Hardlopen / TrailrunningRun

Ultralopen wat voor mij en voor jou?

posted by Nils - Loopwijzer 11 juli 2017 0 comments
ultralopen wat voor mij

♦ Blog geschreven door Nils 

Steeds meer mensen doen het: ultralopen.

Grenzen verleggen geeft een kick. Je kent het vast wel: je loopt een wedstrijdje en zet een tijd neer. En volgende keer ga je sneller. Of tenminste dat probeer je en soms verras je jezelf met een tijd waarvan je niet dacht het in je te hebben. Yes dan! Maar op een gegeven moment houdt het op en ga je andere grenzen verleggen, misschien wel qua afstand?

Je kunt niet alsmaar sneller

Van veel lopers (en uit eigen ervaring) weet ik dat vroeger of later die tijd die je neerzet op een bepaalde afstand minder voldoening en inspiratie geeft om voor te trainen. Het wordt ook steeds lastiger om jezelf te verbeteren. Je moet steeds harder en slimmer trainen. Je gaat het misschien ook minder belangrijk vinden om alsmaar sneller te moeten gaan (en je wordt op een gegeven moment oud en wijs en accepteert de achteruitgang).

Maar we blijven wel behoefte houden aan grenzen verleggen, onszelf te overtreffen (zelfvertrouwen!), en doelen te stellen. Ik wel tenminste. Want het geeft een kick om jezelf te overtreffen en iets te presteren (want ja dat is het) waarvan je niet zeker weet of je het überhaupt kunt.

Wat is ultralopen eigenlijk

Alles wat verder gaat dan een marathon mag een ultra heten. Meestal gaan de ultra’s over trails, onverharde paden met liefst (veel) hoogtemeters. Door het vaak lastige terrein is de snelheid die je loopt niet relevant, des te meer de afstand en het uitlopen daarvan.

Je hebt ultra’s en ultra’s

In 2015 liep ik mijn eerste ultra, een 50 km door de Ardennen met 2000+ hoogtemeters en deed daar ongeveer 8 uur over. Sindsdien nog 5 x een 50+er, een 65 km en afgelopen maart een 75 km. Voor sommige mensen lijkt dit gekkenwerk maar in ultraland ben ik nog een beginner :). Er zijn mensen die afstanden van 100 EM en meer lopen! Bekijk voor de gein maar eens de kalender van de Legends Trails, daar is 80 km de korte afstand. Ze hebben ook een leuke facebookgroep waarin mooie dingen worden gedeeld.

Wat is er zo leuk aan?

Goeie vraag. Ik beloof je dat wanneer je aan een ultra begint je jezelf hoe dan ook tegenkomt. Waarom doe ik dit, dit doe ik nooit meer, ik stap uit, ik geef het op, auw ik heb overal pijn.

Je kunt er aan toegeven (geen schande!) of het alternatief is doorlopen. Vaak herstel je miraculeus tijdens het lopen en bereik je euforisch de finish. Vooral het mentale aspect is interessant. Zo lang je niet opgeeft kom je er meestal wel. En dat geeft een enorme boost aan je zelfvertrouwen: als ik dit kan (tegen beter weten in toch uitgelopen) heb je het gevoel dat je alles aan kunt. Ook erg aantrekkelijk is aan iets beginnen waarvan je lang niet zeker bent of je het kunt (en dat dan wel doen). Kortom toch weer die grenzen verleggen!

Ultralopen wat voor mij

Trainen voor een ultra

Om te beginnen moet je als beginnende ultraloper leren heel langzaam hard te lopen. En dat is verdomd lastig! Dus lopen met de handrem erop, alsof het geen moeite kost.

Vervolgens ga je je lange duurlopen opvoeren in duur. Je kunt prima de lengte van je lange langzame duurloop met 20 minuten per week opvoeren. Zit je op 3-5 uur achter elkaar lopen per week dan creëer je een mooie basis. Probeer die lange duurloop tenminste 3 x per maand te lopen.  Hoe langer je gaat lopen des te belangrijker wordt het mentale aspect! Ook een hele goede training is een dubbeldekker. Je doet dan twee dagen achter elkaar een lange duurloop. Dit ga je pas doen als je belastbaar genoeg bent en een langere duurloop van een uur of 4 niet zo veel impact meer op je heeft.

Tijdens je lange langzame duurlopen ga je leren eten en drinken onderweg. Experimenteer met verschillende dranken  en voedsel en zie hoe je lichaam (maag) hierop reageert.

Het best loop je op onverharde paden want dit is minder belastend voor je gestel. Op asfalt belast je je spieren en pezen harder en meer monotoon met meer blessuregevaar.

Wat erg inspirerend is, is mooie routes plannen. Leuk is om bijvoorbeeld ergens met de trein heen gaan en terug hardlopen. Heel handig is een horloge waarmee je kunt navigeren, je hoeft de route dan niet te kennen om niet te verdwalen en dat geeft een gevoel van vrijheid. Ik kan niet meer zonder mijn gps-navigatie inmiddels. Er zijn steeds meer modellen horloges die deze functionaliteit bieden.

De ultrascene

Er wordt een beetje geheimzinnig gedaan over de ultrascene. Het zou een bepaald slag mensen zijn. Mijn ervaring: je deelt je passie en geniet van de mooie natuur. Men is minder prestatiegericht dan op de weg en de ultralopers hebben meer tijd voor elkaar om een praatje te maken tijdens een wedstrijd. De ultralopers die al langer meegaan zeggen dat de sfeer aan het veranderen is met de komst van “de massa” en fanatieke wegatleten die voor de prijzen gaan….

Wat grappig is, ook veel ervaren ultralopers gaan (veel) te hard weg. Dat is en blijft nog altijd dé grote valkuil, start dus langzaam, zowel in je trainingen als tijdens een event!

Benodigde gear voor een ultraloop

En ja je hebt ook de mooiste spulletjes natuurlijk. Ik loop zelf graag op schoenen met veel demping (Hoka’s) en met name in de ultrawereld zie je die Hoka’s steeds meer. Belangrijk is dat ze lekker zitten, wat mij betreft horen de blauwe tenen en blaren er niet bij!

Een noodzaak is een rugzakje of iets dergelijks waarin je eten en drinken, mobiel en extra kleding in kunt meenemen.

Ga je echt lang lopen krijgen veel mensen last van schuurplekken op de raarste plaatsen. Heel pijnlijk! Zorg voor functionele kleding en smeer je in met bijvoorbeeld bodyglide, dat helpt!

Heb jij een hardloopdip? Probeer eens verder te gaan!

Stel je hebt een hardloopdip, grote kans dat je van verder gaan een oppepper krijgt! Plan dan een grensverleggend doel over zeg 1 jaar en werk daar via een paar tussendoelen stap voor stap naar toe. Heb je zo een doel? Leuk als je dit deelt in een reactie!

Veel loopplezier en blijf heel!

Nils

image_print

Leave a Comment