Hardlopen / TrailrunningRun

Trailrunning en techniek

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 7 juni 2016 0 comments
trailrunning en techniek

Een aantal weken geleden schreef ik een blog over mijn eerste trailrun in België, over 3 weken loop ik mijn tweede in Italië. Ik kreeg wat vragen over de techniek en klimmen en dalen. Daarom heb ik Nils, eigenaar van Loopwijzer en groot fan van trailrunnen, gevraagd om een aantal tips te delen. Nils deelt het liefst mooie looproutes door de natuur en laat lopers technisch beter lopen.

Trailrunning is lopen over smalle paadjes, trails, door de natuur

Nils: “Het is helemaal te gek om te doen en trailrunning is hot. Uit de blogs van Jessica en Manon blijkt dat zij ook zijn aangestoken door het trailrunvirus. Van hen kreeg ik de vraag om iets over trailruntechniek te vertellen.”

Trailrunnen blijft hardlopen dus met een goede basis hardlooptechniek kom je prima de trails over. Houd daarbij de volgende tips in gedachten:

  • Maak jezelf lang. Zak niet in bij je knie, heup of rug want daar houden je gewrichten niet van;
  • Loop met kleine pasjes. Dit geeft minder impact en is bewezen energiezuiniger dan lopen met grote passen;
  • Gebruik je armen. Dit doe je door ze fel gehoekt naar achteren in te zetten en losjes op te slaan naar voren (dit vinden veel lopers best wel lastig) en tenslotte;
  • Plaats je voeten actief (met voorspanning) zo veel mogelijk onder je lichaamszwaartepunt, en dat is niet makkelijk!

trailrunning en techniek

Klimmen en dalen

Sommige trailrunners vinden dat je zonder hoogtemeters niet van een echte trail kunt spreken. Naast afstand in lengte wordt bij een trail daarom ook het aantal te overbruggen hoogtemeters aangegeven. Wil je soepel op en neer gaan in de heuvels en bergen? Lees dan verder want veel lopers hebben de neiging om juist het tegenovergestelde te doen!

Tips om soepel te stijgen:

  • Maak kleinere stappen en houd je pasfrequentie hoog;
  • Trek je knieën iets hoger op dan normaal;
  • Beweeg je benen vanuit je heupen. Probeer je heupen als hefboom voor je bovenbeen te gebruiken;
  • Probeer eens uit hoe het bevalt om je voet op te tillen in plaats van af te zetten, dit kost minder energie (en je komt toch vooruit);
  • Plaats je lichaamsgewicht op de bal van je voet;
  • Ga wandelen als het heel steil wordt;
  • Heuvel op lopen is het zwaarst voor je longen! Blaas jezelf niet op naar boven want het is heerlijk om voldoende energie over te hebben om actief naar beneden te gaan!

Tips om actief af te dalen:

  • Houd altijd controle over je lichaam;
  • Loop geconcentreerd en focus op het parcours;
  • Blijf rechtop lopen, niet achterover leunen want dan rem je af;
  • Maak je armen iets breder dan normaal, zo heb je meer balans;
  • Houd je pasfrequentie met dalen ook hoog!
  • Ga niet overstrekken (grotere passen nemen dan normaal) want daar kun je hamstringproblemen van krijgen en voor je knieën is het ook niet fijn;
  • Probeer ook met dalen je voet onder je heup, je lichaamszwaartepunt, te plaatsen. Zo rem je minder af en kun je optimaal gebruik maken van de zwaartekracht!

Gebruik van je armen is anders omhoog dan in een afdaling!

  • Naar boven: kort fel naar achteren om ritme aan te geven en pasfrequentie hoog te houden, je benen volgen dan vanzelf
  • Naar beneden: armen gebruiken voor controle en balans, je momentum te beheersen en snel van richting te kunnen veranderen. Deze video van Manon tijdens haar eerste trailweekend laat dat goed zien.

Het zijn een heleboel tips. Je hoeft niet alles tegelijk te doen. Probeer er af en toe eentje uit. Er zit vast iets bij wat voor jou werkt. Voelt het goed, blijf het doen! Voelt het niet goed, vergeet het en probeer iets anders.

trailrunning en techniek

Oppassen voor ongelukken

Mijn ervaring is dat je op trails minder kans hebt op overbelastingsblessures dan op de weg. Dit komt omdat je je lichaam minder eenzijdig belast want elk stapje is anders. Dit in tegenstelling tot het monotone gebeuk op asfalt. Op de trails loop je wel meer risico op acute blessures dan op de weg. Zo ligt een enkelverzwikking altijd op de loer. Vooral beginnende trailrunners moeten hiervoor uitkijken, gevorderde trailrunners hebben meestal sterke enkels. Beoordeel voor jezelf altijd het parcours en als het bobbelig of glibberig wordt ga rustiger lopen of zelfs wandelen. Een ander gevaar is dat je struikelt over een oneffenheidje en valt. Als je moe wordt na wat meer kilometers wil je concentratie wel eens verslappen en wordt de coördinatie minder. Blijf gefocust en geconcentreerd lopen dan blijf je overeind.

Hopelijk heb je wat aan de tips en veel plezier op de trails! Mochten jullie nog vragen hebben, laat het dan vooral weten in de comments.

Nils organiseert gedurende de zomer een aantal trailweekenden in de Ardennen, zelf heb ik me ingeschreven voor het weekend van 15 juli! Er zijn ook nog een paar plekken voor juni. Verder zijn we ook aan het kijken om een trailrun clinic te organiseren waarbij we ingaan op de techniek van klimmen en dalen. Heb je daar interesse in? Laat het dan ook zeker even weten middels een comment of via de mail: info@eatrunlove.nl.

Leave a Comment