RunWorkout

Trainen met warm weer

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 16 juni 2018 0 comments
Trainen met warm weer

Niets is zo veranderlijk als het weer in Nederland. De ene dag vallen de mussen van het dak en de volgende dag is het weer een hele aangename temperatuur of is het zelfs aan de frisse kant. Feit is wel dat het al vrij vroeg in het jaar behoorlijk warm is (geweest). De echte zomer is nog niet eens gestart. Maar hoe dat je dat nu; trainen met warm weer? Persoonlijk vind ik het zelf veel fijner om met wat koeler weer te sporten, maar ja, in de zomer ontkom je er niet aan. In deze blogs dus wat tips om te trainen met warm weer!

Train in de ochtend

Wat ik zelf altijd heel fijn vind in de zomer is om ’s ochtends te trainen, voor werk. Het is dan nog niet zo super warm en je hebt de mogelijkheid om ’s avonds andere leuke dingen doen. Want laten we eerlijk zijn; in de zomer plan je vaker ’s avonds afspraken. Ik wel tenminste. Lekker naar het park of een terrasje. Wanneer je nooit ’s ochtends traint, is het misschien even wennen. Je kunt wat minder energie en kracht hebben en wellicht moet je even testen met wat je eet voor de training. Maar na een paar keer zul je merken dat het heel fijn is om ’s ochtends al te trainen!

Loop niet te hard van stapel

Wanneer het heel warm is, is het altijd verstandig om net wat rustiger aan te doen dan normaal. Begin sowieso wat langzamer dan normaal, doe (ook in de zomer) een goede warming-up en bouw rustig op. Bij zomerse hardloopwedstrijden zie je vaak mensen heel erg last krijgen van de warmte, dat komt omdat je lichaam het niet gewend is en oververhit raakt. Dit kun je voorkomen door net een tandje rustiger te trainen. Het is jouw lichaam, wees dat ook zuinig op!

Draag luchtige kleding

In het kader van oververhit raken; het is fijn om luchtige kleding te dragen in de zomer die jouw zweet goed kan afvoeren. Draag een top en broekje van een ademende stof zodat vocht jouw lichaam makkelijk kan verlaten. Let ook op de kleur die je draagt. Donkere kleding is warmer dan lichte kleding.

trainen met warm weer

Zoek verkoeling

Heb je geen tijd om ’s ochtends vroeg te trainen? Train zeker niet op het midden van de dag als de zon op zijn hoogste punt staat. Probeer daarnaast altijd wat verkoeling op te zoeken. Loop dus niet op open asfalt (= heet), maar train bijvoorbeeld in een park met bomen, in het bos of op het strand. Aan het water is het sowieso altijd wat koeler dan midden in de stad. Controleer wanneer je in het bos of de duinen traint na afloop wel altijd even of je geen teken hebt. Een ander leuk ideetje; doe een workout waar zwemmen onderdeel van is! 

Drink de hele dag door voldoende

Minimaal twee liter water drinken, dat is de aanbevolen hoeveelheid, maar wanneer je sport nog meer. Goede hydratatie is belangrijk voor je sportprestaties, maar ook voor je herstel. Begin de dag met 2 glazen water, maar blijf gedurende de dag ook veel drinken. Trainen met warm weer zorgt ook voor meer zweten. En met het zweten verlies je mineralen. Drink daarom wanneer je intensief sport en zweet een drankje met elektrolyten; een natuurlijk sportdrankje of kokoswater bijvoorbeeld.

Foto’s: David Stegenga

Leave a Comment