HealthLove

Wel of niet trainen bij vermoeidheid?

posted by Manon 1 augustus 2016 2 Comments
Foto voor Run2DayMagazinem door JaimiePeeters

Is trainen bij vermoeidheid een goed idee?

Samen met Jessica en Loopwijzer liep ik zondag een duurloop door de bossen in Lage-Vuursche, Utrecht. We hebben het plan om 21km te lopen. We zijn tot 13,5km gekomen. Te warm, te weinig gegeten, moe van wat dan ook. We zijn er klaar mee. Dus haken we, beide instemmend, af. Of we voldoende inzet hebben getoond… waarschijnlijk niet. Sorry, Jessica. Op de terugweg in de auto zijn we direct hersteld met het gevoel dat we eigenlijk toch minimaal wel 21km hadden kunnen lopen.

IMG_3735

Duurloop met Loopwijzer


Toch is het geen slechte training geweest. Door training ontwikkel je. Soms is die ontwikkeling meer fysiek en soms mentaal. Ben je fit of voel je je fit? Daar zit nog wel eens verschil in. Het fysieke en mentale staan niet los van elkaar en je hebt beide nodig. Vroeger dacht ik altijd dat je fysieke en mentale energie had. Nu weet ik dat als je de ene uitput, dat ook de ander beïnvloed. We hebben maar een batterij. De verwarring ontstaat omdat er vaak gezegd wordt dat als je je moe voelt, sporten goed is omdat dat je je dan mentaal weer oplaadt. In werkelijkheid zit dit blijkbaar toch iets gecompliceerder in elkaar.

Wat is nu vermoeidheid?

Volgens MediLexicon’s medisch woordenboek is vermoeidheid : “1 De staat, na een periode van geestelijke of lichamelijke activiteit, gekenmerkt door een verminderde capaciteit of motivatie voor werk en verminderde efficiëntie van vervulling, meestal vergezeld met een gevoel van vermoeidheid, slaperigheid, prikkelbaarheid, of verlies van ambitie. 2.  De sensatie van verveling en vermoeidheid door het ontbreken van stimulatie, monotonie, of gebrek aan interesse in je omgeving. “

Deze maand ging ik op vakantie naar Bali. De week voor mijn vertrek is hectisch, de drukste week van het jaar. Lange dagen aan het werk en diverse werk-diners. Daarnaast probeer ik nog te sporten maar er komt weinig van terecht. Ik ben gewoon te moe en ik heb mijn slaap deze week hard nodig. De eerste dagen op vakantie gebruik ik dan ook om bij te komen. Ik ga rond tien uur ’s avonds naar bed en word ook pas om tien uur ’s ochtends wakker. Natuurlijk speelt de jetlag ook mee. Ik geef me eraan over en neem maar aan dat ik de slaap nodig heb.

Na de derde dag word ik vroeger wakker en begin ik me fitter te voelen. Ik merk dat ik het gevoel krijg dat ik dingen wil gaan doen, iets ondernemen. Maar omdat ik al drie dagen weinig gedaan heb, en ondertussen een routine heb opgebouwd van ontbijten, bij het zwembad liggen, lunchen, het dorp in voor een massage, en avondeten, is het lastig mezelf in beweging te krijgen voor iets actievers.

IMG_0055

Maar ik besluit dat ik lang genoeg heb stil gezeten en ik moet weer wat doen. In mijn hoofd speelt ook de informatie van Jessica’s blog mee over hoeveel fitheid je verliest met twee weken niets doen (wel of niet sporten tijdens vakantie). Ik weet mezelf met wat moeite te overtuigen om een korte interval training te doen. Na het trainen voel ik mij super! Ik voel me fit en energiek. Iets wat ik mij daarvoor niet voelde. Ik begin direct plannen te maken voor de rest van de week. Morgenochtend 8uur wil ik yoga doen op het strand en ik ga surf-lessen nemen. Zo gezegd zo gedaan en de volgende dag heb ik mijn eerste surf-les. De yoga doe ik ’s avonds bij zonsondergang. Dit fitte leventje, daar houd ik van.

Ik heb gemerkt dat zo’n fit leventje lekker is als je de juiste balans hebt. Dit is niet altijd even makkelijk. Na sommige werkdagen als je vermoeid thuis komt is het heerlijk om een stukje te gaan hardlopen, en kom je daarna vol energie thuis. Soms is het ook goed om toe te geven aan de vermoeidheid en lekker op de bank, of in mijn geval op een ligbed bij het zwembad te hangen. Heb je het gevoel dat je al te veel dagen achter elkaar op de bank ligt in plaats van te sporten, dan is het misschien goed om kritisch en eerlijk naar jezelf te zijn;  Welk soort vermoeidheid is het? “1 De staat na een periode van geestelijke of lichamelijke activiteit of 2. De verveling door het ontbreken van stimulatie.” In het eerste geval is het aan te raden om toch echt de nodige rust te nemen. In het laatste geval: Get up and move! ;-)

image_print

2 Comments

Marvin 2 augustus 2016 at 11:47

Balans is gewoon erg belangrijk. Hoewel het soms lastig is om rust te nemen, is het toch nodig om je sportprestaties optimaal te houden. Af en toe op de bank, languit Netflix kijken is natuurlijk ook gewoon heerlijk ;)

Reply
Manon
Manon 26 augustus 2016 at 13:45

haha, je hebt helemaal gelijk Marvin! gr Manon

Reply

Leave a Comment