Hardlopen / TrailrunningRun

Trailrunning als uitdaging

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 29 maart 2016 5 Comments
trailrunning als uitdaging

Hardlopen begint steeds minder mijn ‘eerste’ sport te worden, maar dat hebben jullie denk ik al wel gemerkt. Ik ben momenteel verslaafd aan CrossFit: vind het uitdagender dan hardlopen, haal er meer voldoening uit en zie veel meer resultaat. Begrijp me niet verkeerd; ik vind hardlopen nog steeds heel erg leuk, maar ik heb snel last van zere knieën en zere heupen en daardoor niet zo’n zin om hele lange afstanden te lopen. Ook krijg ik steeds meer het idee dat ik gewoon niet zo’n hardloper ben, mijn lichaam reageert veel beter op explosiviteit en kracht en daarom vind ik intervaltrainingen bijvoorbeeld ook leuk om te doen.

Omdat ik hardlopen wel nog steeds heel erg lekker vind – vooral als het lekker weer is, ’s ochtends als de wereld nog slaapt of als actief herstel – ben ik ook wat nieuwe dingen aan het uit proberen. Een tijd geleden lazen jullie al een drietal opties om een hardloopsleur te voorkomen en ik merk dat trailrunning mij wel heel erg aanspreekt. Lekker in de natuur banjeren, minder focus op snelheid, meer op techniek en kracht. I like!

Toen ik een aantal weken in Londen was voor de lancering van “I Train For” campagne van The North Face, kwam er ook nog eens een hele gave kans voorbij; een trailrun in Italië! En ja, daar kon ik natuurlijk geen nee tegen zeggen. Op 23 juni loop ik dus de Cortina skyrace, een trail van 20 km in de Dolemieten met behoorlijk wat hoogtemeters. Dit vind ik echt een uitdaging en ik wil me daar dan ook goed op voorbereiden. Gelukkig zijn CrossFit trainingen echt de perfecte training voor trailrunners, naast natuurlijk normale kracht- en coretraining. Maar omdat trailrunning verder relatief nieuw voor me is – en misschien ook voor jullie – waar let je op?

Trailrunning is eigenlijk niet anders dan off-road hardlopen; door de natuur, over smalle paadjes, over natuurlijke hindernissen zoals heuvels en rotsen en door beekjes. Trailrunning is wel iets anders dan normaal hardlopen; iedere stap die je zet is anders door de wisselende ondergrond dus een goede concentratie is belangrijk. Belangrijk is ook dat je goed op de ondergrond let, want voor je het weet lig je onderuit.

Een paar tips voor trailrunners

  • Focus niet op snelheid, het parcours is nu eenmaal niet vlak dus die snelheid kun je wel vergeten. Ook als je heuvelafwaarts gaat, doe je er verstandig aan goed op je snelheid te letten omdat je zo maar ergens over kunt struikelen.
  • Probeer wat kortere pasjes te zetten dan normaal, hiermee ben je in staat de trail beter te bedwingen en vraag je minder energie van je lichaam.
  • Begin met een wat kortere of bekende trail om te wennen aan het off-road lopen. Ga bijvoorbeeld naar het bos- of duingebied waar je vaker heen gaat, maar kies voor onverharde paadjes in plaats van het verharde fietspad. Loop ook niet gelijk te hard van stapel door een trail van 20 km te kiezen, maar ga voor een wat kortere afstand om je lichaam te laten wennen.
  • Wanneer je zeker weet dat je trailrunning leuk vindt, doe je er goed aan trailschoenen aan te schaffen. Deze hebben een betere grip op een rots- en modderachtige ondergrond en ze beschermen de voeten beter tegen schokken en stoten dan een reguliere hardloopschoen. Zowel The North Face als Asics hebben goede trailschoenen.

De voordelen van trailrunning

Naast dat het voor mij vooral een leuke uitdaging is, levert het ook voordelen op! Door trails te lopen bouw je meer kracht op in de benen en krijg je sterkere enkels. Ook is het een goede training voor het bovenlichaam doordat je continu je core moet aanspannen om in balans te blijven. Daarnaast is het makkelijker om langere afstanden te lopen omdat de zachtere en afwisselende ondergrond minder impact heeft op de gewrichten.

Bovenstaande voordelen, leveren ook voordelen op voor hardlopen op de verharde weg. Doordat je sterker wordt, zul je merken dat een vlakke weg straks peanuts is voor jou!

Ik ga me de komende week nog wat meer verdiepen in trailrunning en een aantal leuke trails uitzoeken om te gaan lopen. Deze zal ik ook zeker met jullie delen. Mochten jullie nog tips of aanbevelingen hebben dan hoor ik dat graag!

Foto: Fernanda Maciel voor The North Face

Lees ook:
Voorkom een hardloopsleur
Variatie in het hardlopen

image_print

5 Comments

Ruurdje 31 maart 2016 at 16:42

Leuk! Misschien toch maar ‘ns meer buiten de stad gaan rennen, is wel leuker!

(Ik kan trouwens niet echt workshops oid vinden om het een keer te proberen, klopt dat?)

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 31 maart 2016 at 21:36

Ja veel leuker! Vorig jaar heeft Beversport diverse workshops georganiseerd, volgens mij in samenwerking met Mud Sweat Trails. Ik denk dat deze wel weer komen, maar weet het niet zeker. Zal eens voor je navragen!

Reply
Anja 30 maart 2016 at 17:37

Wat een mooie uitdaging weer! Ik heb nu 2 (kleine) officiële trailwedstrijden gedaan. Kan echt genieten van lopen door heuvelachtig terrein en het is door de afwisseling een goede training voor bijv lange duurlopen. Ga zeker vaker een trail doen. Zojuist ingeschreven voor de Smokkelaarsrrail, zin in. Veel plezier alvast, ook met trainen!

Reply
Nathalie 29 maart 2016 at 14:30

Super gave uitdaging! 20 kilometer is toch een behoorlijke afstand! Succes!! Ps. ik ben benieuwd naar je tips!

Reply
Roxanne 29 maart 2016 at 12:26

Cool, je gaat het doen!

Reply

Leave a Comment