EatFeiten & Fabels

Verschil in granen: quinoa, couscous, bulgur en zilvervliesrijst

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 3 maart 2018 2 Comments
verschil in granen

Laatst plaatste ik een foto op Instagram waarbij ik couscous gebruikte. Toen ik kreeg ik de vraag of dat goed is, couscous. Goed, tja, wat is goed? Ik vind couscous vooral heel lekker! Quinoa lijkt op papier wel wat gezonder, maar in mijn ogen is smaak ook heel belangrijk. Maar dat zette me wel aan het denken en bracht me op het idee voor dit artikel waarin ik verschil in granen uit leg. Wat is nu eigenlijk het verschil tussen verschillende granen? In deze blog neem ik quinoa, couscous, bulgur en zilvervliesrijst onder de loep.

Quinoa

Quinoa staat bekend als een echte superfood. Volgens mij was het ergens in 2015 dat dit graan ineens ontzettend populair was en niet aan te slepen in de winkels. Net als in rijst zit er in quinoa geen gluten. Prettig dus als jij om gezondheidsredenen geen gluten kunt eten (komt overigens maar bij een zeer klein percentage van de bevolking voor). Overigens is quinoa eigenlijk geen graan, maar een pseudograan; een zaad die op dezelfde manier als graan gebruikt wordt. Quinoa bevat een hoge dosis plantaardige eiwitten, vitamines en mineralen. Het heeft 15,2 gram eiwit per 100 gram (ongekookt) en wint het daarmee van couscous (12,5 gram per 100 gram), bulgur (9,5 gram per 100 gram) en zilvervliesrijst (7,5 gram per 100 gram). Wanneer het gekookt is heeft het een lagere glycemische index dan couscous, maar niet dan zilvervliesrijst en bulgur. Hoe dat ook alweer zat met glycemische index? Dat lees je in dit artikel.

Een lekker winters recept met quinoa is deze met boerenkool en cranberries.

Couscous 

Vooral couscous en quinoa worden vaak vervangen voor elkaar. Dat begrijp ik wel, want de korrel lijkt erg op elkaar. Het is echt een hele andere bite dan bijvoorbeeld zilvervliesrijst. De smaak van couscous is wel degelijk anders dan die van quinoa. Couscous is neutraler van smaakt, quinoa is wat nootachtiger. Zoals je hierboven al kon lezen bevat quinoa meer eiwit en bevat het geen gluten. Toch staat couscous wel op een goede tweede plaats achter quinoa als het op eiwitten aan komt. De glycemische index is wel een stuk hoger (65 vs 53) wat inhoudt dat er ook snel glucose wordt afgegeven in het lichaam. Ik vind couscous daarmee bijvoorbeeld ideaal voor het sporten. Het heeft goede voedingswaarden en geeft snel energie af. Daarbij verklapte ik in het begin al dat ik couscous lekkerder vind dan quinoa. Persoonlijk verkies ik couscous dus boven quinoa.

Mijn favoriete recept met couscous is deze met lekker veel groenten.

Bulgur

Een graag wat wat minder bekend is en denk ik ook minder gebruikt wordt is bulgur. Het verschil met couscous is dat bulgur is wordt gestoomd, dan gedroogd en vervolgens vermalen tot een grove korrel. Bulgur heeft dus ook een grovere structuur dan couscous, maar bevat net als couscous ook gluten. Het zit qua smaak een beetje tussen couscous en quinoa in met een licht nootachtige smaak. Bulgur bevat van de graansoorten die ik in deze blog behandel de meeste koolhydraten: 80 gram per 100 gram, maar daar tegenover ook de laagste glycemische index: 48. Het eiwitprofiel van bulgur is wat kleiner, maar we moeten dit graan dus zeker niet vergeten. Door de hoge hoeveelheid koolhydraten en lage glycemische index is dit een toppertje voor langdurig energie en daarmee ook een heel geschikt graan voor sporters. Ik realiseer me dat ik geen enkel recept met bulgur op de blog heb staan, daar moet dus snel verandering in komen!

Zilvervliesrijst

En last but not least; zilvervliesrijst. Als je het mij vraag heeft zilvervliesrijst een beetje een stoffig imago, maar het is een hartstikke gezond graan. Een stuk gezonder ook dan witte rijst. Als kan ik me wel voorstellen dat je moet wennen aan de bite van zilvervliesrijst, deze is een stuk steviger dan witte rijst. Persoonlijk vind ik zilvervliesrijst erg lekker in curry’s of andere Aziatische gerechten zoals deze nasi. Zilvervliesrijst heeft ook een mooi profiel qua voedingswaarden met een lage glycemische index en veel koolhydraten. Van bovengenoemde granen heeft zilvervliesrijst wel de minste eiwitten. Kijken we naar prijs dan komt zilvervliesrijst wel echt als winnaar uit de bus, voor 1kg rijst van bijvoorbeeld AH huismerk betaal je €1,95. Dit is wel echt een stuk goedkoper dan de andere granen.

En de winnaar? Ze hebben in mijn ogen allemaal wel wat positiefs, dus ik kijk dan graag naar de smaak en naar het gerecht wat ik wil maken. In sommige gerechten pas het ene graan nu eenmaal wat beter dan het andere graan!

2 Comments

Anne 6 maart 2018 at 14:36

Zelf vind ik de zilvervliesrijst van Fairtrade echt het lekkest, hij heeft een wat lange kooktijd, maar hij is net zo lekker plakkeig en geurig als gewone jasmijnrijst!

Reply
hanne 5 maart 2018 at 10:36

leuk! ik ben echt fan van zilvervliesrijst en vind die beet juist het grote voordeel. witte rijst vind ik naar niks smaken. quinoa gebruik ik soms omdat de kooktijd veel korter is, en op de juiste manier klaargemaakt vind ik het ook wel lekker. couscous en bulgur eet ik zelden, behalve als ik backpack of op het werk geen lunch bij heb omdat je er gewoon water over giet. de volkoren (spelt) couscous van de AH vind ik persoonlijk heel lekker! ook boekweit vind ik lekker, nootachtig en met veel bite, maar wel een heel uitgesproken smaak, moet je voor zijn!

Reply

Leave a Comment