RunTriathlon

Trainingsweek 8 van triathlon schema

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 25 september 2017 0 comments
Trainingsweek

Nog maar twee weken tot de Barcelona OD Triathlon, spannend! Maar ik ben er helemaal klaar voor. En ook een beetje klaar mee. Voordat ik dit trainingsschema begon, was ik al even aan het trainen en ik denk dat ik iets te vroeg heb gepiekt. Ik merk dat ik even niet zo’n zin meer heb om te trainen. Ook wordt het ’s avonds nu wel vroeg donker en vind ik dan op de racefiets zitten geen pretje. Daarom heb ik met mezelf afgesproken dat ik mijn trainingsschema best een beetje mag loslaten, en gewoon doen wat goed voelt. De finish halen gaat me namelijk sowieso wel lukken en het moet natuurlijk wel leuk blijven! Het opgestelde trainingsschema houd ik in grote lijnen nog wel aan, maar ik pas het hier en daar aan naar eigen inzicht. Deze week had ik daarom een heerlijke sportweek! Nog ÊÊn weekje voluit trainen en dan een weekje taperen.

Hoe mijn traininsschema eruit zag

  • Maandagochtend zwemmen, maandagavond 14 km hardlopen
  • Dinsdagavond koppeltraining 45km fietsen + 7km hardlopen
  • Woensdagavond Crossfit
  • Donderdagochtend zwemmen, donderdagavond hardlopen 1 uur interval
  • Vrijdag rust
  • Zaterdag Crossfit
  • Zondag 3 uur fietsen

Wat ik daadwerkelijk heb gedaan

Maandag

Afgelopen weekend heb ik op Texel doorgebracht, super fijn en relaxed weekend! Op zaterdag liep ik al 14km door de duinen, op zondag fietste ik een rondje Texel (54km). Op maandagochtend gaan we naar huis. Omdat ik graag op Texel wilde hardlopen heb ik daar al mijn duurloop gedaan. Vandaag hoef ik dus niet hard te lopen en besluit ik naar Crossfit te gaan. Omdat ik ’s avonds een filmavond van mijn werk heb, ga ik van 13.00-14.00. Midden op de dag en ik kom er weer achter dat dit niet mijn favo tijdstip is. Op het programma: 150 wallballs (Benchmark Karen) en een core training. De hel dus.

Trainingsweek

Dinsdag

Dit was te verwachten, ik word met ontplofte benen wakker. Maar ik heb speciaal vandaag vrij genomen om de koppeltraining te doen, dus die ga ik doen ook. Gelukkig is het prachtig weer en lukt het me om mijn benen redelijk los te fietsen. Ik fiets iets langzamer dan ik zou willen, maar het gaat wel goed. Het hardlopen is pijnlijk, maar ook daar sla ik me doorheen ook al dacht ik diverse keren aan stoppen. Ik loop altijd een rondje waarbij ik diverse afslagen kan doen, ik overwoog af te slaan voor het 3km rondje, maar ik liep door. Ook overwoog ik af te slaan voor het 5km rondje, maar ook daar liep ik door. Uiteindelijk heb ik 46km gefietst + 6,5km hard gelopen en ik ben niet ontevreden. En pijn kan ik tijdens de wedstrijd ook hebben!

’s Middags staat er nog een andere leuke activiteit op de planning. SUPpen met Protest! Protest geeft ons een sneak preview van hun nieuwe zomercollectie 2018 en daarna mogen we even op de plank staan om een rondje te SUPpen op de Amstel. Uiteindelijk sta ik maar een kwartiertje op de plank, dus van een workout kan ik niet spreken. Maar het is wel leuk!

Trainingsweek

Woensdag

Dagje rust! Plan is om ’s ochtends te zwemmen, maar de voorgaande dagen doen me besluiten toch niet te gaan. ’s Avonds ga ik lekker eten met Manon bij Van ’t Spit. Super gezellige avond.

Trainingsweek

Donderdag

Om 8.15 ligt ik in het zwembad met Marnix. Hij krijgt personal training bij Personal Swimming en ik mag mee. Ik voel me zoals altijd met trainingen een enorme kneus in het water, ik lijk niks goed te doen, maar het is natuurlijk wel super leerzaam! Een uur later kom ik het water uit en heb ik weer een heleboel punten waar ik op moet letten.

Na het werk wil ik gaan hardlopen, maar ik heb zo’n knallende koppijn (die ook met ibuprofen niet wegga) dat ik dit even oversla. In plaats daarvan maak ik een kleine wandeling om toch een frisse neus te halen.

Trainingsweek

Vrijdag

De opties die ik vandaag heb: zwemmen, hardlopen en/of crossfit. Aangezien ik aan mijn zwemtrainingen echt nog het meeste heb, ga ik ’s ochtends zwemmen. Ik ben vroeg wakker, dus lig al voor 7.00 in het water. Ik probeer alle tips die ik gisteren heb gekregen toe te passen, maar daardoor wordt het juist een rommeltje en zwem ik voor mijn idee helemaal niet lekker. Na 1500 meter ben ik dan ook blij dat ik het water uit kan.

Hardlopen heb ik even geen zin in, dus na werk pak ik mijn spullen en ga ik naar Crossfit. Een makkelijke WOD met 3 rondes van 1 minuut push-ups, overhead squats, sit-ups en roeien. Tussendoor 1 minuutje rust. Na deze 15 minuten doen we nog een core workout. Yes, het weekend kan ik moe maar voldaan beginnen.

trainingsweek

Zaterdag

Ook vandaag ga ik naar Crossfit, mijn zaterdag WOD’s probeer ik zo min mogelijk te skippen omdat ik de zaterdag trainingen gewoon echt super leuk vind. Vandaag een zware WOD op het programma: 3 rondes van 400 meter rennen, 30 box jumps en 30 wallballs. De timecap is 31 minuten en ik ben na 30.27 minuten klaar. Just in time! Kapot, bezweet en met trillende benen fiets ik snel naar de supermarkt om lunch te halen. Snel wat eten en en door naar de volgende activiteit!

Powerwalken & SUPpen met Onefit en SUP&Meer. Ik dacht dat dit alleen een wandeling zou zijn waarna we op het SUPboard zouden gaan staan, maar dit valt tegen. Het Powerwalken is een serieuze workout waarbij je op een tempo van 7,4km/uur stevig doorloopt. Tussendoor doen we diverse oefeningen (waarbij ik dus een beetje afhaak). Het heeft een wat suf imago, maar dat is het dus helemaal niet, daar kom ik bij deze van terug. Het SUPpen daarna is heerlijk, zo leuk om dit nu al voor de tweede keer deze week te doen. Ik wil het eigenlijk wel vaker doen. Het water heeft iets rustgevends en de boards zijn echt stabiel dus de kans op vallen is klein. De rest van de middag ben ik natuurlijk niks meer waard, ik ben kapot!

trainingsweek

Zondag

Voor vandaag staat 3 uur fietsen op de planning. Het liefst fiets ik ’s ochtends direct na het ontbijt, maar als ik wakker word is er enorme mist. De weersvoorspelling zegt dat die wegtrekt en dat het ’s middags zonnig wordt. Dus ik besluit mijn planning om te gooien. ’s Ochtends doe ik dus wat huishoudelijke taken en na de lunch spring ik samen met mijn vriend op de fiets. We fietsen 80km in 2.57. Heb ik toch best netjes uit gemikt toch?

trainingsweek

Als ik zo terug kijk was dit een hele fijne en intensieve sportweek. Ik ben wel wat van mijn trainingsschema afgeweken, maar dat is helemaal niet erg. Komende week nog een intensieve trainingsweek en dan een weekje taperen!

image_print

Leave a Comment