Hardlopen / TrailrunningRun

Trail tips na mijn eerste trailrun

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 11 mei 2016 8 Comments
trail tips eerste trail

Voor wie het gemist heeft, 23 juni sta ik in Italië aan de start van de Cortina Skyrace; een trail van 20 kilometer en 1000 hoogtemeters. Toen ik een uitnodiging kreeg om deze trail te lopen, wist ik niet hoe snel ik ja moest zeggen. Want natuurlijk sta ik altijd open voor een nieuwe uitdaging. Tot ik me ging verdiepen wat rond ging vragen; misschien had ik toch iets te snel ja gezegd, want deze race is niet niks. Ik heb gelijk een pittige te pakken, ondanks dat het voor trailbegrippen een korte afstand is. Gelukkig heb ik een goede basis door het hardlopen en CrossFitten (de krachttraining voor mijn benen komt goed van pas!), het leek me alleen wel een goed idee om ook het trailen een beetje onder de knie te krijgen. Zo gezegd, zo gedaan. Sinds een paar weken probeer ik elk weekend naar de duinen of het bos te gaan (denk aan Schoorl) en afgelopen weekend reisde ik samen met een vriendinnetje af naar België voor mijn eerste echte trail; Trail du Brabant Wallon, een trail van 17 km (18,5 km bleek uiteindelijk) en 500 hoogtemeters. In deze blog dus mijn ervaring en trail tips na mijn eerste trailrun!

Ik houd van trailrunnen, nu al!

Allereerst, wat was dit te gek! Trailrunnen is zo anders dan hardlopen. Ik zag er een beetje tegenop – zou ik de afstand nog wel kunnen, zou ik de heuvels wel aankunnen – maar dat was nergens voor nodig. Ik heb van elke kilometer genoten en ik voelde me super sterk en fit. Het voedingsadvies van Kirsten gaat zijn vruchten afwerpen en dat is ook heel fijn! Het was warm met 26 graden – ik heb dit seizoen nog niet eerder met deze warmte of überhaupt short en top gelopen – maar ook daar heb ik uiteindelijk wel doorheen kunnen lopen. De mentale klap die ik al een paar keer met een halve marathon heb gehad, heb ik niet gekregen. Natuurlijk vond ik het wel zwaar, maar na een klim wist ik dat er weer een afdaling zou komen. Bij regulier hardlopen verveel ik me al snel en heb ik na een aantal kilometer gewoon geen zin meer, ik krijg pijntjes en het duurt te lang. Zondag had ik daar alles behalve last van, alleen op het einde voelde ik een lichte pijn in mijn knie, maar dat kan ook komen doordat ik het niet gewend ben. Nu, twee dagen verder, kan ik met een heel tevreden gevoel terug krijgen op zondag. Ik heb geen spierpijn gekregen, alleen wat pijn in mijn heupen, en voel me nog steeds fit en sterk! Ja, ik kan trailrunnen echt iedereen aanraden!

Natuurlijk heb ik ook een aantal tips voor jullie verzameld, gebaseerd op mijn eigen ervaring.

trail tips eerste trail

De juiste schoenen

Misschien een inkoppertje, maar net als met hardlopen doe je er goed aan om geschikte schoenen te dragen. Speciaal voor de trail in Italië heb ik Ultra Endurance Trailschoenen van The North Face gekregen. Een schoen met een grove zool voor extra grip en een harde neus tegen het stoten. Zeer zinvol kan ik je vertellen. 90% van de route is off road, dat betekent dat je over grind, door modder en op bospaadjes loopt. Het is handig om dan schoenen met extra grip te hebben zodat je niet wegglijdt. Ook is het opletten geblazen dat je niet struikelt over een boomstronk of steen, de harde neus kwam bij mij ook van pas. Ben toch een paar keer ergens tegenaan gestoten, zonder ergens last van te hebben.

Gebruik een camelbag

Wanneer je een trail gaat lopen, moet je er rekening mee houden dat er niet zoveel verzorgingsposten zijn. Op onze route was er maar eentje, na zo’n 13 km. Het is dus belangrijk dat je zelf drinken en eten meeneemt. Een camelbag zou hét moeten zijn. Nee hoor, daar begin ik niet aan. Ik vind het idee van door een slangetje drinken heel vies en onhandig. Mijn plan was om met een bidon te lopen, ondanks dat dit me werd afgeraden. Toen bleek dat het zo warm zou worden en drinken onderweg noodzakelijk was, had ik toch iets meer water nodig dan alleen een bidon. Ik heb toen toch maar de camelbag van mijn vriend meegenomen en ik kan eigenlijk alleen maar toegeven dat het toch wel heel handig is. Een camelbag zit comfortabel op de rug, je hebt je handen vrij en de vieze plasticsmaak proef je niet meer als je dorst hebt. Ook kun je het tasje gebruiken om een energiereep en wat Dextro’s mee te nemen. Dus ja, die camelbag gaat ook mee naar Italië!

trail tips eerste trail

Eet elk half uur wat

Net als bij elke andere sport is het belangrijk om je energievoorraad goed aangevuld te hebben, maar vooral ook aangevuld te houden. Voor de race is het handig om een maaltijd met veel koolhydraten en eiwitten te eten zodat je voldoende energie te hebben. Tijdens de trailrun is het – mede door het vele klimmen – nog belangrijker om de voorraden ook aangevuld te houden omdat je continu kracht moet leveren. De energievoorraad kan ineens leeg raken. Van Kirsten kreeg ik de tip om energierepen mee te nemen en elk half uur een stukje te eten. Zo vul je continue de energievoorraad aan, maar loop je niet het risico teveel te eten waardoor je last krijg van je maag. Elk half uur nam ik dus braaf een klein stukje van mijn PowerBar energiereep (eentje waar Kirsten ook fan van is door de juiste voedingswaarden) en ik heb geen klap gehad. Ook had ik Dextro’s bij me voor wat extra suikers en zout. Je kunt overigens ook kiezen voor een gelletje, maar ik vind dit persoonlijk niet zo’n succes. Zorg ook dat je na elk hapje eten een slok water neemt.

Smeer je goed in

Afgelopen zondag was het 26 graden met volle zon. Ondanks dat je veel in de bossen loopt, loop je ook in de zon. Een laagje zonnebrand kan dus geen kwaad. Voorheen droop de zonnebrand altijd binnen no time van mijn gezicht af, maar inmiddels heb ik twee goede producten gevonden waar ik fan van ben! Voor mijn gezicht gebruik ik Vision Sport Sun Care SPF 30, deze heeft ook een lippenbalsem in de dop. Een fijne, smeerbare creme die niet uitloopt. Voor mijn lichaam gebruik ik Garnier Sport Spray SPF 30. Het handige aan deze zonnebrand is dat het een spray is, die je in een dunne laag kunt aanbrengen. Laat geen vette laag achter en loopt ook absoluut niet uit. Normaal gesproken verbrand ik vrij snel, maar ik ben gewoon niet verbrand! Beide producten heb ik trouwens gewoon zelf gekocht, dus geen reclame!

Draag een strakke short en een petje

Deze tip is natuurlijk alleen relevant als het warm en zonnig is. Met CrossFit draag ik tegenwoordig een strak shortje omdat het zoveel fijner zit met squats, wall balls en burpees. Ook voor trailrunnen is het erg fijn. Soms loop je over erg smalle paadjes en bestaat de kans dat je blijft hangen achter een laaghangende dag. Met een strak broekje is dat risico toch net wat kleiner. Ook is een petje handig tegen de felle zon. Zo hoef je niet zo erg te knijpen met je ogen en verbrand je bolletje niet.

Het is niet erg om te lopen 

Dit voelt heel gek, lopen tijdens een wedstrijd, maar het gebeurt echt. En niet zonder reden, want op deze manier spaar je krachten. Probeer maar eens samen met iemand anders een berg op te komen: jij rent de berg op, je maatje wandelt met krachtige passen snel de berg op. Je zult zien dat jij veel uitgeputter boven komt dan je maatje, eerst op adem moet komen en dan weer verder kunt. Terwijl als je wandelend boven komt, verlies je weinig tot geen tijd en kun je direct weer door rennen. Mijn truc was gewoon een beetje om me heen kijken, wanneer andere deelnemers gingen wandelen, leek mij dat ook een goed moment om een klein stukje te wandelen.

trail tips eerste trail

Geniet zonder muziek

Ik zag tijdens de wedstrijd wat mensen met muziek op lopen, dat begrijp ik dus echt niet. Ik denk dat de kracht van trailrunnen ligt in het feit dat het in de natuur is. Zorg dus dat je oog voor de omgeving hebt, en je concentreert op wat er voor je en om je heen gebeurt. Dat lukt niet met muziek op. Door de omgeving goed in je op te nemen, zal de tijd voorbij vliegen!

Als het goed is, kom je heelhuids over de finish. Trek je schoenen uit en trek slippers aan, trek wat droge kleding aan en zorg dat je gelijk wat kunt eten. Bijv. een combinatie van fruit en een proteïne bar.

Hebben jullie wel eens een trail gelopen en heb je nog aanvullende tips? 

trail tips eerste trail

image_print

8 Comments

Ellen 26 oktober 2016 at 13:13

Leuk om te lezen! Ik heb me net ingeschreven voor de 10,5 km trail run tijdens de Curacao Marathon. Vorig jaar deed ik de 10 km (gewone run) en wilde nu wel wat meer uitdaging. Ik heb geen idee wat ik kan verwachten, dus ben heel benieuwd!

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 27 oktober 2016 at 07:56

Hee wat leuk! Ik loop de halve marathon op Curacao, ook heel tof, misschien kom ik je nog wel tegen :)

Reply
Trailrunning en techniek - Eat.Run.Love. 7 juni 2016 at 09:00

[…] aantal weken geleden schreef ik een blog over mijn eerste trailrun in België, over 3 weken loop ik mijn tweede in Italië. Ik kreeg wat vragen over de techniek en klimmen en […]

Reply
Irene 11 mei 2016 at 12:07

Wat gaaf!! Heel veel succes.
Een laatste, algemene tip is om na de trailrun jezelf goed op teken te controleren. Zodra je er een vindt, meteen eruit halen met een tekenpincet (al draaiende verwijderen), goed controleren of je ook de kop eruit hebt van de teek. Daarna ontsmetten. Verder evt. De huisarts bellen om te vragen of je nog aanvullende maatregelen moet nemen.

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 12 mei 2016 at 23:24

Dat is een hele goede tip! Zelf nog niet eerder meegemaakt, dus daarom niet aan gedacht. Ik ga hem toevoegen :)

Reply
Marijke 11 mei 2016 at 10:01

Perfecte timing: ik ren zondag mijn eerste trailrun ;-) Echt spannend! Mijn vriend heeft er al meerdere gelopen en zegt ook dat af en toe wandelen op de steilste stukken en voldoende eten (ook tijdens de wedstrijd) cruciaal is. Je mag het echt niet vergelijken met een wedstrijd op vlak parcours. Veel succes nog met de komende trails… die Skyrace ziet er wel echt super leuk uit! Benieuwd naar je ervaringen!

Ik zou trouwens wel echt geïnteresseerd zijn in een blogje met uitleg over techniek om bergop en bergaf te lopen (dat is toch minder eenvoudig dan gedacht) en specifieke trainingen hiervoor (ik herinner me ook jouw blog over heuveltraining). En ook welke specifieke oefeningen bij krachttraining goed zijn voor trailrunners. Voor het geval je ooit nood zou hebben aan bloginspiratie ;-)

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 12 mei 2016 at 23:25

Succes met je eerste trailrun, benieuwd hoe dat gaat! En dank voor je suggesties, neem ik mee :)

Reply
Jildou 11 mei 2016 at 09:07

Zulke runs lijken mij echt zo leuk! Ik deed vorig jaar mee aan de Strong Sister run en dat was ook zo anders dan een gewone hardloopwedstrijd en dat vond ik zoveel leuker! Je bent gewoon met veel meer bezig dan hardlopen.

Reply

Leave a Comment