EatProduct & Powerfood Info

Volkorenbrood gezond of niet?

posted by Kirsten - Salvedo Health Clinic 15 februari 2017 1 Comment
volkorenbrood gezond

♦ Blog geschreven door Kirsten


In ‘broodland’ is het belangrijk om het te hebben over meergranen, oergranen, spelt en vol met pitten en zaden. De belangrijkste van allemaal wordt vaak vergeten. Bij deze dus een ode aan het volkorenbrood! En al het andere waar veel volkoren in zit.


Wat is volkoren?

Volkorenbrood is brood gemaakt van 100% volkorenmeel. Daarbij is de hele graankorrel gebruikt voor het maken van brood. Zowel de binnenkant (meelkern), als de buitenste laag (kiem en zemel). In de kiem en zemel zitten de meeste vezels, vitamines, mineralen en bio-actieve stoffen. De meelkern bestaat voornamelijk uit koolhydraten en eiwitten. Dit is de basis van elk brood: bloem.

100% volkoren

Bij brood staat er alleen volkoren op als er daadwerkelijk 100% volkorenmeel is gebruikt. De term ‘volkoren’ is namelijk wettelijk vastgelegd. Maar pas op! De term is alleen in de wet vastgelegd voor brood. De wet geldt niet voor andere producten zoals crackers, beschuit en koekjes. Een cracker met de volgende melding op de verpakking “Licht gewicht volkoren crackers”, hoeft dus helemaal niet zoveel volkoren te bevatten. Bekijk dus goed de hoeveelheid volkoren in een product op het etiket als het een ander product dan brood is.

Donkerbruin of juist niet zo bruin? 

Kies liever het niet zo bruine. Hoe bruiner het brood, hoe groter de kans dat er meer gebrande mout, gekaramelliseerde suiker of roggekleurstof in zit. Allemaal overbodige stoffen die brood heel gezond laten kleuren. Er zijn maar weinig mensen die dit weten en bij de bakkerij (of supermarkt) een minder donkerbruin brood kiezen. Let liever niet op de kleur, maar kijk op de verpakking. Staat er volkoren op, dan heb je een gezond brood in je handen.

Veel vezels

Waar volkorenbrood uit het hele graan is gemaakt, zijn andere broden dat niet. Wit brood is 100% bloem. Meergranenbrood en bruinbrood (of tarwebrood) zijn een combinatie van bloem plus volkorenmeel. Volkorenbrood bevat dus verreweg de meeste vezels. Wil je nog meer vezels? Kies dan voor een volkoren(meergranen)brood met zaden en pitten. Voor de afwisseling zijn bijvoorbeeld volkoren zuurdesembrood, een mueslibol of –brood of een krentenbol (ook meer ijzer!) ook heel geschikt.

Eet brood!

In volkorenbrood zitten naast de gevreesde koolhydraten ook veel goede stoffen. Zoals B-vitamines (B1, B3, B5, B6, foliumzuur), mineralen (bijv.: ijzer en jodium) en natuurlijk vezels. Veel van deze stoffen vind je ook terug in andere voeding, behalve jodium. Een stof die heel belangrijk is voor je stofwisseling en een goede schildklierwerking. Jodium zit van nature voornamelijk in zeeproducten (zeevis, zeewier). Daarom is er aan brood bakkerszout toegevoegd, zodat mensen dagelijks voldoende jodium binnenkrijgen. Om als volwassene aan je dagelijkse aanbeveling van jodium te komen, moet je zeker 5-6 sneetjes brood op een dag eten. Eet je niet zoveel brood? Dan is het verstandig om op een andere manier een gebalanceerd dieet te volgen. Voor tips en advies kun je altijd een afspraak maken!


image_print

1 Comment

Sebastiaan van der Bijl 1 april 2017 at 15:28

rare titel…daar gaat je blog helemaal niet over

Reply

Leave a Comment