RunWorkout

Voorbereiden op een obstacle run

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 4 juli 2017 0 comments
voorbereiden op obstacle run

Hardlopers die het hardlopen een beetje zat zijn verbreden hun horizon en gaan op zoek naar een nieuwe uitdaging. Vind jij je uitdaging niet in verder of sneller lopen dan is wellicht trailrunning, een triathlon of een obstacle run wel iets voor jou. Alle drie de sporten winnen enorm aan populariteit, zo ook obstacle runs. Een obstacle run is een combinatie van kracht en cardio waar je fysiek enorm wordt uitgedaagd. Je moet niet vies zijn van een beetje water en modder want die twee elementen kom je geheid tegen in een obstacle run. Heb jij wel eens een obstacle run gedaan of wil je er graag eentje doen? In deze blog tips hoe je je kunt voorbereiden op een obstacle run.

Wat is een obstacle run? 

Voor het geval je niet weet wat een obstacle run is (ook wel obstakelloop, mud race of stormbaan genoemd). Een obstacle run is een wedstrijd waarbij hardlopen gecombineerd wordt met obstakels om de fysieke en mentale gesteldheid op de proef te stellen. In Amerika is het al jaren een trend en Nederland heeft inmiddels ook aardig de smaak te pakken.

Op een af te leggen afstand – bijv. 5, 13 of 20 km – kom je allerlei obstakels tegen die je moet overwinnen. De route gaat eigenlijk altijd door de natuur en onderweg kom je moddel, water en hindernissen tegen. Voorbeelden van obstakels zijn houten muren, prikkeldraad, sloten, touwnetten, monkeybars, autobanden en touwen. Bij veel obstakels heb je veel kracht in je bovenlichaam nodig, denk aan duw- en trekkracht.

voorbereiden op obstacle run

Voorbereiden op een obstacle run

Voor veel mensen is een obstacle run een eenmalige activiteit voor de fun, maar vergeet niet dat dit een echte sport is waar wereldwijd wedstrijden voor worden uitgeschreven. Het is een pittige wedstrijd die je niet moet onderschatten en zeker niet ongetraind moet doen.

Maak een plan de campagne

Ben jij van plan dit jaar nog een obstacle run te doen? Super leuk! Maar bedenk voor jezelf wat je nog moet trainen. Wat voor soort race is het? Kun je de afstand al hardlopend makkelijk afleggen? Hoe fit ben je momenteel? Heb je veel kracht in je bovenlichaam?

Uithoudingsvermogen is key

Ben jij een hardloper dan hoef je je hier niet zo’n zorgen om te maken, maar ben je van nature meer een krachtsporter dan zul je toch echt aan je uithoudingsvermogen moeten werken. Je mag stukken wandelen maar het is natuurlijk wel het idee dat je de afstand al hardlopend aflegt. Zorg dus dat je zo’n 3 à 4x per week trainingen doet gericht op uithoudingsvermogen. Langere afstanden hardlopen, maar ook intervaltrainingen zijn top.

Ontwikkel kracht 

Kracht is onmisbaar in obstacle runs. Grote kans dat je een heuvel op moet rennen, hindernissen moet wegduwen (autobanden omflippen) of je zelf moet optrekken (om over een muurtje heen te klimmen).

Train specifiek

Net als voor elke andere race kun je elementen uit een wedstrijd goed nabootsen. Ga bijvoorbeeld in het weekend naar het bos of de duinen en probeer zoveel mogelijk natuurlijke hindernissen te pakken. Ren door het water, pak een heuvel mee of waan je een weg door de bosjes. Daarnaast raak je op deze manier ook gewend aan de onstabiele ondergrond.

voorbereiden op obstacle run

Obstacle runs en Crossfit

Je voelde hem misschien al aankomen, maar obstacle runs en crossfit zijn echt een super goede match. Hardloop jij dus al veel maar ontbreekt het nog aan kracht en power? Dan kan het een goed idee zijn om aan crossfit te beginnen. Bij crossfit komen eigenlijk bijna alle elementen uit een obstacle run terug; rennen, krachttraining, optrekken, duw bewegingen (push-up’s, sled pushes, autobanden omflippen). Ook oefen je gripkracht met het trainen met de barbell.

Ook kun je zelf heel goed trainingen doen. Bijvoorbeeld 400meter rennen, 10 squats, 400 meter rennen, 10 burpees, 400 meter rennen, 10 lunges, 400 meter rennen, 10 pull-ups.

21 oktober Reebok Spartan Race

Wil jij dit jaar nog een obstacle run doen, maar je weet niet welke? ’s Werelds grootste obstacle run – Reebok Spartan Race – komt naar Nederland. Om het hoogste niveau, de beste kwaliteit en exclusiviteit te garanderen, kunnen er in totaal 4.000 mensen deelnemen. De Spartan Race vindt plaats in IJmuiden aan Zee; met stranden, meren, bossen en duinen genoeg obstakels te vinden. De race biedt verschillende afstanden voor sporters van alle niveaus. De Spartan Sprint met een afstand van 5+ kilometer en 20+ obstakels zal in de smaak vallen bij de sprinters en beginnende sporters. De Spartan Super met een afstand van 13+ kilometer en 25+ obstakels is een race voor de ervaren sporters of zij die meer uitdaging zoeken.

Reebok heeft als merk deze race omarmd en sponsort wereldwijd diverse evenementen. Ze hebben speciale gear voor obstacle races ontworpen om goed over een parcour met modder en het water te kunnen bewegen. Denk aan compressie kleding en schoenen met extra grip en gaten voor waterafvoer. Dit is onder andere terug te zien in de Reebok Spartan Race collectie.

voorbereiden op obstacle run

Foto’s via Reebok

image_print

Leave a Comment