RunTriathlon

Trainingsweek 2 van triathlon schema

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 14 augustus 2017 0 comments
trainingsweek triathlon

Vorige week verliep mijn trainingsweek niet helemaal zoals gepland. Ik kwam er na de vakantie niet lekker in; had geen zin, was moe en had veel stress op werk. Ik kan allemaal smoesjes bedenken, maar ik gaf er gewoon even geen prioriteit aan. Deze week daarentegen heb ik een goede week gehad! Ik hield me grotendeels aan mijn schema, had weinig spierpijn en voelde me behoorlijk fit. Nu dit doorzetten! Normaal gesproken sta ik niet zo uitgebreid stil bij mijn trainingen, maar het leek me leuk om dit nu wel een keer te doen.

Het plan

Na de vakantie ben ik aan een nieuw trainingsschema begonnen. Ik heb hem weer laten opstellen door Sander en hiermee werken we echt naar de Olympische Triathlon in Barcelona toe. De afstanden van zowel fietsen als hardlopen worden langer en daarnaast zitten er wat meer fiets intervaltrainingen in. Ik merk dat mijn fiets skills nog niet zo heel goed ontwikkeld zijn en moeite heb met snelheid maken. Daarom heeft Sander een aantal intervaltrainingen geprogrammeerd.

Het idee voor deze week was als volgt:

  • Maandagochtend zwemmen, maandagavond 12km hardlopen zone 1/2
  • Dinsdagavond 35km fietsen met 6x 1 km versnellen naar 90%
  • Woensdag Crossfit
  • Donderdagochtend zwemmen, donderdagavond 9km hardlopen op tempo
  • Vrijdag rust
  • Zaterdag Crossfit
  • Zondag minimaal 2 uur fietsen

En dan kunnen jullie nu mee lezen hoe mijn week er echt uit zat!

Maandag

Ik heb met een collega afgesproken om ’s ochtends te gaan zwemmen. Het Sloterparkbad is dicht, dus we zullen naar De Mirandabad gaan. Ik slaap ontzettend slecht en word meerdere keren per nacht wakker. Om 6.00 stuur ik mijn collega een berichtje dat het me echt niet gaat lukken. Ik voel me een enorme faalhaas, maar ik kan mijn uurtjes slaap heel goed gebruiken. Gedurende de dag klaart het behoorlijk op en ’s avonds is het heerlijk weer om hard te lopen. Het plan is om direct uit werk te gaan hardlopen, maar omdat het erg druk is ben ik later thuis dan verwacht. Behoorlijk veel trek, dus ik ga eerst eten. Om half 9 sta ik buiten en loop ik 12km in zone 1. De eerste drie kilometer loop ik samen met mijn vriend, daarna gaan we ieder ons eigen weg. Bij 5km moet ik echt heel nodig naar het toilet, gelukkig loop ik langs de Crossfit box en kan ik daar mooi een pitstop maken. De rest van de kilometers verlopen voorspoedig. Ik verbaas me over hoe snel het alweer donker is, want als ik tegen 22.00 thuis kom is het al bijna donker. Goed om te onthouden voor volgende loopjes die gaan volgen. Ik loop met een gemiddelde van 9,7km per uur en een hartslag van 146 wat nog net in zone 1 is voor mij.

trainingsweek triathlon

Skechers heeft als officiΓ«le sponsor van de Ironman de nieuwe GO run 5 ontwikkeld. Ik kreeg ze als cadeautje in Maastricht, goedgekeurd!

Dinsdag

Ok, vandaag ga ik wel echt zwemmen. Om 07.00 lig ik in het zwembad. Ik vind het buitenbad behoorlijk koud, bij ongeveer 1200 meter krijg ik het best fris, maar ik houd vol tot 1500 meter. De warme douche helpt niet om warm te worden en ondanks dat ik drie lagen aan trek heb ik het de rest van de ochtend koud. ’s Avonds staat er een fietstraining op het programma, maar voor de verandering regent het weer eens keihard. We ruilen de fiets dus in voor Orphan Black.

trainingsweek triathlon

Deze foto plaatste ik op Instagram, maar is niet van vandaag. Gemaakt tijdens de Runfluencer avond vorige week. Fotograaf Andy Astfalck voor

Woensdag

Ik heb de wekker op dezelfde tijd als gisteren sta en sta dus om 07.00 in de Crossfit Box. Op het programma staat “Bonas Pes”: 1 km roeien, 75 burpees, 50 box jumps en 25 hang power clean met 30kg. Ik doe deze WOD RX in 16.53. Hier ben ik meer dan tevreden mee. Gedurende de dag klaar het ook eindelijk weer een beetje op, dus de fietstraining van gisteren besluit ik naar deze avond te verschuiven. Mijn vriend gaat mee en we gaan direct uit werk weg. Het plan is dus 35km met 6x een interval van 1km. Ik vergis me in het aantal kilometers en we fietsen er uiteindelijk 31. De intervallen doen we in de eerste helft, wind tegen. Pittig, maar wel goed om te oefenen!

trainingsweek triathlon

Donderdag

Moe van de twee trainingen van gisteren, zet ik mijn wekker iets later dan normaal. Stress op mijn werk gooit mijn planning in de war en het lukt me niet meer om een hardlooptrainingen te doen omdat ik ook nog taart moet (wil) bakken. Morgen jarig!

Vrijdag

Jarig dus :) Dit jaar besluit ik niet zoveel aan mijn verjaardag te doen, dus het is een dag zoals andere dagen. Als ik voor de verandering een keer op tijd thuis ben van werk, is mijn vriend nog niet thuis. Ik besluit dus snel een hardlooptraining te doen, een iets kortere dan volgens schema omdat ik morgen een triathlon op het programma heb staan. Het wordt een intervaltraining van 7,5 km: 1km inlopen, 4x 1km interval, 4x 500m rust. Na het hardlopen halen we lekker wat te eten en ploffen we op de bank met Games of Thrones.

trainingsweek triathlon

Zaterdag

Geen Crossfit dus, maar een triathlon. Eigenlijk staat deze niet op het trainingsschema maar na de sprint triathlon in Utrecht heb ik de smaak te pakken en heb ik me spontaan ingeschreven voor Triathlon 020 in Ouderkerk aan de Amstel. Ik besluit mijn trainingsweek niet echt aan te passen en gewoon te kijken hoe ver ik kom. Dit gaat verrassend goed! Deze week schrijf ik een uitgebreid verslag voor Women’s Health (waar ik de komende 8 weken gastblogger ben!). Maar om een tipje van de sluier te geven; ik finish in 1.27.47, een tijd waar ik meer dan tevreden over ben. Het hardlopen gaat iets minder soepel dan een paar weken geleden, maar fietsen gaat daarentegen een stuk beter. Zwemmen vind ik lastig vergelijken want er zat een landlap in het parcours. Dit hield in dat we twee rondjes van 375m moesten zwemmen en tussendoor dus het water uit moesten. Wie dat heeft verzonnen…

trainingsweek triathlon

Mijn vriend is trouwens verantwoordelijk voor de meeste van mijn foto’s :)

Zondag

Wel of geen fietstraining? Op zaterdag besluit ik dat ik het af laat hangen van hoe ik me voel na de triathlon. En dat is verrassend goed. Ik stap dus gewoon op de fiets. Helaas moet ik het vandaag wel alleen doen en dat vind ik best pittig. Als ik weg fiets voel ik mijn benen behoorlijk, maar na een paar kilometer verdwijnt dat gevoel. Vanaf een kilometer of 30 heb ik het zwaar en gaat mijn tempo omlaag. Als ik thuis kom heb ik 54km op de teller staan in een tijd van 2.07.

trainingsweek triathlon

Wow, dat was een goede week! Ik hoop dat er meer van dit soort weken volgen! Ondanks mijn drukke werkprogramma is het me gelukt om me grotendeels aan mijn schema te houden. Op naar een nieuwe week. Vinden jullie het leuk om op deze manier een update van mijn trainingsweek te hebben? Dan doe ik dat vaker!

image_print

Leave a Comment