EatOntbijtRecepten

3x variatie op havermout

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 3 april 2018 0 comments
variatie op havermout

Een aantal producten heb ik eigenlijk altijd standaard in huis. Dus ook als ik eigenlijk boodschappen moet halen, kan ik altijd nog wel iets fabriceren met de standaard producten die ik in huis heb. Voor het ontbijt zorg ik dat ik altijd kwark, havermout, banaan en plantaardige melk in huis heb. Dit zijn voor mij basis producten die ik eigenlijk elke week gebruik en er dus ook in grote hoeveelheden doorheen gaan. Daarnaast heb ik een enorme voorraad kruiden in huis. Laatst hadden we een vriend te logeren en die verbaasde zich nog over onze kruidenkast. Ik vind het heerlijk om te variëren met kruiden, want op deze manier kun je elke keer een andere touch aan een gerecht geven. Euroma – je weet wel, van de kruidenpotjes uit de supermarkt – daagde mij uit om met hetzelfde basisontbijt toch drie andere ontbijtjes te maken door andere hoogwaardige specerijen te gebruiken. Die uitdaging ging ik graag aan, vooral omdat onze voorraadkast al vol stond met kruiden van Euroma. De hoogwaardige specerijen bevatten geen zout, suiker of andere toevoegingen. De specerijen komen uit alle windstreken maar zijn heel bewust geselecteerd. Er wordt altijd op zoek gegaan naar de oorsprong van de specerijen. De smaken zijn top, zodra je het potje opendraait komen de geuren je al tegemoet. Heerlijk om dit in een ontbijtje te gebruiken.

Het basisontbijt

De basis van dit ontbijt bestaat uit havermout, banaan en amandelmelk (of een andere plantaardige melk). Voor 4 personen heb je de volgende ingrediënten sowieso nodig:

  • 200 gram havermout
  • 4 bananen à  100 gram per stuk
  • 800 ml plantaardige melk

De havermout en plantaardige melk doe je in een pannetje. De bananen snijd ik in de lengte door en daarna maak ik er halve plakjes van. Deze roer ik door de havermout en zet ik op een laag vuurtje. En daarna kun je de overige ingrediënten toevoegen.  De havermout is klaar als de melk kookt en de havermout dikker wordt. Let op dat je het vuur niet te hoog zet want dan koekt het aan, maar wordt het niet lekker gaar. Voor de bereiding van het basisontbijtje reken ik 15 minuten, dit is incl. kooktijd.

variatie op havermout

Variatie 1: Havermout met kaneel en rozijnen

Ik denk dat dit stiekem wel mijn favoriet is. Ik houd gewoon echt heel erg van kaneel, hoe meer hoe beter. Voor deze variatie voeg je de volgende ingrediënten toe aan het basisrecept:

Wil je jezelf echt verwennen? Voeg dan nog een eetlepel pindakaas toe, succes verzekerd! Wist je trouwens dat de Ceylon kaneel komt uit Sri Lanka, wat vroeger Ceylon heette. Grappig, dat wist ik helemaal niet. Deze kaneel is rijker en zoeter van smaak en past dus goed bij bijvoorbeeld een ontbijtje.

variatie op havermout

Variatie 2: Havermout met steranijs en kokos

Steranijs is een specerij dat stevig en vol van smaak is en het heel goed doet in zowel hartige als zoete gerechten. Ik houd van de smaak van anijs, het geeft me altijd een winters gevoel. Kokos is juist een wat zoetere tegenhanger en dat maakt dit ontbijtje verrassend van smaak. Voeg de volgende ingrediënten toe aan het basisontbijt:

Weetje: De steranijs van Euroma komt uit Vietnam. Steranijs wordt gevormd door vruchten van gele bloemen die zich openen in de vorm van een achtpuntige ster. De vruchten zijn groen, maar worden bruin van kleur doordat ze gedroogd worden.

variatie op havermout

Variatie 3: Havermout met kardemon, kaneel en amandelschaafsel

Kardemon, je moet er van houden. Ik vind het zelf vrij heftig van smaak, dus een klein beetje toevoegen is in mijn ogen al genoeg. Indien je heel erg van deze specifieke smaak houdt, kun je natuurlijk zelf wat meer toevoegen. Kaneel vind ik een fijne, zoete tegenhanger en het amandelschaafsel maakt het weer wat hartig.

Weetje: wist je dat kardemon familie van gember is? Ik niet! Net als gember heeft het een gunstige werking op de spijsvertering. Het heeft een zoete, scherpe geur en smaakt naar bergamot, citroen en kamfer (gedestilleerd water uit het hout van een kamferboom).

Alle recepten zijn veganistisch en vrij van lactose.

Ben je op zoek naar nog meer inspiratie en mogelijkheden met de kruiden? Bezoek dan zeker even de inspiratiepagina van Euroma.

variatie op havermout

*Dit artikel is samenwerking met Euroma tot stand gekomen*

Leave a Comment