RunYoga

Welke vorm van yoga past bij jou?

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 3 augustus 2014 7 Comments
Verschillende vormen yoga

Sinds een jaar dompel ik mezelf onder in de wereld van yoga. Ik ben echt een stijve hark, dus ik zie yoga als een manier om mijn spieren te stretchen en te ontspannen (ik kan nogal hectisch in mijn hoofd zijn). Bovendien is het een perfecte combinatie met hardlopen. Nog steeds kan ik mijn tenen niet aanraken en kijk ik vol jaloezie naar mijn buren, maar uiteindelijk doe ik het natuurlijk voor mezelf. Een tijdje was ik helemaal verslaafd aan Bikram Yoga (en ik overweeg ook om dat weer te gaan doen omdat ik naar mijn idee daar meer resultaat mee boekte), maar op dit moment volg ik yogalessen bij de Nieuwe Yogaschool. Ze bieden daar diverse vormen van yoga aan en ik heb er nu een aantal geprobeerd om te kijken wat bij mij past. Zelf ben ik tot de conclusie dat Ashtanga Yoga goed bij me past, maar dat is voor iedereen anders. Als je begint met yoga weet je wellicht niet welke vorm je moet kiezen, daarom maakte ik een overzichtje van de meest voorkomende yoga stijlen.

Hatha Yoga
Hatha Yoga is één van de meest populaire yoga vormen, waarbij het gaat om beoefening van de lichaamshouding (asana’s) en ademhalingstechnieken (pranayama). Hatha staat voor ha (zon) en tha (maan). De zon staat voor actie, de maan voor verinnerlijking. In Hatha yoga komen die tegengestelde energieën samen. Door je concentratie en adem naar punten in het lichaam te verplaatsen, breng je daar bewustzijn.

Hatha yoga is een statische yogavorm en daarmee heel rustig en perfect om te onthaasten en/of stress te verminderen.

Vinyasa Flow Yoga
Deze vorm van yoga bestaat juist uit bewegende asana’s, waarin de houdingen in een vloeiende beweging worden uitgevoerd op het ritme van de adem. Elementen uit de zonnegroet zijn een steeds terugkerend onderdeel en worden gebruikt als verbinding tussen de houdingen. Deze vorm van yoga heeft een grotere fysieke inspanning dan Hatha yoga en is gericht op het vergroten van (innerlijke) kracht, concentratie en uithoudingsvermogen.

Ashtanga Yoga
Ashtanga Yoga lijkt op Vinyasa Flow Yoga met het grote verschil dat je iedere keer dezelfde serie houdingen uitvoert. Wel is deze vorm van yoga ook opgebouwd rondom de zonnegroet en wordt er gebruik gemaakt van de ademtechniek Ujjayi. Daarnaast zijn bandha’s belangrijk: plekken in je lichaam waar je tijdens het ademen je energie naar toestuurt én die je vasthoudt door aanspanning van de spieren.

Yin Yoga
In Yin Yoga worden posities langer vastgehouden, en is een hele rustige vorm van yoga. De houdingen die je bij deze vorm van yoga aanneemt zijn vooral gericht op het versterken en versoepelen van bindweefsel en gewrichten; ze rekken dieperliggende spieren en maken het bekkengebied los. Je gebruikt je lichaam niet om in een houding te komen, maar je gebruikt de houding om je lijf beter te voelen. Eén houding kan zo 3 tot 5 minuten duren.

Kundalini Yoga
Een relatief nieuwe vorm van yoga is Kundalini Yoga (ik had er in ieder geval tot voor kort niets over gehoord). Het is een hele krachtige vorm van yoga waarin veel wordt bewogen om energie op te wekken. Dynamische lichaamsoefeningen in combinatie met verschillende ademtechnieken zorgt voor concentratie op de energiecentra (chakra’s). Kundalini yoga komt uit de tantrische traditie, die als uitgangspunt heeft dat alles met elkaar verbonden is. Doel is de energie van de lagere chakra’s (energiecentra met meer aardse en egocentrische verlangens) naar de hogere chakra’s (liefde en verbondenheid) te laten stromen. Deze energie heet kudalini energie.

Effecten zijn toegenomen ontspanning, vitaliteit en alertheid.

Bikram Yoga
Over Bikram Yoga schreef ik al eerder, ik heb dit zelf namelijk een tijdje gedaan. Bij Bikram Yoga voer je 26 houdingen achtereenvolgens twee keer uit in een zaal met een temperatuur tussen de 34 en 40 graden. Door de warmte word je flexibel (voorkomen van blessures) en ga je hevig zweten (lichaam ontgiften). Doel is leniger en krachtiger worden en uitermate geschikt als je blessuregevoelig bent.

image_print

7 Comments

Liza 24 november 2014 at 21:33

Wat een duidelijk artikel! Heel fijn om te lezen. Ik wil ook heeeeel graag en al best heeeeel lang beginnen maar door al die verschillende soorten ben ik een soort lam en kan niet kiezen…… Ik ga even al jouw artikelen over yoga lezen! Heerlijk! Ik voel t meest nu voor hatha of hot yoga. Wil je zo af en toe updaten over yoga ajb? Heel erg bedankt! Groetjes Liza

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 24 november 2014 at 22:23

Ik snap het volledig, dat probleem had ik in het begin ook een beetje. Maar voel me inmiddels heel goed bij Bikram (hot) yoga. Wat voor soort updates zou je leuk vinden?

Reply
Jorien 13 augustus 2014 at 10:41

Ik heb nog nooit écht aan yoga gedaan. Weleens een klasje in de sportschool, maar dat is toch anders. Mij lijkt bikram yoga erg fijn!

Reply
Stephanie 3 augustus 2014 at 12:06

Interessant. Ik ga binnenkort waarschijnlijk ook met wat lessen beginnen. Ben het al lang aan het uitstellen maar moet er toch maar eens werk van gaan maken.

Reply
Jessica
Jessica 3 augustus 2014 at 12:10

In het begin is het lastig en kon ik mezelf er ook moeilijk toe zetten, maar als je het op een gegeven moment wat vaker hebt gedaan is het echt heel fijn! Ik zie het zelf wel echt als ontspanning en niet als sport, ik doe het zelf dus ook naast mijn andere sporten.

Reply
Eline 3 augustus 2014 at 10:27

Wat leg je duidelijk de verschillen uit, fijn!

Reply
Jessica
Jessica 3 augustus 2014 at 12:08

Leuk om te horen, graag gedaan!

Reply

Leave a Comment