InspiratieLove

De Voedselzandloper

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 21 december 2013 0 comments
voedselzandloper_deel-1
De Voedselzandloper, geschreven door arts Kris Verburgh, is een veelbesproken boek. Hij doet een aantal uitspraken in het boek waar veel critici het niet mee eens zijn. Hij beweert dat je met het aanpassen van je voeding veroudering en diverse ziekten kan voorkomen. Ik ben het hier persoonlijk deels mee eens. Natuurlijk zorgt gezonde voeding voor een gezond lichaam, maar nog steeds heb je niet alles in de hand. Toch vond ik het wel een interessant boek om te lezen omdat Kris Verburgh de traditionele schijf van vijf onder de loop neemt. Hiervoor in de plaats heeft hij de voedselzandloper ontwikkeld, waarin hij duidelijk laat zien waar je mee zou moeten minderen. Uiteraard een aantal open deuren, maar toch vond ik een paar interessante feitjes. Het is een vrij wetenschappelijk boek, dus daar moet je wel even doorheen lezen. Ook vind ik dat hij vrij radicaal is: geen melk & yoghurt, brood, snelle koolhydraten. Zelf eet ik deze producten wel, maar met mate. Het is goed om bewust te zijn van gezondere alternatieven. Aan het einde van het boek geeft hij een aantal tips (zie onderaan de blogpost) en lekkere recepten.
 
 
Ik wist al dat groene thee gezond was vanwege de antioxidanten, maar het bevat ook flavonoïden*. Dit houdt de huid gezond, zorgt voor gewichtsverlies door het metabolisme te versnellen en zou het risico op diverse vormen van kanker verminderen. Witte thee heeft invloed op het verminderen van rimpelvorming en gemberthee onderdrukt ontstekingen in het lichaam (dat laatste wist ik al). 
 
*Flavonoïden zijn een uitgebreide groep stikstofvrije organische verbindingen en komen vooral voor in geneesachtige kruiden, fruit, groente, zaden, noten en op planten gebaseerde dranken zoals thee en wijn (bron: Wikipedia). 
 
Mensen zijn door de natuur niet gemaakt om melk en yoghurt te verteren. Ik drink zelf al langere tijd geen melk omdat ik daar snel last van krijg (van yoghurt overigens niet). Dit wist ik al, maar wat ik niet wist is dat je calcium veel beter uit groente kunt halen. Veel mensen drinken melk vanwege de calcium, maar eigenlijk kun je beter broccoli en donkergroene bladgroenten eten.   
 
De tips die de Voedselzandloper geeft om gewicht te verliezen, dit kun je natuurlijk ook toepassen in jouw gezonde levensstijl: 
1. Verwijder de verleidingen 
Kris schrijft in zijn boek dat zoetigheden vervangen moeten worden door zwarte chocolade en noten. Makkelijker gezegd dan gedaan! Ik heb periodes dat ik heel streng voor mezelf ben, dan geniet ik echt van chocolade en noten. Maar zodra ik me een keer laat gaan, is het hek van de dam en MOET die zak snoep in één keer leeg. Suiker is verslavend en werkt als een drugs, zag er laatst nog een interessante documentaire over! 
 
2. Eet veel kleine tussendoortjes 
Voelt voor mij soms niet natuurlijk om de hele dag door te eten, maar als ik het een tijdje doe, merk ik wel goed verschil. 
 
3. Eet ’s avonds een kleine maaltijd en ’s morgens een flink ontbijt. 
Hmm… lastig voor iemand die ’s ochtends bijna geen hap door zijn keel krijgt. Ik moet echt iets eerder opstaan om een goed ontbijt naar binnen te werken. ’s Avonds schep ik altijd één keer op, maar het is verleidelijk om meer op te scheppen als je bijv. samen eet met een grote eter (vriend). 
 
4. Weet waarom je eet
Ik eet heel vaak als ik me verveel, slechte gewoonte! 
 
5. Maak een noodkit
Super handige tip, ik pas dit al een hele tijd toe! Ik zorg altijd dat ik gezonde tussendoortjes bij me heb, op werk verklaren ze me voor gek, maar ik kan altijd naar iets gezonds grijpen. 
 
6. Houd een eetdagboek bij
Hier ben ik echt fan van! Ik doe het zelf bij vlagen, maar vind het ook vooral leuk om eetdagboeken van anderen te lezen. Ik hoop dan ook binnenkort een keer een eetdagboek te kunnen delen op Eat.Run.Love. 
 
7. Eet traag en bewust
Je lichaam heeft altijd even tijd nodig om ´vol´ te raken. Soms zit je al vol, maar geeft je lichaam dat nog niet aan. Resultaat, een beuh gevoel na afloop! 

image_print

Leave a Comment