EatProduct & Powerfood Info

Het belang van vitamine D

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 14 september 2016 1 Comment
vitamine D

Weinig energie, zwakkere botten, spier en/of gewrichtspijn, krampen en spiertrillingen en lusteloosheid zijn enkele symptomen van een Vitamine D tekort. Vitamine D is het enige vitamine wat ons lichaam zelf kan aanmaken door middel van zonlicht op de huid. In de zomer hebben wij dus vaak geen last van een Vitamine D tekort, maar zodra we minder buiten komen en de zon minder schijnt kan een tekort om de hoek komen kijken.

Waar is het goed voor

Vitamine D staat vooral bekend vanwege de rol in de kalkhuishouding. Samen met calcium zorgt Vitamine D voor het sterker maken van de botten. Maar daarnaast is het ook belangrijk voor de spieren, heeft het invloed op de hersenwerking, draagt het bij aan gezonde bloedvaten en is het nodig voor een gezond immuunsysteem.

Een tekort aan Vitamine D kan gepaard gaan met spierzwakte en spierkrampen. Daarnaast zorgt het voor een beter evenwichtsgevoel waardoor het risico op vallen kleiner is. Minder botbreuken en minder valpartijen dus. Wanneer je weinig Vitamine D in je lichaam hebt kan het serotoninegehalte verlaagd worden. Een serotoninetekort wordt in verband gebracht met het ontstaan van verschillende vormen van depressie. Mensen met voldoende Vitamine D hebben vaak minder depressieve gevoelens. Vooral in de winter hebben mensen hier vaak last van en dat komt grotendeels doordat er dan weinig zonlicht is!

Hoe krijg je het binnen 

Vitamine D is dus het enige vitamine wat je lichaam zelf aan kunt maken via zonlicht. Zo’n 70 tot 90 procent kan je lichaam zelf aan maken, maar dan heb je wel zonlicht nodig. Dit proces komt namelijk op gang door de UV-straling uit zonlicht.

Daarnaast zit Vitamine D van nature in vette vis zoals haring, makreel en zalm. Daarnaast zit er een kleine hoeveelheid in roomboter, volle zuivel en vet vlees. In Nederland wordt het toegevoegd aan margarine, halvarine en bak- en braadproducten.

Wanneer slik je extra Vitamine D

In voeding zitten kleine hoeveelheden Vitamine D, wanneer je daarnaast weinig buiten bent, heb je al snel kans op een tekort. Vooral zwangere vrouwen, kinderen tot vier jaar en ouderen hebben grotere kans hierop.

Maar ook voor fanatieke sporters is het een belangrijke vitamine.  In 2013 heeft een groep onderzoekers alle studies over Vitamine D vanaf 1966 bestudeerd waarin de relatie tussen Vitamine D en sportprestatie is beschreven. Hieruit blijkt dat de vitamine een hele belangrijke rol speelt voor de aansturing van spieren. Een hogere concentratie Vitamine D leidt tot kortere reactietijden en een betere balans. Een tekort kan leiden tot een afname van spiermassa en explosieve kracht. Daarnaast blijkt uit ander onderzoek dat sporters in de zomer hun beste sportprestaties neerzetten, wanneer het Vitamine D gehalte het hoogste. Als sporter doe je er dus zeker verstandig aan extra Vitamine D bij te slikken.

Welke Vitamine D

Uit de voedingsanalyse die Kirsten voor mij heeft gedaan kwam ook al snel naar voren dat ik een tekort aan Vitamine D had. Uit mijn voeding haal ik het sowieso niet, want de producten waar Vitamine D in zit eet ik nagenoeg niet. Op haar advies ben ik dus ook begonnen met het bij slikken van deze vitamine.

Omdat er natuurlijk talloze soorten vitamines te vinden zijn, en ik ook geen idee had welke ik moest kiezen, vroeg ik aan Kirsten welke zij zou adviseren.

Kirsten: “Het belangrijkste vind ik dat het om een vitamine D3 gaat. Die vorm van vitamine D is het best opneembaar in ons lichaam. Afhankelijk van de hoeveelheid die je wilt slikken zou ik een merk aanraden. Sporter? Kies dan voor een veilig merk (anti-doping) met een iets hogere dosering, bijvoorbeeld van Virtuoos (600IE)*. Voor de gemiddelde Nederlandse burger met een lichte huidskleur en / of geen verleden met vitamine D-tekort, niet zwanger of lacterend en die wel vis eet en bijna dagelijks buiten in de zon loopt, kan een supplement van D3 (200IE) al voldoende zijn. Je krijgt dan 5mcg per dag extra binnen. Dan is het ook prima om een vitamine D3 van de Kruidvat te nemen. Heb je echt een vitamine D tekort, dan is een extra hoge dosering (bijvoorbeeld 3000IE) voor tijdelijk wel handig, vooral om je lichaam een boost te geven zodat het vitamine D gehalte weer op een gezond niveau komt. Het kan zelfs zo zijn bij een ernstig tekort dat je huisarts een shot vitamine D wil toedienen.”

*IE staat voor Internationale Eenheid: een maateenheid voor de hoeveelheid van een bepaalde stof gebaseerd op gemeten biologische activiteit. De term wordt in dit geval gebruikt om de hoeveelheid vitamine D per tablet / capsule uit te drukken. Soms wordt de hoeveelheid vitamine D ook uitgedrukt in µg of mcg (microgram). 400 ie komt bijvoorbeeld overeen met 10 µg/mcg.

Foto via Unsplash, Francisco Moreno

Dit vind je wellicht ook interessant:
Wat doet een sportdiëtist
5 redenen om te gaan wandelen
Magnesium voor een sterk en energie lichaam
Sportvoeding, de basis
Antioxidanten in groenten en fruit

image_print

1 Comment

5 tips voor meer energie - Eat.Run.Love. 4 november 2016 at 23:30

[…] Lees ook: Het belang van Vitamine D […]

Reply

Leave a Comment