RunWorkout

Trillende spieren tijdens of na het sporten

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 26 november 2017 0 comments
Trillende spieren tijdens of na het sporten

Heb jij dat wel eens gehad? Dat je spieren super beginnen te trillen tijdens het sporten of zodra je stop met bewegen? Spiertremoren wordt dit ook wel genoemd. Ik heb het een paar keer eerder gehad en ervaarde het gisteren tijdens de kwalificatie WOD van de Dutch Throwdown weer. Op het programma stond Grace kills Karen. Dit hield in dat we drie rondes van 10 Clean & Jerks en 50 wallballs moesten doen. De laatste ronde verzuurde mijn benen enorm, ik kon nog wel doorgaan, maar toen ik stopte begonnen mijn spieren onzettende te trillen. Dit hield na een tijdje wel weer op, maar de rest van de dag was ik heel vermoeid. En vandaag stond ik op met spierpijn, niet geheel verrassend. Maar wat betekenen trillende spieren tijdens of na het sporten nu eigenlijk?

Waarom beginnen je spieren te trillen

Trillende spieren kunnen zowel bij beginnende als ervaren sporters voorkomen. Het is een teken dat je op dat moment eigenlijk teveel vraagt van je lichaam. Het treedt vooral op als je nooit aan krachttraining hebt gedaan, meer gewichten dan normaal gebruikt of veel meer herhalingen doet dat je spieren gewend zijn. Je vraagt op dat moment meer van je spieren dan ze aan kunnen, waardoor de spiervezels ongecontroleerd worden opgerekt en samengetrokken. Hierdoor ontstaan microscopische kleine scheurtjes die zorgen voor de trillingen.

Nu klinkt dit als iets heel ernstigs, maar in principe is er niets aan de hand als dit gebeurt. Het trillen van de spieren verdwijnt na verloop van tijd vanzelf weer en eigenlijk is het juist een teken dat spiergroei wordt gestimuleerd. Je lichaam geeft aan dat het verstevigd moet worden met spiervezel type 2 (snelle spiervezels). Neemt niet weg dat het een heel vervelend gevoel is!

Trillende spieren tijdens of na het sporten

Hoe voorkom je spiertrillingen?

Trillende spieren geven dus aan dat op dat moment de belasting te hoog is. Vaak trekt het vanzelf weer weg met rust, maar je kunt ook een aantal andere acties ondernemen; vooraf of na de inspanning.

  • Neem iets van suikers, bijvoorbeeld een Dextro. Een mogelijk oorzaak kan namelijk zijn dat de glycogeenvoorraad in de spier te laag is en dat het trillen daardoor wordt versterkt. Deze snelle suikers vullen de glycogeenvoorraad weer aan waardoor er meer energie vrij komt. Zorg sowieso dat je energievoorraad gevuld is voordat je begint met een heftige workout.
  • Een andere oorzaak kan zijn dat je een klein zouttekort hebt. Wanneer je veel sport en veel zweet, verlies je veel zouten. Dit los je eenvoudig op door sportdrank te drinken waar ook zout in zit. Je kunt dit zelf maken, of een energiedrankje nemen, bijvoorbeeld Vitamin Well.
  • Sowieso is het verstandig om jezelf goed te blijven hydrateren. Een vochttekort zorgt er namelijk voor dat je sportprestaties achteruit gaan.
  • Na de inspanning is het goed om te rekken. Dit zorgt ervoor dat de spiervezels op spanning komen te staan en niet meer kunnen samentrekken. Het trillen van de spieren houdt dan ook sneller op.
  • En last but not least: rust. Wanneer je spieren verzuren ontstaat er een verhoogde concentratie melkzuur. Door te rusten wordt het melkzuur afgevoerd en afgebroken in de nieren. Zorg dus voor een goede nachtrust na een zware inspanning.

Grote kans dat je na zo’n zware inspanning spierpijn krijgt, net als ik. Hoe je daar weer snel vanaf komt? In deze blog vind je een aantal tips om snel van je spierpijn af te komen.

Hoofdfoto: Vivienne Magalie

Leave a Comment