EatSport & Voeding

Van calorie surplus naar calorierestrictie

posted by Bo 27 maart 2018 1 Comment
Van calorie surplus naar calorierestrictie

♥ Blog geschreven door Bo 

Alsof ik een cadeautje mag gaan uitpakken. Zo beschreef ik mijn vorige blog de switch van spieropbouw naar vetverbranding. Ik vond het best spannend; van 2600 naar 1950 calorieën per dag. Tegelijkertijd kon ik ook eigenlijk niet wachten – éindelijk wat minder eten!! Toch verliep de transitie niet geheel vlekkeloos.

Ik had veel meer moeite met minder eten dan ik had verwacht! Tijdens de fase van spieropbouw moest ik natuurlijk ook wel opletten wat ik at, maar mijn caloriebudget was gewoon heel groot. Daardoor had ik veel keuzevrijheid en vooral als het om vetten ging maakte ik daar gretig gebruik van. Ik kon de dingen die ik lekker vind in relatief grote mate eten; zalm, avocado, granola, pindakaas. Vol met goede vetten, maar ook behoorlijk calorierijk. En als dan je caloriebudget ineens zo wordt teruggeschroefd, is dat even omschakelen!

Van calorie surplus naar calorierestrictie

Alles of niets

Ik kan nog wel eens last hebben van het ‘alles-of-niets principe’; mijn grootste valkuil. Ik moet eerlijk bekennen dat ik daar tijdens de eerste 2 weken ook weer tegenaan gelopen ben. Dan kan ik ontbijten met croissants met kaas, lunchen met een stuk Oreo cheesecake, ’s avonds friet met 3 snacks erbij eten en daarna in de bioscoop nog een halve zak M&M’s soldaat maken. Wat het voor mij lastig maakt, is dat ik altijd heel slank ben geweest en eigenlijk alles heb kunnen eten. Ik zit nu in een situatie waarin ik me nog nooit eerder heb bevonden: ik hanteer bewust een negatieve energiebalans en houd me daarbij aan voor mij berekende macro’s. Een luxeprobleem en ik kies er zelf voor; ik weet het. Maar zo heeft ieder zijn eigen strubbelingen.

Back on track

Gelukkig zat ik na 2 weken weer vol hernieuwde energie en motivatie. Klaar om mijn nieuwe fase te rocken. Ik kwam er langzaam achter dat het toch ook wel heel erg chill is om minder te hoeven eten. Het kost ineens een stuk minder tijd om mijn voeding in te plannen; ik hoef niet meer zoveel te bedenken, te koken en te bakken. Dat zorgt voor meer rust in mijn hoofd. Niet bepaald een overbodige luxe bij mij. Ik hoefde niet écht anders te gaan eten, alleen wat minder. Niet 5 boterhammen tijdens de lunch, maar 2 of 3. Of überhaupt geen brood, maar een groente omelet. Het had even tijd gekost om de juiste mindset te vinden, maar ik was weer back on track!

Van calorie surplus naar calorierestrictie

Prikkels!

Bovendien werd ik extra geprikkeld. Via Instagram werd ik benaderd door een fotograaf met de vraag of het mij leuk leek om een outdoor fitness shoot met hem te doen. Iedereen die mij een beetje kent weet dat ik gek ben op foto’s, dus ik was in de wolken!Reden te meer om weer lekker te vlammen in de gym, zodat ik straks in de shape ben waar ik mij het fijnste bij voel.

Daarnaast startte ik met Personal Body College: een opleidingstraject om Personal Body Coach te worden binnen Personal Body Plan. Daar krijg ik zóveel energie van! Inmiddels heb ik mijn examen gehaald en ben ik vanaf medio april te kiezen als (online) coach! Andere deelnemers begeleiden, ondersteunen, inspireren en motiveren om het beste uit zichzelf te halen. Er komen zoveel mooie, nieuwe dingen op mijn pad en ik heb overal zo intens veel plezier in. Een heerlijk gevoel.

Van calorie surplus naar calorierestrictie

Het meetmoment

Na 4 weken in mijn nieuwe fase moest ik weer aan geloven; het meetmoment. Ik sta tussentijds nooit op de weegschaal, dus het is altijd weer een verrassing hoe de resultaten er op papier uitzien. En een verrassing wás het, want ondanks mijn valse start was ik toch exact anderhalve kilo afgevallen. Mijn vetpercentage was precies gelijkgebleven en volgens de trainer was ik alles bij elkaar genomen ongeveer evenveel vet als spier kwijtgeraakt. Je kunt in de vetverbranding nooit helemáál voorkomen dat je spiermassa verliest, maar dat wil je wel tot een minimum beperken. Goed blijven focussen op mijn eiwitinname dus! Tijdens de spieropbouw kwam ik altijd makkelijk aan mijn eiwitten uit mijn normale voeding, maar nu moet ik wel echt proteine shakes en repen erbij nemen. Hoewel dit ook wel een tikje gemakzucht is hoor..

Do what you love

 En door! Weer 4x per week trainen na 4 weken lang ‘maar’ 3x per week getraind te hebben. Deze lagere frequentie was bedoeld om mijn lichaam weer wat te laten herstellen na een pittige periode van spieropbouw en het te laten wennen aan minder eten en dus ook wat minder energie. Voor mijn resultaat zou het goed zijn als ik ook weer iets meer cardio ga doen en dus ga ik komende week weer een keer zwemmen – mijn oude liefde. Mijn eigen Personal Body Coach stopt helaas met coachen om een mooie reis te gaan maken, dus ik heb vanaf deze week een nieuwe coach! Ik ben heel erg benieuwd wat zij me gaat brengen, leren, laten inzien. Spannend!!

En wat ben ik benieuwd hoe mijn eigen avontuur als Personal Body Coach eruit gaat zien! Inschrijven bij de Kamer van Koophandel, mijn coachprofiel schrijven, een sprankelende profielfoto laten maken.. Do what you love.

Van calorie surplus naar calorierestrictie

1 Comment

Kirsten 1 april 2018 at 00:07

Super leuk geschreven weer Bo! Ik wens je nogmaals ontzettend veel succes tijdens je traject en super fijn dat ik op deze manier je progressie nog steeds nauwlettend in de gaten kan houden hihi ;) Veel liefs, Kirsten

Reply

Leave a Comment