie. In het tweede deel trainden ze het andere been en dronken geen smoothie. De bloedmonsters lieten zien dat het been dat getraind werd tijdens het nuttige van blauwe bessen sneller herstelde.

Voorkomen van blaasontstekingen

Vooral bij vrouwen is een blaasontsteking een best veel voorkomend probleem, een heel vervelend probleem. Algemeen bekend is dat cranberrysap helpt tegen blaasontstekingen, maar blauwe bessen hebben dezelfde werkzame stoffen als cranberries. Deze stoffen zorgen ervoor dat bacteriën zich niet aan de wand van de urineweg kunnen hechten waardoor ontstekingen minder kans hebben.

Goed voor de hersenen

De antioxidanten in blauwe bessen lijken ook voordelen te hebben voor de hersenen. Ze helpen bij het verbeteren van de hersenfunctie en zouden kunnen helpen bij het voorkomen van Alzheimer. Bij onderzoek dat is uitgevoerd op muizen bleek hun balans, coördinatie en korte termijngeheugen te verbeteren.  Uit onderzoek op mensen komen ook veelbelovende resultaten. In één van deze onderzoeken dronken 9 oudere deelnemers met milde cognitieve beperkingen elke dag blauwe bessensap. Na 12 weken waren er op verscheidene punten van de hersenfunctie verbeteringen te zien. (Bron: A Healthy Life)

 

 

Leave a Comment