InspiratieLove

Van gifbelt naar tempel in 28 dagen

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 5 februari 2014 1 Comment
DSC_0008_bewerkt
Toen ik begin januari ging detoxen, zei een vriendinnetje dat ze nog wel een boek voor me had die ik moest lezen. Toen ik het boek kreeg, trok ik wel even mijn wenkbrauwen op voor de titel. Ook toen ik een fotootje op Instagram plaatste, kreeg ik (vragende) reacties: wat een heftige titel en is het wat? En ja, ik vond het eigenlijk wel wat. 
Het boek is opgebouwd in drie delen: 
– Deel 1: Ontgiften, wat is het en is het nodig? 
Hier wordt ingegaan op wat detoxen nu eigenlijk is, maar ook krijgen we meer informatie over de voedselindustrie en ingrediëntenlijsten. 
– Deel 2: Ontlasten, het detox-programma.
Dit is het belangrijkste deel van het boek als je de vierweekse detox wilt doen met per week tips, tricks en recepten. 
– Deel 3: Opbouwen, hoe nu verder? 
Nadat je klaar bent met de vier weken, worden er tips gegeven hoe je je gezonde lifestyle in stand kunt houden door bijvoorbeeld balansdagen, jaarlijkse ‘grote beurt’ en beweging. 
Vooral het eerste deel vond ik erg interessant om te lezen. Je wordt weer even met je neus op de feiten gedrukt over de voedselindustrie (hoe kan een kipfilet maar een paar euro kosten, als je kijkt naar de weg die hij af moet leggen naar de supermarkt?). Maar ook krijg je meer informatie over e-nummers, verschillende soorten suikers en vetten. 
Toevallig kwam ik er van de week achter dat familie van mijn vriend de vierweekse detox volgens het boek heeft gedaan. Dit beviel hen goed. Ik heb het zelf niet gedaan, maar wel weer een aantal tips tot me genomen. Zoals informatie over psylliumvezels en het starten van de dag met water en citroen. Ook staan in dit deel een aantal makkelijke recepten voor lekker smeersels, dressings en sapjes. 
In het laatste deel staan nog wat tips voor na de detox. Zo staat er dat je smaakpapillen veranderd kunnen zijn, en wordt er geadviseerd om niet direct vlees te eten. Ook staan er tips voor balansdagen, dit wil ik ook eens proberen. Een voorbeeld van zo’n dag is dat je ’s ochtends alleen fruit eet, ’s middags een grote salade (zonder vlees) en dan ’s avonds alleen groente. Als laatste staan er nog wat leuke restauranttips en winkels in. 
Mocht je graag een detox willen doen, maar niet weten hoe je het aan moet pakken dan is dit boek zeker een aanrader!

image_print

1 Comment

Julie Hapjesprincess 9 februari 2014 at 20:27

Leuk boek!!! Ik heb het ook al gelezen

Reply

Leave a Comment